Marsfiol

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Marsfiol

Post by Siri K »

Marsfiolen min, i potte på balkongen, gikk heden i vinter. Dette til tross for at den ble behandlet som diverse alunrot, som overlevde helt greit. Marsfiol er altså mer sart. Det var minus 10 i lengre perioder.

Men til min glede, ser jeg at den har klart å frøså seg i potta (må ha vært i løpet av perioden jeg ikke var hjemme), så nå kan det bli nye marsfioler! :)

Det bør nevnes at marsfiol er svartelistet, så det er bare på balkonger etc man bør bruke den, med tanke på spredningsfare.

fiol.jpg
fiol.jpg (72.8 KiB) Viewed 933 times
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Marsfiol

Post by Nienna »

Ser ut som du får mange fine planter der :) Og ikke visste jeg at marsfiol var svartelistet. Så liten og uskyldig som den virker.
Siri K

Post by Siri K »

Det har visst skjedd en endring fra lista fra 2012 til den nyeste fra 2018:

http://databank.artsdatabanken.no/FremmedArt2012/N62761

https://artsdatabanken.no/fremmedarter/2018/N/902

Så marsfiol er ikke lenger svartelistet. Men den sprer seg nokså effektivt med rotutløpere.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Ja, da skjønner jeg hvorfor jeg aldri har truffet marsfiol på min vandring. Leser at den er uforklarlig fraværende i Rogaland.
.
Siri K

Post by Siri K »

Når jeg googler litt, ser det ut til at marsfiol har rundere blader enn min fiol. Så kanskje jeg tabba meg ut da jeg spadde opp en liten bit fra en veikant. Jeg har sett at det har vokst marsfiol der, men tok med meg min da det kun var blader, og jeg var litt stressa. Får se om jeg finner noen rundere blader der ved neste korsvei.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Du har rett. Bladene til marsfiol er rundere. Men de ligner på bladene til søsterfiol, Viola sororia. Den kan vel også ha blitt slengt i en grøftekant?
Siri K

Post by Siri K »

Jeg tror nok jeg har fått med meg en av villfiolartene. De ligner ganske mye på hverandre, så jeg må se på en voksen plante i blomst og konsultere en flora for å finne ut hvilken.
H3/H4 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Bladene har blitt mye rundere, så kanskje det er marsfiol likevel. Forhåpentligvis får jeg med meg blomstringen til neste år.

fiol_2.jpg
fiol_2.jpg (74.3 KiB) Viewed 433 times
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply