Pergola

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Erik N
Herdighetssone: H1

Pergola

Post by Erik N »

Det regner.
Voldsomt, vått, nitrist.
Værvarsel for i morra.JPG
Værvarsel for i morra.JPG (26.8 KiB) Viewed 299 times

Men en må jo gjøre noe lell!

Det har blitt så moderne med pergola, og dette skjer samtidig som trevirkeprisen virkelig tar av. Det er liksom ikke måte på pushing på ufyselige grønne terrassebord og anna rart en skal dandere rundt i hagerommet. Nå er det en gang slik at hagen må rammes inn, om den plutselig har blitt uvant åpen, som min. Det er ikke nok. Skogens fravær gjør at en stakkar må inn i busker og kratt for å late gullvannet, og er en i lune for tilbaketrekking og sjenanse er det klin umulig å være usynlig. Altså må det bygges. Om det jeg skal til med skal illudere skjermvegg, pergola eller et (e-)spalier med luft på begge sider, veit jeg ikke. Noe må opp! Kjernen er framsida av huset, altså den sida vi er mest på, den sida som vender ut mot fjorden og bebyggelsen 2km på andre sida. Den skal være, og er, åpen. Mot nord er skogen borte, og verdens styggeste parkeringsplass er det som liksom skiller oss fra verda i form av biler på vegen. Jeg har aldri helt fjerna rødhyllbusken som vokser opp fra en stubbe midt i tre-terrassen, så nå får den vide seg ut og dekke så godt den kan. Mot sør (stadig på østsida, mot fjorden) er det i og for seg ikke helt åpent, men om en er på verandaen på motsatt side av vegen, kan en se ned på oss, fra sørvest. Ikke at de ser så mye, men de er der. Og det kjennes ikke intimt nok. Det føles åpent. Der har jeg nå fått opp noe som skal utvides og bli pergola, levegg, spalier, eller hva det nå blir.
For to-tre år sida gravde jeg opp et digert hull. Nedi der var det sprengstein og digre rom ingenting, der rotter og mus trafikkerte inn i blindkjelleren og videre innunder golv og vegger. Det var derfor jeg gravde opp. I fjor sommer gravde jeg igjen, men passa på å kjøre en tømmerstokk nedi hølet, slik at jeg seinere - nå - kunne bygge en frittstående vegg der. Stokken står på linje med hushjørnet og på linje med enden av hagemuren. Disse to linjene er nå forlenga med 2tom4 230cm opp i lufta. Tømmerstokken har fått bistand av en 4tom4 som står på hagemur-enden.
Pergola.JPG
Pergola.JPG (79.16 KiB) Viewed 299 times
Slik, med tømmerstokken frittstående nede i det gjenfylte hølet, midt i hellegangen, har det stått i minst ett år...
Pergola fra øst.JPG
Pergola fra øst.JPG (42.09 KiB) Viewed 299 times
Utover her skal blåregnen fyllet hullet mot naboen, så vi blir skjerma på utsida mot fjorden.
Pergola fra sør.JPG
Pergola fra sør.JPG (29.26 KiB) Viewed 299 times
Her kommer det en firtomfire til (vertikalt) som klatrestang for fyrige klatrere med gilde blommor!

Når denne veggen er ferdig skal det blomstre der om sommeren, og være luftig nok for storm og kuling å blåse gjennom høst og vinter. Denne pergo-leveggen, som altså per nå består av to tjukke planker som streker i lufta og to vertikale bærere, skal utfores med noe som klematis og roser kan feste seg til. Klart jeg kan kjøpe noe rutete i plast og skru fast. Jovisst! Eller lekter jeg kan skru opp i sjøllaga ruter. Eller kyllingnetting, armeringsjern, eller, ja, eller nesten hva som helst. Men det skal jo være en utfordring også!

Dessuten har blåregnen begynt å invadere taket, innenfra. Den kryper opp mellom takpanner og sutak og brøyter seg vei. Stammen til blåregnen er slik plassert at det blir symmetrisk om halve busken vokser ut i pergolagreia. Den er da også klar til det, ettersom jeg har dratt den ut fra alle takfester slik at den er moden for nye jaktmarker.
Pergola fra nord, med hengende blåregn.JPG
Pergola fra nord, med hengende blåregn.JPG (53.6 KiB) Viewed 299 times

Nå skal jeg samtidig, mens det regner, og regner, og regner, men før sommeren er slutt, og det skal regne og regne utover en mørkere og kaldere høst og vinter, for kaldt er det jo ikke, og ganske lyst! - samtidig med pergolasurret - skjære ned en hasselbusk. Hasselbusken var det en gang. Busk. Nå er den et kaos av et multistamme-tre. Det vokser kolossalt og er i ferd med å spise opp uthuset. Av dette monsteret kan jeg ta ut mengder av trevirke. Gratis!

Jeg må jo det!

Veranda-terrassen skal også oppfriskes.

Der skal jeg visst også på trelasthandleren og punge ut 20-30kr løpemeteren for hva som helst. Hasselen er gratis, og kan visst brukes med barken på.

Nå har jeg søkt, googla, men finner bare hassel i små, tynne, rette skudd, eller hva disse hatlestuva kalles. Mine er stammer, greiner og anna i både rette, krokete og knortete versjoner. Spørsmålet er jo om det blir elegant og lett, eller om det vi bli et nytt hasselmonster? Mesteparten av det som bygges, eller som trevarepusherne vil vi skal bygge, er laga av dønn firkanta virke. Det blir stilig i ei firkanta hage på noen og tredve kvadratmeter flatt frirom ved swimmingpoolen, men neppe her, og i hvertfall ikke slik jeg allerede har reda.

Det skal vel være noe takaktig på slike pergolaer? Jeg vil helst ikke miste lys, og her på våre kyster med metervis av regn og yr, er tak tak, og ikke noe gissent en setter en kafestol og et yndig rundt bord under mens en slurper chianti. Tak er tak, men med en kraftig klatrerose på Møllers tran og en montana- eller alpina-klematis med behov for å vokse inn i himmelen, blir det jo skydd! I det minste illusorisk overfor innsyn.

Noen som veit om noen artige løsninger, som veit om noe en kan kikke (kikke i betydninga titte, se) på og bli inspirert av?
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Martin

Re: Pergola

Post by Martin »

Det er "Aureveke" her (dvs. små lokale bedrifter har åpent for besøkende).
Dermed blir det lite tid til annet for tiden.

Men et tak for alt regnet er smart Erik. Det har nærmest vært Bergensvær langs hele kysten i år.
Det regner hele tiden, og det er vanskelig å få slått plena.

Første tanken min for tak er sånn bølgeblikk som er gjennomsiktig.
Men det finnes kanske penere gjennomsiktige tak ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Hei Martin! Koslig at du svarte så raskt! Nei, pergola er det vel neppe, men heller ikke noe anna. Det starter jo med noe - ender opp med noe anna. I denne kontruksjonen er nok veggene viktigst, men fra "pergola" kommer buegangene. Fra levegg eller spalier kommer rutenettet, om jeg nå skal bruke det. Det skal være luft, men også dekke. Midt mellom bakken og himmelen kommer et innsyn vi ikke har vært plaga med. Det er der det skal vokse noe. Om det blir glissent vinterstid er bare bra, for vindfanget kan bli betydelig så nært fjorden.
"Taket" blir det ikke mye av, med mindre jeg velger en Montana eller Alpina med stor vekstvilje.
Pergola mot sørvest.JPG
Pergola mot sørvest.JPG (28.96 KiB) Viewed 264 times
"Veggen" (omlag 2m) mot vest skal domineres av blåregnen.
Pergola mot sør.JPG
Pergola mot sør.JPG (32.69 KiB) Viewed 264 times
Mot sør skal jeg plante klematis og muligens klatrerose(r)
Resten av innsynet er dekka av en overvokst Queen Elisabeth rose (2,5m høy). Den skulle vært justert, klippa ned, men hver vår har den kommet for langt når jeg syns tida er inne for det. Bak den, i retning videre sør, står en lilla Magnolia som rosa nesten overkjører. Noen ide om jeg kan beskjære rosa nå?
Evert Taube
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

For meg var det også litt lite opplagt hva det var du ville, så jeg tenkte også transparent bølgeplast. Men du skal altså ha et gårdsrom, avgrenset av stolper, som hver har beplantning - eventuelt med noe på tvers.

Det heter sikkert noe, men jeg kommer ikke på det. Fint blir det garantert! :-)
H3/H4 i hyttehagen
Erik N

Post by Erik N »

To pergola or not to pergola, det er det som er spørsmålet!
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Etter å ha brukt finværet i Sunnfjord er jeg tilbake i hagen. Jeg har starta vertikalt, nedover i sprengsteinsterrassen min. Hele plattinga, avgrensa av en hagemur, er et 10-20 cm tjukt jord-rot-gras-mose-lag. Under der er det sprengstein som er pakka godt etter hundre års setting. Under der er det ingenting. Enten har vestlandsregnet vaska det bort, 2-2,5m per år blir mye vann på hundre år, eller så har furuene tatt det, eller en kombinasjon av ymse bruk, m.a. beskytning fra fjorden under krigen, eller kontinuerlig gange av ymse pattedyr, hovedsaklig humane, uansett: Plattinga er dønn hard og solid, men alt under steinen er vaska vekk.

Slik er det altså under "buen", stillaset, pergola-spalieret. Nå graves det vekk jord og slikt, og så pelles det stein.

Jeg vil ha mer roser!

Alle steder står det at roser skal plantes dypt, og skal ha dyp jord. Det betinger altså at det er jord også nederste i hullet. At jeg kommer 50 cm ned spiller liten rolle når mesteparten der nede er luft. Og graver jeg bare et høl, 50cmx50cm, kommer jorda til å forsvinne fort nede i ingentinget. Derfor pelles det stein.

Antar jeg treffer fjellet nedi der til slutt, men hvor vidt og bredt jeg må grave, veit jeg ikke ennå.

Queen Elisabeth-rosa, som jeg har nevnt tidligere, skal skjæres seinvinters. Den er enorm, og gjømmer en peon (som den har bredd seg over), og truer en magnolia med det samme. I dag har jeg skåret vekk mye tørt og stygt nede i "lia"/skråningen/stupet mot sjøen. Det ser ut som om det er mye fast mark utover der, men mesteparten er alt mulig rart jeg har tillatt gro over et stupbratt terreng nærmere 20 meter ned i sjøen (hellinga er i snitt 45 grader.)

Jeg lurer på om jeg kan skjære den tilbake, eller om jeg må nøye meg med å frisere?

Den er oppmot 3meter høy og omlag like brei, sjøl om den tetteste massen er 2x2. Nå starter andre blomstring, og knoppene lyser høyt der oppe over trestillaset. Kan jeg skjære tilbake de greinene som ikke har/ skal ha knopper?
QE rosa pluss hølet.JPG
QE rosa pluss hølet øst.JPG
QE rosa og omgivelser pluss hølet mot fj.JPG
QE rosa høyde.JPG
Last edited by Erik N on 02 Aug 2022, 22:55, edited 1 time in total.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Da rakk jeg å fylle hølet - som jeg så til de grader hadde tømt for stein - med 20 sekker a 40 liter "Hagejord" fra Felleskjøpet, sparsomt oppsprita med fullgjødsel. Først, asså. Da jeg hadde bare tre sekker igjen, og så liksom skulle starte med kukompost og plantejord, fikk jeg angst. Ja, ikke angst som i ekstrem psykisk uro eller noe orntlig sjukt, men denne karakteristiske hagejordsangsten: Mer fyll, mer fyll!
Altså ble det ny biltur til nærmeste hagesenter, som er et "Hageland". 8 sekker 50liter "P" (Gartnerens Egen Plantejord).

Etter disse nye 400 litrene og nennsom oppstabling av steintårn under yta - til understøtting av midtsøyla - så det helt normalt ut. Litt mindre bakkete, litt utflata, og to solide røyser både midt i plenen og nedi krattet som nå klarer å bære ei røys, men som før jeg starta oppfyllinga av stupbratt li, ville ha mista alt i sjøen. Denne siste røysa (i buskaset) består av så stygge og knudrete, hakkete, steiner at sjøl jeg ikke orker å samle på dem. Nedi der er forresten en koloni av bronseblad, som jeg spadde opp og heiv da jeg bare måtte ha mer luft, ymse buskforsøk (stikking i kvist i dyvåt jord) som har resultert i minst tre fullvoksne busker oppi hverandre, sammen med like mange bøketrær- busker og et forvokst felt av mini-rosespirea. Overvokst av bergflette, klunger og vivendel (eller eføy, villrose og kaprifol som de ville ha hett om en skulle ha måttet kjøpe dem på hagesenteret.)

Med stein å få satt midtsøyla på, ble denne posisjonert og saga til, og deretter noen støttestag i passe posisjon til å bære det rutenettet jeg må ha å binde blommorna fast i. Rutenettet skal lages i impregnert feder (15x30mm). Disse tynne lektene er nok beregna til taktekking, underlag for takpanner, men de er egentlig perfekte om blomsteroppbindinga skal stå sånn noenlunde i stil med resten av byggverket. Restene av det ruteverket jeg hadde brukt på blåregnen henger og dingler. Det er laga av noe sponaktig stusslig sigarkasse-treverk. Heldigvis, forresten: Jeg måtte jo få ned buskveksten før den hadde eti seg inn i undertak, takrenner, - panner og anna viktig byggteknisk oppi der. Banankasserutenettet ga seg kjapt i kampen om hustaket. Nå henger blåregnen trist ned, og venter på at jeg skal bygge ny veg bortover i det fri. Om den velger å innta parabolantenna, får den gjøre det. I dag er vi jo på nett her nesten sentralt vestpå.
Hølet klar til fylling.JPG
Hølet klar til fylling.JPG (57.21 KiB) Viewed 166 times
Husk steinstabling.JPG
Husk steinstabling.JPG (97.4 KiB) Viewed 162 times
Ferdig fylt høl klart til pissregn.JPG
Ferdig fylt høl klart til pissregn.JPG (79.9 KiB) Viewed 162 times
Blåregn med ruterester.JPG
Blåregn med ruterester.JPG (72.66 KiB) Viewed 162 times

I dag regna det. Som om det var noe nytt. I dag blåste det, og regna, men det var ganske mildt. Alt gror, bortsett fra det nye graset, men det skal vi snakke om en annen gang. Ettersom det regna, og like ettersom jeg ble påfallende våt av å hente 2 pakker a 36m feder, til den nette, rabatterte pris av 958kr, og sur, ble jeg sittende inne og bla i bøker eller surfe.

Hva skulle jeg putte i det digre, dyre, hølet mitt?

I dag har jeg derfor, da jeg ble blid att - ikke fordi det slutta å regne, men fordi jeg hadde en supergrunn til å kjøpe nye blomster, roser - kjøpt roser. To!
Det ble jo ganske bankers, egentlig. Rosa Lykkefund til den søyla som står i hølet og en som heter Grand Award og visst ikke blir så stor, men som har blomster som står til både Queen Elisabeth, Lykkefund og Blåregnen. Denne røde klatrerosa skal stå ved tømmerstokken, og så får jeg spe på med klematis. Fant en på Plantasjen som heter Multi Blue, og som "Moseplassen" skriver pent om.

Nå lurer sikkert noen på om jeg ikke heiv noe krutt nedi hølet mens jeg var der nede? Nehei! Det jeg har gjort er bare å restituere en bitteliten del av planetens overflate, slik at jeg kan gjøre som det står alle stann: "Grav et 50cm dypt hull..." I morra, etter rutenettet, gjør jeg det. Graver ett 50cm hull til den ene, og så til den andre, og hiver kukompost oppi, akkurat slik som det står. Den andre jorda er der bare for å være jord i jorda, ettersom resten av det som ser ut som jord, bare er steiner, luft og mer eller mindre ingenting!

I morra blir det den festen!

(Akk og ve! Nå tuller disse bildeinnsettingsverktøyene seg igjen! Gidder ikke skrive under bildene, de skal visstnok si mer enn 1000ord, og det klarer sjøl ikke jeg å utkonkurrere...)
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Jeg har ikke særlig med inspirasjon å legge ut for tiden Erik,
men det er spennende å noe hvordan hagen din utvikler seg.

Jeg lurer på om du får blomster på blåregnen din.
Min hvite blåregn vokser som et ugress, men blomstrer ikke.
Jeg vet blåregn kan trigges med beskjæring, men det har jeg ikke satt meg inn i.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Jeg har jo opparbeida meg ganske stor erfaring og kjennskap til trevirke etter alle åra med dorrien (båten) min. Nå har jeg derfor krydra "Buegangen" med ymse buer og lagt inn multiple innsmett for å få maksimal støtte til klatreplantene. Brukte 15x30mm impregnert "feder" som ble bøyd så langt trevirket tillot, altså innafor de harmoniske buene trevirket sjøl "ønska". Det regner jo, så virket trengte ikke steaming, dessuten vil de tillate akkurat så mye bøy og spenn, at det for vårt øye ser tilforlatelig ut. Om jeg skulle hatt det utelukkende som et estetisk byggverk, i seg sjøl, kunne jeg jo latt det bli hakket mer symmetrisk, men jeg liker bedre at det er trevirket som bestemmer. Det lett asymmetriske virker også mer "naturlig" i hagen min. Om jeg skjærer Queen Elisabeth-rosa ned, etter dette, eller lar den bygge opp et solid skydd mot sønnavinden, veit jeg ikke. Det er mulig jeg lager til noe som holder den litt mer tilbake, og lar den vokse enda mer.
Jeg brukte mesteparten av den halvtørre tida i går på å grave nye hull i den nylig oppgarvde grunnen, heiv i kugjødselkompost, pøsa på med enda mer vann, og la "Plantejord" fra Felleskjøpet rundt plantene, Planen er å etterfylle med jord etterhvert som det siger sammen, sjøl om rosene følger med nedover. Her skal de stå djupt og godt. Kanskje bruker jeg større steiner for å holde på høyden av bedene. En trenger jo ikke å gå under alle buene...

Martin, jeg har lagt inn et bilde av min blomstrende blåregn der du skriver om din hvite. Min blomstrer voldsomt... Den er ikke beskåret anna enn der den har vokst oppunder takskjegget, eller under takpannene. Den åler seg bortover og innunder, og ettersom greinene, veden, er tøff og sterk, antar jeg den kan gjøre stor skade.
Der fant jeg et nytt bilde fra 22.5.22!
Blåregn 22.5.22 hele.JPG
Blåregn 22.5.22 hele.JPG (48.43 KiB) Viewed 131 times
Min blåregn starter ganske tidlig med blomstring, og vokser deretter iherdig. De store bladsettingene, som fyller hele rommet med grønt kommer utover sommeren. Ideelt sett skulle en kanskje dermed ha dandert planta om våren, men denne sommeren, altså, denne blaute sommeren...

4.8 Buegang i regn.JPG
4.8 Buegang i regn.JPG (91.85 KiB) Viewed 134 times
4.8 Buegang i regn 3.JPG
4.8 Buegang i regn 3.JPG (50.59 KiB) Viewed 134 times
4.8 Buegang i regn 2.JPG
4.8 Buegang i regn 2.JPG (53.6 KiB) Viewed 134 times
4.8 Utdraing av blåregn.JPG
4.8 Utdraing av blåregn.JPG (61.67 KiB) Viewed 134 times
Evert Taube
Post Reply