Fylte hvitveis , og andre hage-anemoner

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Fylte hvitveis , og andre hage-anemoner

Post by Nienna »

Jeg tror ikke at jeg ville plantet dem i rein grus. Men jeg har både gulveis og blå hvitveis som trives i jord med mye sand. Jeg har også fyllt hvitveis som trives under en sommerfuglbusk. Det fine med alle disse veisene er jo det at de utnytter vårens solskinn og vann før trær og andre vekster begynner å forbruke vann og næring. Da visner hvitveisene ned og går i dvale til neste vår.
Martin

Post by Martin »

Du har nok rett Nienna. Jeg har aldri sett hvitveis i grus noe sted. :wink:

Jeg får hode meg til hva Lille_blomst skrev i begynnelsen av tråden.
" Masse lys om våren og skygge om sommeren. Den har vokst seg litt større for hvert år."
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Hvitveis er egentlig en skogbunnsplante, men den vokser ganske solutsatt i veikanter også. Så jeg tror (tror) det kan gå bra om du blander litt bladkompost eller torv i grusen der hvitveisen skal vokse. Det kan kanskje være nødvendig å vanne i tørkeperioder, om de skulle forekomme. Prøv med litt helt vanlig hvitveis først? Den sprer seg garantert ikke utover i ren grus, så det bør ikke være altfor vanskelig å fjerne den igjen, om du vil ha noe mer eksklusivt der.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Nå ga du meg litt håp Siri. :)
Jeg burde vel ha lagt ut bilde av grus(blandingen) tidligere.
Det er altså der grusen gradvis går over til jord, og det er endel jord der.
Det vender mot nord, og det er mye skygge. (Jeg er litt redd for å miste planta.)
Jeg kan velge å plante hvitveisen ved denne minirogna (sorbus reducta).
Jeg kan velge å plante hvitveisen ved denne minirogna (sorbus reducta).
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna

Post by Nienna »

God ide :) Hvis du planter den i overgangen mellom grus og jord blir det nok bra. Så kan den selv velge om den vil vandre ut i grusen eller holde seg langs kanten. Det blir fint med et hvitveisteppe mot grusen :)
Siri K

Post by Siri K »

Motsier du meg, Nienna? :?

Hvitveis er vel egentlig en ganske takknemlig plante å ha med å gjøre, men jeg tror selv ikke den klarer seg på bare luft, vann og kjærlighet - som er det den vil få i en grustilværelse.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Siri K wrote:Motsier du meg, Nienna? :?

Hvitveis er vel egentlig en ganske takknemlig plante å ha med å gjøre, men jeg tror selv ikke den klarer seg på bare luft, vann og kjærlighet - som er det den vil få i en grustilværelse.
Nei, slett ikke :) Jeg ville nettopp ikke plantet den i rein grus, det tror jeg blir for mager kost. Men der hvor Martin har plassert potten tror jeg den kan vokse, og for meg ser det ut som der er jord der. Og hvis den mot formodning sprer seg ut i grusen, ja så ser man jo at den kan klare seg på bare luft, vann og kjærlighet også :D
Siri K

Post by Siri K »

Ja, jo, du har et poeng. :)
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply