Beste stell for skadet ripsbusk?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
lisajenta
Herdighetssone: H3

Beste stell for skadet ripsbusk?

Post by lisajenta »

18698721_10154353933196216_1706757069_o.jpg
Har fått i gang en liten ripsbusk fra den siste grenen som sto igjen i hagen til mamma. I fjor fikk vi et par klaser med bær :)
I fjor høst gravde vi opp hagen og det ble gravd mye mer enn jeg visste om, så ripsbusken ble kjørt ned i jorden og jeg fant den igjen i vår og plantet den igjen.
Alle grenene er vel nesten skadet, men det har kommet endel skudd så det er i hvert fall liv!
Det jeg har tenkt å gjøre, er å bare la det vokse som det gjør. Er det smartere å kutte ned noe nå eller bør jeg vente? Og er det håp om noen avling i år?
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Re: Beste stell for skadet ripsbusk?

Post by Lille_blomst »

*
Jeg er ikke ekspert på bærbusker og beskjæring av dem, bare så det er sagt. :wink:

Men ut fra bildet, og det du sier om hvordan den har hatt det i det siste, så ville jeg klippet ned til de fine synlige skuddene. Der er mange skudd ved basis, så det kommer til å bli en flott busk!

*
lisajenta

Post by lisajenta »

Takk for svar:)
Da tror jeg nok at jeg skjærer ned. Håper det blir en bra busk til tross for skadene! Har lest at rips tåler mye men dette var jo veldig brutalt:)
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Om du ikke har grønne skudd lenger oppe, ville jeg skåret ned til de grønne og ventet på bær neste sesong.
lisajenta

Post by lisajenta »

Har nå kuttet ned alt over skuddene. Ble stadig overrasket av nye skudd som livnet til og halvparten av grenene jeg kuttet var grønne inni:p rips er jammen en hardhaus. Synes den ser ganske pen ut nå.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Selv om det var grønt der du klippet, så var det lurt av deg å korte ned greinene. Busken hadde vært flyttet flere ganger, da må en regne med at røttene var kortet inn eller skadet. Så etter beskjæringen din vil det være bedre ballanse mellom røttene og det som er over bakken. Nå kan busken vokse "i sitt eget tempo", og bli flott med tiden. :)

*
lisajenta

Post by lisajenta »

Nå har jeg høstet en liten skål med hvit rips:)

Busken skal få bedre behandling fremover. Årets stell har bestått i å luke rundt og å fjerne ripsvepslarver eller hva de heter. Har tenkt å beskjære noen skadde grener nå og gi gjødsel til våren.
pølsebob

Post by pølsebob »

Har du stikkelsbærbladveps?
https://www.plantevernleksikonet.no/l/oppslag/1044/
De er ganske vanskelige å bli kvitt. Men den varme sommeren som var nå ser ut til å gjort underverker - jeg fikk bare én runde med skadedyr istdf 2-3.

Rips tåler alt mulig. Neste gang du klipper av grener kan du bare plugge de rett ned i bakken på et småfuktig, skyggete sted. Vips! (eller "rips!") får du noen nye busker. Funker i ca. 8 av 10 tilfeller her om jeg ikke pleier de noe mer, men man kan øke overlevelsessjansen på ymse måter (f.eks. sette en gjennomsiktig plastpose over; men da må man følge med på sopp).
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Post Reply