Spørsmål om oliventre

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
RogA
Herdighetssone: H2

Spørsmål om oliventre

Post by RogA »

Hei!

Vi har et oliventre som vi er veldig glade i. Treet står i et atrium i Kristiansand, vokser, har overlevd to vintre utendørs, og bærer frukt. Med andre ord ser det ut til å trives greit.
Det er likevel noe vi har lurt på en stund, og det er at treet har tynt med blader på greinene, lengst inn mot stammen. Utover på greinene vokser det bra.

Er dette normalt, eller er dette tegn på mistrivsel, mangelfull næring, kulde osv?

Slenger også inn et spørsmål om evt. behov for beskjæring. ser at krona har vokst seg stor. Er det noen tiltak vi bør utføre her?

Se bilder (mørke, og på tvers, men gode nok for inspeksjon):
http://bildr.no/view/S0R2cTFV
http://bildr.no/view/ZkxXYXpo
Martin

Re: Spørsmål om oliventre

Post by Martin »

Jeg synes treet ditt ser fint ut jeg.
Trær mister jo bladene innerst ved stammen etterhvert som greinene vokser.
Det er likt enten trærne vokser naturlig her hos oss, eller om de vokser i sydlige strøk.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Ingeborg Hald

Post by Ingeborg Hald »

Så spennende at oliventreet ditt klarer å overvintre ute. Har du gitt det kalk? Oliventrær vokser naturlig i kalkholdig jord.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com
RogA

Post by RogA »

Ingeborg Hald wrote:Så spennende at oliventreet ditt klarer å overvintre ute. Har du gitt det kalk? Oliventrær vokser naturlig i kalkholdig jord.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com
Hei!

Takk for godt tips. Jeg har gitt det gjødsel en gang pr sesong, men skal vurdere kalk også. Den står i en ganske romslig potte, men det er nok på tide å undersøke litt.

Du har en flott blogg forresten! Arti å lese i den.
RogA

Post by RogA »

Martin wrote:Jeg synes treet ditt ser fint ut jeg.
Trær mister jo bladene innerst ved stammen etterhvert som greinene vokser.
Det er likt enten trærne vokser naturlig her hos oss, eller om de vokser i sydlige strøk.
Hei!

Takk for godt råd. Det er jo helt sant som du sier. Det kan nok være at "matfar" er mer bekymret enn nødvendig :idea:
Mtaw

Post by Mtaw »

Spennende! i hagen vår i Bergen har vi et fire år gammelt oliventre ute hele året i et bed, dette får blomster hvert år, men så faller de bare av ca i August/September.. Har noen peiling på om pollinering er nødvendig for å få små oliven ut på senhøsten?
Martin

Post by Martin »

Oliventre pollinerer seg selv (ifølge nettet).
Jeg får også blomstrer hvert år, men treet rekker ikke å sette frukter før det blir for kaldt.
Hos meg har det vært oppbevaring i kjelleren gjennom vinteren.
RogA

Post by RogA »

Mtaw wrote:Spennende! i hagen vår i Bergen har vi et fire år gammelt oliventre ute hele året i et bed, dette får blomster hvert år, men så faller de bare av ca i August/September.. Har noen peiling på om pollinering er nødvendig for å få små oliven ut på senhøsten?
Det lille jeg kan om oliventrær, er at det er stor variasjoner. Noen trær vil aldri bære frukt, noen bærer frukt først etter mange år (opptil 12 år så vidt jeg har sett på informasjonssider). De skal også være selvpollinerende.
MABG
Herdighetssone: H1

Post by MABG »

Ikke helt svar på spørsmålet til TS, men har et par spørsmål selv.

Til nå har jeg tatt oliventreet inn om vinteren fordi jeg trodde ikke det kunne overvintre utendørs. Bor i Søgne, så er vell H1 hvis jeg ikke tar feil. Så oliventrær kan overvintre ute såfremt det har stor nok potte eller kanskje plantes ut i hagen? Mine foreldre hadde oliventrær ute gjennom vinteren men i små potter og disse mistet alt av blader og fikk ikke nye blader når vår og sommer kom.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

I varmere land har jeg sett oliventrær som er ganske så hardt beskåret, noen helt inn til stammen, så de tåler tydeligvis hard beskjæring. Man kan vel bare ta vekk det man synes.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg kunne også tenke meg eit lite "ekte" oliventre i drivhuset/terassen. Eg kom imidlertid over ein omtale av "Russisk oliven" (Oleaster Elaeagnus angustifolia, var. caspia). Dersom det er eit vakkert tre i hagen ein ønsker, er denne eit godt alternativ. Den skin som sølv og tåler godt den norske vinteren.
http://www.hageplanlegging.com/tag/oliventre/
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Mitt lille Olea europaea har noen små frukter fra i fjor.
Kan jo håpe på at de vokser seg større etterhvert.
Men det er vel bedre odds for at de bare faller av antar jeg. :)
Treet står inne.
Oliven.jpeg
Post Reply