Dette lurer vi på.....

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
orm
Herdighetssone: H4

Re: Dette lurer vi på.....

Post by orm »

Ja, Jackmanii blir høy og blir den ikke skåret ned vil blomstene bare komme i toppen. Lurer på om det ikke kan være greit å ta dem på høsten. Min hadde satt et skudd ganske høyt oppe tidlig i vår før jeg hadde beskåret den.
salvia

Post by salvia »

Nettopp, takk skal du ha Orm. Jeg har alltid surra med hvilke clematis som er i såkalt gruppe 1,2 og 3 med dertil forskjellige beskjæringsbehov. Orka ikke pugge det. Så det har bare endt med at jeg ikke beskjærer clematis. Det går fint med de andre jeg har, summer snow, alpeclematis og noen forskjellige viticellaer. Men altså ikke med den stakkels jackmanii, litt stusslig med bare noen få blomster høyt der oppe. Flott, da beskjærer jeg akkurat dem fremover.
orm

Post by orm »

Det er ikke så lett å huske bestandig hvordan de ulike skal beskjæres, men de kommer jo igjen uansett selv om det kan gå ut over blomstringen. Man kan jo også velge hvor høyt man vil at blomstringen skal komme. Ofte har man noe under dem også. *Summer Snow'/Paul Farges har jeg ikke beskåret selv om jeg vet man bør. Tross skryt over hvordan denne vokste, tok det mange år før det ble noe av den her. Den står også smn. m. alpina og en gullklematis, noe den slett ikke burde. Når den har blomstret nå, må jeg kutte det meste der for å få ny vekst. De to den står smn. med har hatt dårlig blomstring og det er veldig mye tørt. Finner alltids en plass å putte ned disse. Kan også ta avleggere.
salvia

Post by salvia »

Jaha, skal Summer Snow også beskjæres? Det skjønner jeg ikke, den holder på i alle høyder her uten beskjæring. Hvorfor skal den ikke stå sammen med andre clematis, det har jeg ikke hørt om før.
Martin

Post by Martin »

Jeg har to blodbøker som jeg plantet for mange år siden.
Nå begynner de å bli store trær, og de har noen runde utvekster oppover stammen.
Trærne er sunne og friske, og har hatt "kulene" i endel år.
Men hva er det ?

Blod bøk.jpeg
Blodbøk .jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aimar

Post by aimar »

Ikke sikker, men er det kanskje en rikule. Kalles vel også rirkule eller trekåte.
Martin

Post by Martin »

Takk for svar Aimar.
Jeg prøvde å finne bilder av trærne slik de tar seg ut om sommeren,
men måtte helt tilbake til 2013 (bloggen) for å finne noe.
Sånn så de ut da, og nå er de endel større.

Jeg vet ikke hvor vanlig dette er.
Trærne ble kjøpt på forskjellige hagesenter, og har også litt forskjellig vekst.

Blodbøk Fagus purpurea.jpg
Fagus atropunicea.jpg
aimar

Post by aimar »

Rirkulene var der kanskje ikke i 2013, men har kommet senere. Det kan være en liten skade i barken, et tidligere greinfeste som har fått et virusangrep som fører til unormal vekst av kallus, altså det vevet som dannes for å reparere et sår eller avkuttet grein.
Rirkulene gjør ikke så stor skade på treet. Vi ser ofte sånne kuler på bjørk, og de er populære blant treskjærere til å lage kopper eller skåler av.
Martin

Post by Martin »

For å kunne passere under trærne ble de nederste greinene kuttet for endel år siden.
Jeg passer alltid på at det ikke kuttes for nært inntil stammen, men det kan jo være grunnen.
Trærne er plantet ca 120-130 meter fra strandlinja, og sjødrev er det endel av.
Mange takk til deg Aimar.
Siri K

Post by Siri K »

Det er i alle fall ikke sopp. Aimar har nok rett.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply