Bøketre som dliter?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
susieq77
Herdighetssone: H1

Bøketre som dliter?

Post by susieq77 »

Vi har en ca 100 år gammel blodbøk i hagen. Den har i den senere tid endret litt oppførsel:
De tynneste, nye greinene har ett litt mer hengende uttrykk
Treet har produsert vanvittige mengder med hams/nøtter i år. Det teppelegger bakken under treet. Vi har måttet rake ca 50 liter til nå og enda er ikke halvparten falt ned.
Er treet i ferd med å dø eller mistrives og dette er en reaksjon?

Litt bakgrunnsinfo:
1.det er blitt fyllt i ekstra jord rundt treet for noen år tilbake da treet viste seg å stå på vår tomt og vi har høydeforskjell mot nabo
2.Jeg ble i sommer gjort oppmerksom på at eføyen som hadde fått vokse oppover stammen kunne kvele treet. Vi tok dajobben med å få revet bort all eføy på treet. Men sliter enda med å fjerne rester nedi singel/jorda, så det kommer stadig nye spirer. Nå vet jeg ikke om det er klatringen på treet som dreper eller røttene medi jorda.

Kan disse elementene indikere at treet sliter? Hva bør vi gjøre?

Se bilde av treet per nå. Mesteparten av bladene er nå av og nøttene henger igjen.
Attachments
A98134D9-AD39-4DF7-8075-74377A849DE2.jpeg
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Bøketre som dliter?

Post by Siri K »

Det er veldig mange tresorter som har en uvanlig "oppførsel" i år, på grunn av fjorårets tørke. Det er ekstremt mye rognebær etc, etc. Dette er nok trærnes måte å sikre bestandens overlevelse på. Årets sommer har vært mer normal, så vi får tro at vi i det alt vesentlige er tilbake til den vanlige tralten, naturligvis med unntak av at klimaet faktisk er i endring.

Eføy klarer ikke å kvele bøketreet, det eneste denne klatreplanten gjør, er å bruke noen av næringsstoffene som finnes i jorda. Er du bekymret, kan du gjødsle med fullgjødsel eller lignende. Har du vært i England, vil du ha sett mange bøketrær som er helt innhyllet i eføy, og som lever i beste velgående.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Bøketre som dliter?

Post by Nienna »

Jeg er enig. I min hage har jeg flere bøketrær som sannsynligvis er mer enn hundre år gamle. Og i år har de sluppet enormt med bøkehamser. Til glede for duene som elsker bøkefrøene :)

Jeg synes treet ditt ser helt normalt ut. De ytterste greinene er tynne og litt hengende på mine trær også.
Post Reply