Hengeparasoll

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Hengeparasoll

Post by Lille_blomst »

*
Hengeparasoll ! :D Anbefales ! :D

Stor modell ble anskaffet i år, og den er super! Den kan skråstilles og står slik at den skygger mot dobbeldøren ut mot uteplassen. Ikke bare har vi fått et større skyggeområde ute å være på i tropevarmen, men det har også blitt et bedre klima inne. Det ble mye bedre enn jeg trodde, og den er lettere å sveive opp enn det jeg trodde.

Det hører med til historien at i fjor kjøpte vi terrassemarkise med fjernkontrollstyrt motor. Tidenes fiasko! Den gav ikke skygge i det hele tatt med forholdene hos oss. Til tross for at salgskonsulenten forsikret om at den var passende for våre forhold (himmelretning, høyde den måtte monteres osv.). Men vi fikk til slutt hevet det kjøpet...

Men i år altså; LYKKE ! Og så mye mer bruk av uteplassen, spesielt for meg som ikke liker å stekes i solveggen. Med 26 grader i skyggen så foretrekker jeg nettopp, ja skyggen... :wink:

*
Inger E

Re: Hengeparasoll

Post by Inger E »

Er dette av dei store som kan svingast rundt, skråstillast og stå flatt? Vi hadde ein slik i nokre år, men eg vart aldri heilt fortuleg med den. Så då eg vart ålene, og det kom nokre år med lite sol, så vart den ståande i bua, tok plass året rundt, så den gjekk til loppemarkedet til skolekorpset! Akkurat i år hadde den kanskje vorte brukt, men ein mindre går for meg. Tre dagar i bruk på tre år, vart litt lite for å ta opp plass.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Jeg leste meldingen din i skyggen av parasollen, Inger. :mrgreen: Så da reiste jeg meg like godt, og tok et bilde. :wink:

Nå er parasollen skråstilt og stanga er i laveste posisjon.
Når en skyver stanga opp (tar tak i håndtaket ved sveiven og skyver opp), blir parasollen hengende høyere og beint (vannrett).
Her står parasollen permanent slik som man ser på bildet, så det er bare å sveive opp om morgenen og ned om kvelden.
Studio_20180603_125758-634x1240.jpg
Det er ikke værende på sørsiden av huset sånn som solen brenner nå, men det er meg, jeg ser at andre lar seg solbake...
Jeg synes jeg får nok sol med å gå ute (tur eller ærend), og med hagearbeid.

*
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Deilig og viktig med skyggeplasser i denne hetebølgen vi opplever mange steder, enten det er parasoll eller markise.
Det viktigste er at brukerne er fornøyde :)
Her hos oss er det litt krise etter at wiren i den ene armen/kneleddet på markisa, røk av for vel ei uke sida.
De med ingeniørinteresser i heimen, trodde det skulle gå an å reparere. Ny wire kjøpt inn, men de kom ikke i mål med det verktøyet som var tilgjengelig her. Så nå må vi vente på ny arm, og med posten koblet inn, går det fortsatt noen dager........
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

aberf wrote: Det viktigste er at brukerne er fornøyde :)
Helt enig, jeg mente ikke å si at parasoll er bedre enn markise. Rett produkt til rett sted... :wink:

Jeg sveiver, som tidligere skrevet, ned parasollen om kvelden. Den kunne sikkert bare vært oppe døgnet rundt når det ikke er meldt vind, men for sikkerhets skyld... Jeg er forbauset over hvor lett det er å sveive den opp og ned, og hvor få "omganger" en må ta med sveiva for å få det gjort. Parasoll by night :
Studio_20180603_201339-679x1109.jpg
*
Inger E

Post by Inger E »

Dette er ei finare utgåve av den vi hadde. Den måtte sikrast i foten med fire 40x40 cm heller, og det tok plass. Så var den borti busker og planter på veg opp og ned. I etterkant ser eg at terrassen slett ikkje var bygd for den vekta. Men no er heile terrassen forsterka med nye pillarar og nytt golv. Og ein mindre parasoll!
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Flott at du har funnet en ordning du er fornøyd med, Inger! :D

Når det gjelder vekt på parasollfoten, så sto det i bruksanvisningen til den på bildene at det skulle være sand i den. Det hadde blitt plundrete å få til... Vann får holde! Da går det også an å få tømt den på høsten om en skulle ønske det. Bør kanskje tømme den siden den er spesielt laget for denne litt kostbare parasollen... (Her på huset er det forresten 2 mindre parasollføtter med vann i som har stått ute hele året i årevis nå. Og det har gått bra, de har ikke gått i stykker.)

Det var nå i alle fall rette året å kjøpe denne nye med det været som ble i mai og over i juni. Jeg føler den har "betalt seg inn" allerede. :mrgreen: (Betalte ikke helt full pris heller, det var en kampanjeuke... :wink: )

*
Post Reply