Vindusfolie

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Vindusfolie

Post by Lille_blomst »

*
Lurer på å bruke vindusfolie med dekor i vinduene i en liten glassveranda/vinterhage.
Om vinteren når det ikke er løv på trærne mot innsyn, om sommeren som soldemping.
Er det noen som har erfaring med dette?

*
Martin

Re: Vindusfolie

Post by Martin »

Jeg har folie på badevinduet i 1.etasje.
Min folie er ikke mønstret, men hindrer innsyn.
Det fungerer fint, og den slipper inn lyset. Vinduet ser ut som frostet glass.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Så bra! :)
Hvor lenge har du hatt den?
Har den holdt seg like fin?
Er den grei å vaske?

*
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Vi har limt ei brei stripe av folie over vinduet i døra på vaskerommet, nok til å redusere innsynet utan å gjere rommet innestengt. Anbefales på det varmaste.

https://megaflis.no/hus-og-hage/vindusf ... GAodCcoOUA
Rosa Leander
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Takk for svar, RL! :)

Har du en av de i linken?
I så fall hvilken, og hvor gjennomsiktig er den innenfra og utenfra?

*
Martin

Post by Martin »

Jeg har hatt folien på vinduet i tre år, og den har holdt seg helt fin.
Ingen gulning eller noe sånt.
Jeg tørker bare av med vanlig vaskevann og fille. Den er jo ikke like gjennomsiktig som glass.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Lille_blomst wrote:Har du en av de i linken?I så fall hvilken, og hvor gjennomsiktig er den innenfra og utenfra?
Lille Blomst, her har du eit "spionbilete" tatt frå utsida av døra inn til vaskerommet. Lyset du ser er plantelys over pelargoniastiklingar. Vi har hatt folien i fleire år og som Martin skriv, så held den seg fin og er enkel å halde rein.
vindusfolie (2).jpg
vindusfolie (2).jpg (56.77 KiB) Viewed 502 times
Rosa Leander
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Takk for svar, Martin og RL! :)
Og ikke minst; takk RL for bildet! :)

Nå har jeg bestemt meg for å prøve med folie. Det var enten det eller nye gardiner. Men nå blir det uten gardiner, i hvert fall i første omgang. Jeg ser for meg at jeg får utnyttet vinduskarmene bedre, og at plantene blir mer synlige i rommet. Gleder meg til å sette igang, men håper det ikke er for dillete, for der er gjennomgående sprosser, og dermed MANGE småvinduer... :? I beste fall er det en fordel med mindre folier å feste, framfor store... :?:

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Da er vindusfolien kommet opp. Nå blir det spennende om plantene liker det brutte lyset. Vindusrekken er mot sørvest, med den intense midt-på-dagen- og ettermiddags-solen. Så jeg har alltid måtte sette noe mellom plantene og vindusrutene på sommerdager med full sol.

Rommet ble helt annerledes med folien, enn tidligere med hekla-gardiner. Det ble veldig oppstrammet... Så da har det vært gøy å handle inn litt nytt i "pynt og fjas" , og også å bruk gammelt som har vært stuet vekk på en ny måte. :wink:

MEN ET RÅD til de som får lyst å prøve vindusfolie ; KJØP ET PRODUKT MED PAPIRBAKSIDE MED RUTENETT !
Da jeg leste meg opp på dette på nett så jeg bilder av produkt med opprutet bakside a la det på kontaktpapir. Jeg kjøpte på nett, og det jeg mottok hadde gjennomsiktig plast på baksiden. Det var fryktelig plundrete. Man må ta mange mål og streke opp... Det er større risiko for å komme skjevt ut. Og vanskeligere å rette opp. - Hadde jeg hatt produsenten der mens jeg holdt på... :twisted: - Irriterende at de legger så dårlig tilrette for kundene...

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Plantene stortrives med folien, nå har vi hatt en periode med sol fra morgen til kveld. Og maisolen er skarp... Men det er bare vekst og trivsel i vinduskarmen, ingen svidde blad. :)

*
Post Reply