en meconopsis
en meconopsis
Jeg fikk denne på plantebytte som Meconopsis - blomstrer juni juli, 30-40 cm. Det var alt. Bildet er ikke helt skarpt, men selv i strålende sol åpner den seg ikke mer - ca 25-30 cm. Blomsten er papirtynn og har masse hvite støvbærere inni. Noen som kjenner "etternavnet" (hvis det er en Meconopsis, men bladene ligner)?
Re: en meconopsis
Det er en Meconopsis quintuplinervis. En søt, liten bunndekker. Jeg kjøpte også to slike på planteloppemarked og gleder meg hver dag over de små klokkene.
Jeg foreslår Meconopsis quintuplinervia.
I såfall sprer den seg forsiktig med utløpere.

-Og der ser jeg at Magnolia kom like før meg
I såfall sprer den seg forsiktig med utløpere.

-Og der ser jeg at Magnolia kom like før meg

Takk Sonny og Magnolia. Jeg er alltid like imponert over kunnskapen der ute, og de kjappe svar. Jeg synes også at den er nydelig 

Og så vert den kalla blåklokkevalmuesøster på norsk 

Jeg har hatt blå valmuesøster for mange år siden, men den forsvant etter noen år.
I fjor sommer fikk jeg lyst på å prøve den igjen, men fant den ikke i salg noen steder.
Så nå er det bestilt to sorter. M.grandis og M.betonicifolia 'Hensol Violet'.
Nå gjenstår det å få spiring når frøa kommer.
I fjor sommer fikk jeg lyst på å prøve den igjen, men fant den ikke i salg noen steder.
Så nå er det bestilt to sorter. M.grandis og M.betonicifolia 'Hensol Violet'.
Nå gjenstår det å få spiring når frøa kommer.
Jeg tror det er vanlig at Valmuesøstre går ut etter noen år. Men det går greit å ta frø og få til nye, så det gjelder å fornye jevnlig. Jeg hadde en 'Hensol Violet', men avkommene ble mer vanlig blå. Fine de også. Her et bilde:
Fint bilde Aimar.
Jeg begynner å bli utålmodig angående frø som enda ikke er kommet.
Jeg begynner å bli utålmodig angående frø som enda ikke er kommet.

M. grandis ble sådd først, og i dag oppdaget jeg et par spirer.
De er sterkt forstørret på bildet.

De er sterkt forstørret på bildet.
Så vakkert bilde! Og kjekt å se at de spirer. Jeg har ikke så veldig god erfaring med å så valmuesøstre. Men nå fikk jeg lyst til å prøve igjen. Stratifiserte du frøene først?
Jeg har heller ikke erfaring med å så valmuesøster.
Den jeg hadde for mange år siden var kjøpt i ei staudepotte.
Men jeg strødde litt perlite over jorda, og sådde de små frøa på overflaten (uten stratifisering).
Tok bare en sjangs, og det ser ut til å funke.
Så tredde jeg en plastpose over potta.
Dette ble gjord 23. desember, og jeg håper det blir flere frø som spirer.
Den jeg hadde for mange år siden var kjøpt i ei staudepotte.
Men jeg strødde litt perlite over jorda, og sådde de små frøa på overflaten (uten stratifisering).
Tok bare en sjangs, og det ser ut til å funke.
Så tredde jeg en plastpose over potta.
Dette ble gjord 23. desember, og jeg håper det blir flere frø som spirer.

Jeg har sådd meconopsis noen ganger, og har forstått at det er viktig at etter at de har spiret, skal de helst stå et sted hvor temperaturen ikke overstiger 15 grader. Dette fordi planterøttene ikke vil utvikle seg i temperaturer over 15 grader.
Jeg visste ikke at temperaturen ikke måtte overstige femten grader etter spiring. Så da blir det rådet fulgt neste gang jeg sår blå valmuesøster. Og siden de ikke trenger stratifisering kan jeg så dem inne nå 

Det var veldig nyttig info Ingelse.
Etter spiring flyttes disse pottene over til lysthuset med mere passende temperatur.
Etter spiring flyttes disse pottene over til lysthuset med mere passende temperatur.
Jeg sådde Meconopsis i fjor vinter, satte pottene i en gjennomsiktig oppbevaringskasse med lokk. Sådde i januar en gang, først sto de 1-2 døgn på badegolvet, så satte jeg kassen ut i snøen, la litt snø over pottene, lagde en liten glipe på lokket, og skuffet snø over kassen. Snøen smeltet rundt påske, og da hadde de allerede spirt og fått grønne blad, selv om det var litt kuldegrader om natta. Så de spirer altså greit ved lave temperaturer. Det var temmelig fuktig i kassen, men det så ut til at de likte det.