Liljebillene ødelegger gleden med liljer

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Liljebillene ødelegger gleden med liljer

Post by salvia »

Men da gikk det da temmelig bra likevel, Martin. For et vakkert liljehav.
Martin

Post by Martin »

I går oppdaget jeg den første liljebillen. :?
Et par potter står på verandatrappa, og jeg så den tilfeldig da jeg gikk forbi.

liljer i potte.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia

Post by salvia »

Liljebillene svikter ikke nei. Jeg så den første rett før påske tror jeg det var - riktig lenge før noen lilje har så mye som en millimeter over bakken.
Siri K

Post by Siri K »

Mot larver/åmer skal det være en mulighet å spraye med noe nikotinholdig - altså et avkok av tobakk. Kanskje det funker mot liljebiller også? Middelet vil selvsagt regne vekk, men om man sprayer etter regn, et antall ganger?
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har også sett de første liljebillene :( Kan tenke meg å prøve å spraye med nikotinvann. Noen som vet hvordan blandingsforholdet er?
Martin

Post by Martin »

Keiserkrona mi er veldig tidlig i år, og begynner snart å blomstre.
Billene har også funnet frem til den, og det blir ikke plantet flere liljer i hagen.

Keiserkroner.jpeg
Gentiana nivalis

Post by Gentiana nivalis »

Det er jo litt trist ikke å dyrke liljer - de er så fine! Vi har liljebiller her også, men hittil ikke ekstreme mengder.

Jeg ser her https://www.plantevernleksikonet.no/l/oppslag/693/ at det skal være mulig å redusere bestanden med plukking. Men da må en vel ha få liljer en periode og plukke intenst på dem - også ikke ha naboer med liljer...

De lever bare på liljer så vidt jeg forsto, så de fins i hager og ikke i villmark, men det sto sikkert "stort sett". Så de kommer gjerne bare igjen i fra hjemmestedet i skauen. Jeg fant ingen som spiste dem - de skulle i alle fall fått hjelp til å etablere seg i hagen min!

Min keiserkrone er på vei opp av jorda nå, så jeg får ut og se etter liljebillene jeg også. Den står foran noen tulipaner inn mot en husvegg - og hittil har det hjulpet som rådyrbeskyttelse for tulipanene. Så uansett har den en viktig jobb.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Martin

Post by Martin »

Martin wrote: 02 May 2020, 14:08Liljene er plantet mange steder, og over et ganske stort område.
Så det tar tid å gå over alt, og jeg må ta flere runder hver dag.
I år har det vært ganske mye å gjøre med andre ting enn liljebiller, og resultatet synes ved mengden som har formert seg.
Det er skikkelig ekkelt, og noe måtte gjøres. Hagen kan ikke se sånn ut ved besøk.
Jeg begyndte å klippe bort blader, men det ble håpløst med den mengden med liljer som er på eiendommen.
Nå har jeg istedet med en stor dunk hvor jeg holder liljene intill og banker og klipper på liljene.

liljebiller.jpeg
liljebiller .jpeg

Når fangsten er såpass at det blir vanskelig å håndtere, fyller jeg på med glovarmt vann fra springen.
Deretter tømmes det ned i doen.
I går ble det 5-6 dunker, og det ser mye bedre ut i dag.
ges

Post by ges »

Hos meg har billene tatt helt overhånd. Alle plantene har fått hull i bladene og jeg har funnet svarte klumper. Har ikke hatt tid til å være rask nok med å kverke dem. Dette er veldig gamle brannliljer som har blomstret frodig og hatt det bra siden vi flyttet hit for 14 år siden. Er så redd for at løkene skal bli ødelagt også. Men blir løkene ødelagt ? Håper på svar. Hilsen ges
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Løkene blir ikke ødelagt. Hos meg har det ikke vært så mye liljebiller i år. Det varierer, uten at jeg vet hva det skyldes.
Martin

Post by Martin »

Jeg har byttet bort/solgt endel løker av pyrineerliljer i det siste, og en dame sa i dag at egg fra liljebillene følger med liljene mellom skjellene rundt løkene.
Kan dette være riktig da ? Eggene klekkes jo inni sånne ekle klyser med avføring oppover stikene og bladene.
Billene flyr jo, og egg inni løken er ihvertfall nytt for meg. :(
Jeg har vasket bort jorda rundt løkene jeg har byttet bort i den tro at løkene var fine.
Siri K

Post by Siri K »

Her står det i alle fall at liljebillene overvintrer som biller:

https://forskning.no/partner-planteverd ... len/557341

"Hver hunn legger i snitt 200-300 egg i løpet av levetiden. De brunrøde, ovale eggene, som er en millimeter lange, kan vi se på undersiden av bladene, der de ligger i grupper eller rader på 3-12.

– Når larvene er fullvoksne etter cirka en måned, slipper de seg ned på bakken og kryper ned i jorda hvor de forpupper seg i en kokong. I løpet av 2-3 uker omdannes puppene til nye voksne biller som kryper opp fra jorda for å spise og samle energi for å klare vinteren. Så kryper de tilbake til jorda der de går i vinterdvale, forteller Svae Johansen."
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Takk Siri.
Jeg ble lei meg for at jeg kunne ha vært med på å spre biller til folk som ikke har den fra før.
Men jeg har jo sett hvordan det fungerer med egglegging hos meg selv, og trodde egentlig ikke på hennes teori.
Men hun virket veldig klar og overbevisende, og jeg ble usikker.
Siri K

Post by Siri K »

Jeg tror det er lurt å ha i mente at liljebillene er flyvende vesener, i motsetning til for eksempel snegler. De har derfor muligheten til å spre seg over ganske store områder for egen maskin. Det er ikke gitt at de har kommet til en hage via planter; de kan utmerket godt ha kommet luftveien.

(Jeg har selv fått "majorstubillen" i hus for noen år siden, nokså sikkert på grunn av åpne vinduer. Den flyr også...)
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply