Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Nybrott

Post by Erik N »

Jeg føler meg så ribba og skjenda, at jeg ikke orker å skrive om det. Gleder meg til de er ferdige med sitt, slik at jeg kan få starta ryddinga og bandasjeringa. Store deler av hagan er mer eller mindre maltraktert eller amputert. Det er fantomsmerter i hele hagesjela mi!
Vegarbeid 3.11 a.JPG
Vegarbeid 3.11 a.JPG (106.72 KiB) Viewed 124 times
Vegarbeid 3.11 b.JPG
Vegarbeid 3.11 b.JPG (149.19 KiB) Viewed 124 times
Vegarbeid 3.11 c.JPG
Vegarbeid 3.11 c.JPG (178.6 KiB) Viewed 124 times
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Det er trist å se.
Helt grusomt å få hagen sprengt bort på denne måten.

Men til våren vil hagen forhåpentlig stå frem i ny og spennende utgave.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Nå begynner gjenoppbygginga. I hvert fall planlegginga. Jeg må slutte med sutringa og se framover. Alt som var, og hele nedbrytninga er dokumentert i tusener av ord og bilder. Det er sikkert tusenvis av norske voksne folk som ville hatt en slik eiendom, med stor parkeringsplass og asfalterte stier. Hadde det vært slik da vi kom, ville vi jo ha bearbeida det til noe anna. Det gjør jeg nå.

Det som er nytt, og tilført, er altså et nytt flatt område mot veien. Der er det nå anlagt en ny gråsteinsmur som er langt finere og mye bedre lagt enn jeg hadde frykta. Maskinføreren som la den, og som har den samme ferdigheten, det samme unike talentet, som tidligere tiders gråsteinsmurere, anbefalte meg å spraye muren med kefirmjølk for å framskynde tilgroinga av overflata! Svært interessant. Slik det ser ut nå er det som ny kledning på huset, eller umalt kvartstaffpanel innendørs. Ubehandla og jomfruelig, og litt sånn statusmessig fint. Det skal ikke være sånn, eller bli sånn, og skal det bli pent fort, må det komme på mose og lav. Da blir steinen svart og grå, altså gråstein!

På innsida av muren er det lagt store mengder drenerende masser av grov pukk og rester av byggestein. Jeg trur kanskje det blir lagt på grus oppå der, men snart må det lages ei grobunn av god jord. Jeg vil kjøpe 8-10 tonn sortert og sålda jord, "Park-miks". Jeg trenger noe her ved muren, og noe i området litt sørom, men kanskje opp til 15 tonn i ei ny skråning, som jeg snart skal rede ut om.
Jeg veit ikke helt hvor ferdig denne fronten blir. Det er ikke bare vegen som legges om. Vann og avløp er også et kapittel i en bankerott kommune som ble viden kjent for sitt forurensa livsfarlige drikkevann. Foran huset ligger en septiktank som skal vekk. Der den er kommer en ny koplings-kum med røra til avløp (2), drikkevann, strøm, telenor og fiberkabel. Ettersom vi nesten ikke har hatt moderne tilkobling, men har brukt gamle kobberledninger gjennom luft, blir jo dette svært. Det er veldig skyggeprega å bo tett oppunder Norges nest største by og ha netteknologi som ligger ti år etter. Så det er positivt, asså! Problemet er jo at dette ikke er primært, og må vente til alt anna er klart, utpå våren. Håpet er at de gjør det ferdig som eksteriørmessig, og "trer" til slutt. Uansett må jeg belage meg på å vente litt med tilbakesetting av buskvekster.

Jeg hadde 14 ved siste telling.

- Fjorten hva?

- Lause busker.

- Er det noe problem?

- Ikke anna enn at de er gravd opp med mye jord og tilhørende jordsmonn, fururøtter, steiner, rusk, snusk. Altså en kladeis per busk; håndterlig for en gravemaskin men umulig med handemakt. Det positive er at busken overlever med klumpen sin ganske lenge. Det vanskelige er at jeg ikke kan romstere med dette uten hjelp, og kanskje at jeg må finne meg i at det må skje nå, nå som gravemaskina er her. Kanskje også før gjerdet er på plass oppå muren.

Altså må jeg velge hvilke busker jeg skal sette hvor - og når.
Det blir lettere når det er rydda litt mer, støpemurskanten er på plass og jeg ser hvilket areal som foreligger.

I dag var jeg hos Sivert Waagen som leverer jord her på øya. Han meinte 15 cm var tilstrekkelig for gras og vanlig hage, og 30 cm for busk. Jeg veit ikke om jeg skal legge fiberduk nå, oppå pukken/grusen, og så ta bare god "Park-miks" oppå. Noen som har tanker om det?

De fjorten lause buskene er:
2 Skjærsmin (20år)
1 Vanlig hvit spirea (50+)
2 Stjernetopp xx (50+)
2 buskklipte blodbøk (20år)
1 Epletre (17år)
1 Rhododendron (8år)
3 Japanazalea (8år)
1 Klokkebusk (9år)
1 Trepeon (9år)

I tillegg har jeg noen busker som kanskje må flyttes, omrokkeres. Noen klematiser, noen andre klatreplanter som delvis er gravd opp, delvis flytta.

Foran huset, mot veien, hadde det jo vært fint med de to skjærsminene. De vokser svært villig, og har altså klart seg under ei diger furu, eller på rota av den. De vil, i god jord med optimale betingelser klare å fylle omtrent det feltet 4 tidligere busker fylte. Kanskje hadde det vært stilig med Skjærsmin- spirea - skjærsmin?

På den annen side vokser disse gamle Stjernetoppbuskene iherdig. De er veldig lette å formere, rett og slett ved å sette skudd rett i jorda. De var her da vi kom, og antas å være fra 50-60-tallet, eller kanskje før.

Det jeg nå har skrevet, og fundert, gjelder i hovedsak bremmen mot veien. Det er førsteprioritet, men ett av flere viktige prosjekter.
Vegarbeid 10.11.20 oversikt eiendommen fra nord.JPG
Vegarbeid 10.11.20 oversikt eiendommen fra nord.JPG (107.58 KiB) Viewed 97 times
Evert Taube
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Nye hagerom, nye muligheter :D . Det er alltid spennende å forme nytt land.

Jeg ville ikke lagt fiberduk oppå pukken. De som selger slik duk har sikkert gode argumenter. Jeg derimot tenker at naturen klarer seg utmerket uten menneskeskapte duker som det tar x antall tiår å bryte ned.

Jeg har også disse skjærsminene som setter rotskudd og kan klare seg under de mest kummerlige forhold. De blomstrer også på ganske skyggefulle steder.

Blodbøk må ha sol for å få den fine dype fargen. Men du vet nok hvor du skal sette buskene dine tilbake :)

Det blir kjekt å følge med fremover.
Erik N

Post by Erik N »

Det ser stilreint og moderne ut, og sikkert midt i blinken for slike som liker betongstein og terracottakrukker med tujabusker i...
Det ser stilreint og moderne ut, og sikkert midt i blinken for slike som liker betongstein og terracottakrukker med tujabusker i...
Vegarbeid 13.11 Fra nordvest.JPG (157.32 KiB) Viewed 77 times
Da er tallet på lause busker oppe i 18. Ettersom veien, altså det dekket som markerer sjølve kjørefila, er i kjømda, måtte jeg benytte gravemaskina som romsterer utti her. Dermed skrella jeg hele den sørvestre delen av sjølve hagan. Der er det ei dump med dårlig jord og rester etter ymse forsøk på vekst. Mellom anna et jordbærbed med steinsetting rundt. Sjølv jordbæra sleit, så det var vel en grei indikasjon. Det står att ei furu nedi der, men om jeg hiver på mye jord, og kanskje nekter furua enn del vha duk, må jeg jo få til en bra "hekk"? To epletrær er et hodebry, men de kan jeg muligens flytte til et nytt felt i sørøst, i hellinga mot fjorden. Nå har jeg fått gravd opp 2 spireaer, en stjernetopp og et lite Kronprinsepletre. Alle tidligere oppgravde, og de nye, fra denne "kohorten" står og klemmer seg inntil hverandre midt oppe i hagan. Hølet skal jeg bruke til oppbevaring av ny, god, jord.
Den nye muren skal få en støpekant på et par desimeter og et nytt støyskjermende plankegjerde oppå. Den gamle muren, som lå en halvmeter lavere enn den øvre, følger veiens høyde (den nye er vannrett). Hvordan jeg skal få til en ok overgang får jeg drøfte med murerne når de kommer. Uansett skal det la seg gjøre å få lagt et godt lag med ny jord der, slik at jeg kan få utvalgte busker til å lage seg en blomstrende hekk.
Den nye muren skal få en støpekant på et par desimeter og et nytt støyskjermende plankegjerde oppå. Den gamle muren, som lå en halvmeter lavere enn den øvre, følger veiens høyde (den nye er vannrett). Hvordan jeg skal få til en ok overgang får jeg drøfte med murerne når de kommer. Uansett skal det la seg gjøre å få lagt et godt lag med ny jord der, slik at jeg kan få utvalgte busker til å lage seg en blomstrende hekk.
Vegarbeid 13.11 Sørvest gravd opp.JPG (172.55 KiB) Viewed 77 times
Det er så og si ikke jord i denne delen av hagen, men stjernetoppbusken har klart seg fint. Kanskje utnytter jeg denne groviljen til å bruke disse buskene til å dekke innsynet fra veien i sør?
Det er så og si ikke jord i denne delen av hagen, men stjernetoppbusken har klart seg fint. Kanskje utnytter jeg denne groviljen til å bruke disse buskene til å dekke innsynet fra veien i sør?
Vegarbeid 13.11 Sørvest gravd opp 2.JPG (138.7 KiB) Viewed 77 times

Kjøper 10 tonn Parkmix nå som lastebilen kan kjøre helt inntil og løfte jorda opp i hagan med kort grabb. Kanskje lar jeg noen tonn gå til den nye skråninga i nordøst, der jeg hadde en god del artig løsninger knytta til "Nybrott". I øyeblikket ser det ikke ut der. Det vil si, det gjør det jo, bare ikke akkurat som en skogslokalitet.
Denne skråninga i nordvest, på nedsida av tidl. "Nybrott", er dekka med sprengstein opp i kampesteins størrelse, og jevna med ureine masser, altså jord fra en parkeringsplass lenger sør i vegarbeidsområdet. Det er ikke godt å fote seg nedi der. Nedafor, i bratta mot sjøen, har bjørnebærkrattet okkupert store felter. Dette har jeg gitt opp. Nederst på skråninga må jeg altså lage et fysisk skille som gjør det mulig å stoppe invasjonen. (Eller i det minste gjøre det mulig å klippe og kutte der). Dette kjerret er like iherdig og anmassende som brunsnegl og parkslirekne, eller skvallerkål . Den er ny i området, og har forvilla seg fra institusjonen på andre sida av vegen. Der var det før en park. Nå er det mål på mål med ugras.
Denne skråninga i nordvest, på nedsida av tidl. "Nybrott", er dekka med sprengstein opp i kampesteins størrelse, og jevna med ureine masser, altså jord fra en parkeringsplass lenger sør i vegarbeidsområdet. Det er ikke godt å fote seg nedi der. Nedafor, i bratta mot sjøen, har bjørnebærkrattet okkupert store felter. Dette har jeg gitt opp. Nederst på skråninga må jeg altså lage et fysisk skille som gjør det mulig å stoppe invasjonen. (Eller i det minste gjøre det mulig å klippe og kutte der). Dette kjerret er like iherdig og anmassende som brunsnegl og parkslirekne, eller skvallerkål . Den er ny i området, og har forvilla seg fra institusjonen på andre sida av vegen. Der var det før en park. Nå er det mål på mål med ugras.
Vegarbeid 13.11 Nordøst skråning .JPG (182.3 KiB) Viewed 77 times
Takket være en iherdig forkjølelse som har klart å komme seg inn tross iherdig håndspriting og minimalt samvær med resten av menneskeheten, samt et intermezzo med oppskjært kyllingkjøtt, som resulterte i mitt livs verste diarre, er jeg så og si futtløs. Etter å ha niklippa de buskene som skulle flyttes og bivånt oppgravinga, var arbeidslysten oppbrukt. Så da blir det å sitte her på den velsigna Hagepraten, med ord og draum.
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Den nye muren på øverste bildet i siste innlegget ser fin ut synes jeg.
Bedre enn dette kan det knapt gjøres i dag tror jeg.
Det blir bra etterhvert.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Enig, muren ser veldig bra ut. Toppen på muren er så rett og fin at jeg syns ikke du skal støype en betongkant oppå det, men heller feste gjerdestolpene rett i steinen. Bor hull med en kraftig borhammer, det får du leid, og gjør fast bolteskoene med en tokomponent støypemasse med epoxy, f.eks. Heydi bolt-fast. Det tror jeg blir penere, og. det blir solid som bare det
Ser riktignok at betongkanten på den gamle muren ser helt OK ut, men på den nye steinmuren tror jeg det blir penest uten. Ellers er det et smart triks å bruke kulturmelk for å framskynde moseveksten, så hvis du allikevel velger å støype betongkant, så får du pøse på med kefir.
Erik N

Post by Erik N »

Hei Martin og aimar! Koslig med tilbakemeldinger! Asså, ettersom alt som gjøres på tomta nå for tida er slikt som jeg egentlig skulle ha ugjort, men som blir fint - på sin måte, må det anføres at det som gjenstår heller ikke skal gjøres av meg. Her er det entreprenør og underleverandører som gjer det som gjerast kan, etter gjeldende regler. Steinmuren er lagt der den skal være iht. siktelinja. Høyden og utføringa er per lovverk. Altså fortsetter de med sitt, til alt er gjenoppretta. Det blir støypt murkant, vannrett, og det blir en støypt overgang til den gamle muren. Om Vestland fylke/Askøypakken skal fortsette gjerdet over i det gamle, gjenstår å se, men det nye blir vel 110cm høyt og standard utførelse i støydempende plank. Alt som er gjort så langt koster meg altså intet, og for førtiåringer hadde dette vært lekkert! For meg er det nå alt for mye, så jeg lar dem fullføre det de skal gjøre, og skufler på plass busker så jeg har noe håndfast, i det minste ut mot vegen. Denne blir forøvrig trukket noe ut, og havner altså ikke rett nedafor muren. Det blir kanskje gras i mellom, med mulighet for å plante noe som kan spre seg litt uhemma.
Evert Taube
aimar

Post by aimar »

Javel, men da er det jo godt at arbeidet som gjøres holder en god standard. Det er jo også et pluss at du har en del ferdigvokste busker. Sjølv om de er skjært tilbake, så blir det jo mye fortere litt volum på disse, enn om du måtte ha starter på nytt med busker i hagesenterstørrelse. Skjønner veldig godt din frustrasjon, men tror tross alt dette blir bra etter hvert.
Siri K

Post by Siri K »

Du evner da å se mulighetene, Erik, så dette tror jeg går bra! :-)
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply