Alternativ metode mot lus i potter som har stått ute?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Alternativ metode mot lus i potter som har stått ute?

Post by Siri K »

Det er jo lurt å fjerne det øverste jordlaget når man tar inn inn-og-ut-planter om høsten, for å fjerne luseegg (?). Men nå har jeg flere planter med såpass lite jord i forhold til røtter at det rett og slett blir vanskelig. Finnes det en alternativ metode, altså ett eller annet man kan drysse på jorda, for å forhindre luseangrep på vårparten?
H2/H3 i hyttehagen
orm

Re: Alternativ metode mot lus i potter som har stått ute?

Post by orm »

Den eneste jeg kan tenke meg er disse pinnene man kan stikke ned i jorda. Går ut fra at disse er innsatt med noe som virker systemisk. Slik spray får vi jo ikke kjøpt lenger. Ellers er det jo noen som strør kanel på jorda, men tviler på hvor virksomt det er.
Siri K

Post by Siri K »

Lusespray går det vel fremdeles an å få kjøpt? Lenge siden sist. Jeg har pleid å bruke Plant-Pins, som man stikker i jorda og som virker systemisk. Men disse er det slutt på nå.

Det er litt ukurant med innendørs spraying av et antall planter på to meter, så jeg tenkte at det kanskje gikk an å drysse noe på jorda for å knekke luseangrepet i starten.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Er det slutt på plantpins også. Nå formerer vel ikke bladlus seg nedi jorda som f.eks. hærmygg, så jeg tenker det hjelper lite å strø noe på jorda som ikke tas opp i planten. Forstår det slik at du tenker forebyggende, men den sprayen du får kjøpt i dag virker vel ikke slik. Jeg bruker gule lapper m. klister mot hvitfly og evt. hærmygg, men selv om noen av bladlusene har vinger, beveger de seg ikke så mye. Ellers har jo krapylet da allerede utviklet seg.
aimar

Post by aimar »

Ja, det er slutt på Provado-pin, godkjenningen gikk ut.
Men nå er det et "nytt" produkt som heter Provanto-pin og ligner veldig. Det er visst ikke nytt, men Sanium som har skiftet navn.
Pakningen ser kliss lik ut som den gamle Provado, og det nye navnet ligner jo også veldig. Detter er også et systemisk middel med langtisvirkning godkjent for hobbybruk. Virkestoffet er ikke det samme som i Provado, så jeg har ikke noen formening om denne er like bra. Dette er ikke et økologisk produkt, så det må brukes med forsiktighet, og ikke på matplanter.
De har denne på Felleskjøpet, kan jo kanskje prøves en gang.
Siri K

Post by Siri K »

Rådet mot lusangrep på ut-og inn-planter som har stått ute, er jo å fjerne det øverste jordlaget. Så det må være der bladlusene gjemmer seg, på en eller annen måte.

Vi får se om det nye middelet er brukbart. Jeg har fremdeles litt Provado på lur, men ikke nok til et større antall store krukker (som er det som beveger seg ut og inn i løpet av sesongen her).
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply