Syk Forsythia

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
Viola

Syk Forsythia

Post by Viola »

Oppdaget nå at mine forsythia er blitt syke igjen, denne gangen er det visst noe annet (sist var det galler, nå ser jeg ingen slike "klumper") Bladene utvikler seg ikke, de ser veldig stakkarslige ut. Har allerede tidligere kompostert noe med dette på. Er det smittefarlig? I såfall har jeg spredd den smitten rundt under busker og trær, forlengst. Sånn ser de ut: Image

Image
Hilsen Viola
Rosa Leander

Re: Syk Forsythia

Post by Rosa Leander »

Heisann, det er lenge sidan du spurte om hjelp og ingen har svart? - Korleis går det med forsytiaen?
Rosa Leander
Viola

Post by Viola »

Hei! Nei det var visst ingen som hadde noe å komme med ang dette problemet... :( Jeg gikk løs på dem og skar bort det jeg kunne se av syke grener, det ble fryktelig mye å bli kvitt. Det er kommet masse nye skudd, de ser friske og fine ut. Slik var det også for etpar år siden, men det dukket jo opp igjen, og da på noen av de andre buskene. Nå er det bare å vente til våren, og se hva som skjer... Sist var det masse svære klumper, galler, nå var det ikke like mange, men oppdaget endel underveis. Er vel en soppsykdom. Tror jeg har gjort noe dumt, kjørte greinene i kompostkverna for å klare å få dem med på søppelhaugen. Skulle vel desinfisert kompostkverna etterpå...
Hilsen Viola
Inger E

Post by Inger E »

Galler kjem vel av eit insekt? Er noko som heiter gallekveps som legg egg inne i bladet, stikk hol og legg egg. Slik eg har skjønt det, er det fleire sortar, og dei kan gå på ulike planter.Ikkje så lett å verge seg mot det som flyg.
Men eg er i aller høgste grad amatør på dette området.
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Den er ikke syk, det er slik den ser ut før den begynner å vokse utover sommeren.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Viola

Post by Viola »

Øystein: Skjønner! Ser at de kommer seg godt etter beskjæringen også. Men faktisk, det er også sykdom på dem, selv om det ikke kommer fram på dette bildet, noen store baller/klumper som sitter på kvistene. Galler, er det ikke? For etpar år siden var det masse på to av dem, jeg beskar, og kjørte rasket på fyllinga. Nå ser jeg at det er fler av dem som har det. Sånn ser de ut. https://www.fugleognatur.dk/forum/show_ ... ForumID=10
Hilsen Viola
Post Reply