Hvit blåregn

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Martin

Hvit blåregn

Post by Martin »

Min Wisteria floribunda 'Longissima Alba' ('Shiro-noda') er ca 10 år, og har aldri blomstret.
Den har hatt en tøff tilværelse ved at den for to år siden ble avbitt av hund med tannkløe. :?
I år ble den spadd opp fordi bedet ble fornyet.

Jeg var sterkt i tvil om den ville overleve, og busken ble satt i potte.
Men den har satt mange nye røtter, og er nå blitt tett og fin.

Kanskje noen har bilde av hvit blomstrende blåregn ?
Hvit japansk blåregn skal overvintre i kaldrommet i år.
Hvit japansk blåregn skal overvintre i kaldrommet i år.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Re: Hvit blåregn

Post by Inger E »

Alltid like imponert over kva du får til.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har en i hagen som ble kjøpt som hvit blåregn for ca åtte år siden. Den vokser som et uvær, men har kun blomstret med noen få klaser i fjor. Og de var blåhvite og nesten avblomstret da jeg oppdaget dem. Uansett, kjekt med blomster :) Og jeg må nok snart til med en kraftig beskjæring for å fremme blomstringen.
Martin

Post by Martin »

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan beskjæring av blåregn skal gjøres enda.
Det har ikke vært nødvendig siden jeg fikk firbeint "hjelp". :)
Men planta har mange nye skudd på den kraftige stammen.
Hvit blåregn medio oktober 2016
Hvit blåregn medio oktober 2016
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Veldig fin og kraftig plante :) Beskjæring skal visstnok skje på seinvinteren med innkorting av de lange rankene. Nøyaktig hvor langt vet jeg ikke, men trolig kan de kortes mye inn. Jeg har sett flotte eksemplarer som mer ser ut som små busker/ trær enn klatreplanter.
Av egen erfaring vet jeg at det ikke var lurt av meg å beskjære en blåregn året etter planting. Den døde :( Men det kan jo også være av andre årsaker. I alle fall blir det hevdet at blåregn kan være vanskelig å etablere, og at den kan bruke et par sesonger på å bestemme seg for om den vil trives.
Martin

Post by Martin »

Min hvite blåregn ovenfor, har stått i potte helt til månedskiftet april/mai i år.
Etter utplanting har den vokst kraftig, og rager nå 4 meter opp på veggen.
Nå blir kunsten å berge den så ikke alt fryser ned igjen.
Hvordan gjøres det mon tro ?
Sone 3 til 4 er ikke optimalt for den.
Blåregn.jpg

Den tvinner seg rundt ei lekt som er festet til veggen.
Blåregn hvit.jpg
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Det var en fin og kraftig blåregn, og mot den røde låveveggen syns jeg i grunnen det passer bedre med en hvite varianten enn den blå.
Og du har begynt å tenke på vinteren, ja. Oppover veggen kan du jo prøve med 2-3 lag med strie. På bakken kan du legge en eller to plater med rockwool markisolasjon. Hvis det er noe korndyrkere der du bor, kan du ev. prøve å få tak i en halmballe, ikke de runde, men av den firkanta sorten. De er er sånn ca. 50x60x120 cm . Hvis du da sager ut et hakk i halmballen til stammen, så får du lagt halmballen helt inntil veggen. Litt av den halmen du sage ut, kan du stappe inn i glipen som kanskje blir mellom stammen og ballen. Men legg inn noen korn med rottegift innmed veggen først, ikke bare blåregnen som syns det er godt og lunt under en halmballe. Hvis du bruker halmballe, bør den dekkes med en presenning og noen steiner, sånn at den holder seg noenlunde tørr. Legg den heller ikke på for tidlig, da kan det bli mugg og råteproblem. Vent heller til det har vært et par frostnetter, og kanskje blitt bittelitt antydning til tele.
Blåregnen vår døde i år. Den sto i potte, og jeg pleiede å overvintre den i en bod med ca. 2-3 plussgrader. I fjor blomstra den for første gang. Men pga plassmangel tenkte jeg at jeg skulle prøve å overvintre den ute, La potta på siden på en lun plass, gravde den delvis ned og dekte med mye kvist og løv. Men det ble ikke bra nok, vi jo selvfølgelig en ekstra tøff vinter, og den klarte ikke det. Håper du lykkes bedre enn meg. Er nok litt snillere vintre utpå kysten hos deg, så lykke til.
Martin

Post by Martin »

Mange gode forslag Aimar. Mange takk. :D

Den har overlevd i bakken der den var plantet tidligere, men frøs tilbake oppover.
Nå vil jeg dekke oppover med noe, og strie er absolutt et alternativ.
Nede ved bakken er det enklere synes jeg. Der finner jeg på noe.

Jeg har også plantet ut en amerikansk blåregn som har stått i potte noen år.
Men etterhvert har jeg dårlig erfaring med de amerikanske, og forventer ikke stort av den.
Martin

Post by Martin »

Min hvite blåregn har vokst seg stor nå.
Men selve krona på verket ville vært skikkelig morro.
Veggen full av hvite blomster er jo drømmen. :)

Blåregn.JPG
Hvit blåregn.JPG
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Hei! Flott vokster, men sjølsagt synd at den ikke bærer blomsterpryd. Min, blå, som du spør om et annet sted, er en W.floribunda, altså japansk. Den har vel sin nordlige grense heromkring, og har overlevd godt i alle de åra jeg har hatt den. Den blomstrer overdådig, og har overgrodd den plassen den hadde fått tildelt. Det er en av grunnene til at jeg har laga til et klatrestativ utover i friluft. Stammen(e) står sør for verandadøra.(Det er to større greiner ganske tidlig, som jeg dro til hver sin side). Nå lar jeg den ene fortsette over døra, mens den andre skal vokse ut i reisverket mot sør. Dessverre er det kaos i bildene mine, men jeg fant et bilde av den venstre sida av døra fra 22.mai.
Blåregn, halve, fra 22.5.22.JPG
Blåregn, halve, fra 22.5.22.JPG (53.79 KiB) Viewed 79 times
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Så flott Erik.
Det er noe sånt jeg drømmer om. :D
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg gravde ned planta i det jeg hadde av tilgjengelig hull, som i og for seg ikke var mye. Fra før av sto det en vanskjøtta rose (Hanne) der. Ved sida av, på samme hushjørne, gravde jeg et djupt hull og putta oppi en litt edel klematis (Montana-varietet). Jeg meiner å huske at jeg fora hullene med svart plantematte (sånn stusslig). For å få til den veksten blåregnen har, må den ha kommi seg over eller forbi sjølve plantehullet. Jeg antar den forgreiner seg utover terrassen. Denne grasmatta på terrassen er av semre kvalitet, men gjennombora av fururøtter fra ei diger furu som sto her fram til 2009. Av dette trur jeg blåregnen får tilstrekkelig av vann i litt utilstrekkelig jord, men at aktiviteten og mikroflora/fauna er basert på flere tiårs etablering. Røttene har sikkert ikke problemer med å ta seg fram i fururotgangene. Vi veit jo at mange flerårige planter som har vedaktig stamme (busker. klatrere, trær) lever i symbiose med andre planter i nærheten. Kanskje liker blåregn gammal jord og etablert grasbakke?
Ettersom plattingen begynner å bli svært ujevn, og skiferhellene knapt syns, er planen å renovere den. Dette er jo en terrasse i ordets rette forstand (oppgravd jordplatå), og må åpenbart tilføres mer masse. Kanskje skreller jeg av det øvre verdifulle gras-urte-samfunnet, hiver i mer jord og reetablerer grasbakken?
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg googlet 'Wisteria no flowers', og fant denne:

https://www.gardeningknowhow.com/orname ... oblems.htm

7-15 år før de kan blomstre...
H3/H4 i hyttehagen
Martin