Beskjære albarose nå?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
Viola

Beskjære albarose nå?

Post by Viola »

Har en albarose, Amelia (Amelie?) som er blitt alt for stor, men jeg lurer på om det er veldig dumt å beskjære den nå, så sent. Jeg vil vel ihvertfall miste all blomstring, eller? Noen som har råd/synspunkter?
Hilsen Viola
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: Beskjære albarose nå?

Post by gartner10 »

Om du tenker å klippe den helt ned så vil du ikke få noe blomstring før til neste år. Alternativt så kan du klippe ned halve busken og ta resten til neste år.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Viola

Post by Viola »

Takk for svar! Tar litt nå og resten neste vår, jeg. Nok å gjøre her, og vil gjerne se den blomstre! :)
Hilsen Viola
Viola

Post by Viola »

Burde kanskje heller ofret blomstringen i år, og beskåret kraftig. Den har vært fantastisk fin og blomstret i etpar uker, verd det selv om den hang over halve trappa. Men etter regnet går det nesten ikke an å komme forbi, den har falt helt sammen.

Det jeg lurer på nå er: Skal jeg bare skjære så vi kommer inn, eller kan jeg beskjære hele busken nå? da tenker jeg på å ta noen av grenene helt ned (20cm? 30?) og korte ned de andre grenene så den får en ok form.

Jeg er veldig i tvil her...
Hilsen Viola
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Hvis den er så stor at den sjenerer passasjen, ville jeg skåret ned hele busken til mellom 20 og 50 cm. Nå som den har blomstret fra seg, Men du må jo også beskjære den slik at den får en harmonisk form.
Engangsblomstrende som 'Amelia' skal beskjæres inntil en tredel. Beste tid for beskjæring, er om våren.
Men din hardføre rose tåler godt å bli beskåret også på denne tiden. Så får den god tid resten av sommeren og hørsten til å utvikle nye skudd/anlegg for neste år.
Viola

Post by Viola »

Takk, Dag! Du er en knupp! Jeg hadde ikke våget det h uten å få et sånt, klart svar! Hadde nok bare pynta på den, og ventet til det var for sent igjen neste vår... same old story... :mrgreen:
Hilsen Viola
Post Reply