Roser på egen rot

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Under temaet "rennaisanceroser", begynte man en diskusjon om stiklingsformerte roser. Jeg har lyst til å flytte den diskusjonen opp som et eget tema.
Jeg er ganske sikker på at dersom jeg stikker roser ved St.Hans-tider, så skal jeg ha kraftige, flotte roser til salgs neste år! Det gjelder ikke alle sorter, men mange. I tillegg har jeg et drivhus som ikke er oppvarmet midt på vinteren. Det tar altså ikek tre år som flere antyder. På Gjennestad lager de salgsvare av stiklingsformerte på kortere tid enn de okulerte (tror jeg)
Dernest har jeg heller ikke den erfaring at de blomstrer dårligere, blir spinklere eller vokser senere eter at de er blitt plantet.
Jeg er overbevist om at stiklingsformerte roser om noen år vil bli langt mere ettertraktet enn de er i dag.....!
Dag - som i dag har stukket Fimbriata, Agnes, Sara van Fleet og dr. Eckener.
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

I min "virkelighet" ser det ut som om ettersommeren er den mest realistiske tiden å stikke roser. På forsommeren er det jo ikke mye grener å plukke av. Noen roter seg veldig greit, andre bare dør. Jeg overvintrer miniplanten i drivhuset. Såvidt over null. Vi får se hvordan det går videre.
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

En undersøkelse om magnolia på egen rot - versus podet - viser at planter på egen rot blomstrer best og vokser best, samt har lengst levetid.
Olav
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Kunne noen skrive litt om treaktige stiklinger/"myke" stiklinger?
Olav
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Stiklingsformering deles inn i 2 forskjellige kulturer.

1. Kviststiklinger (vedstiklinger) vinterstiklinger
2. Skuddstiklinger (sommerstiklinger)

1. Vinterstiklinger er forvedet og uten blader fra modne velutvikla årsskudd. Best resultat ved å klippe før eventuelle frostskader kommer. Stiklingene skal være 10-20 cm lange. 2/3 til 3/4 plantes under jorda.
Plantes ute og dekkes med granbar i okt, november, og legg hvit fiberduk (landbruksplast) over. Kan plantes langs husvegg eller oppbevares fuktig rundt 0 grader. Settes i kaldbenk eller et lunt ganske solrikt sted om våren. Vanlig jord, bland evt inn kompost eller veksttorv ved dårlig jord. Stikking gjennom svart plast øker tilslaget Og gir et fint forgreina rotnett.

Sorter: Rosa nitida, Rosa rugosa med hybrider, Betty Bland, Splendens, Polstjærnan, Chevy Chase og New Dawn.

2. Sommerstiklinger tar vi når blomsterknoppene begynner å vise farge eller senere, men jo før jo bedre.
Skuddet må ha en viss modningsgrad. Ytterste 1/3 eller det lett bøyelige klippes bort. Resten av skuddet kan brukes. Skal være 5 småblad. Bløte langskudd er ubrukelige.

Metode 1: Stiklinger i potter med plast over. Stiklingen skjæres 1/2 cm over en knopp og vi skjærer rundt 5 cm lange stiklinger. Det er nok å ha ett bladsett på hver stikling. Barken såres med 2 stk 1/2 cm lange snitt.
Man kan dyppe ca 1 cm av stiklingen i vann og deretter dyppe den ned i et rotningsmiddel eller bakepulver.
Jorden bør være luftig f.eks. 2/3 jord og 1/3 sand eller perlite, torv, steinull eller lign. Gjerne 2-3 cm sand oppå jorden for god lufttilgang. Lag ett hull med en blyant og sett deretter stiklingen ned i hullet slik at pulveret ikke går av. Bladene må ikke berøre jorden. Hvit plast med huller i spennes over slik at bladene ikke kommer i kontakt med plasten. Vannes moderat. Settes varmt, gjerne undervarme. Best temperatur i jorden er 21 til 24 grader, i luften gjerne kaldere. Holdes fuktig til røttene dannes, det tar normalt 3 til 5 uker. Så snart det er tegn til vekst må man gradvis fjerne plasten over 1 ukes tid. Når plasten er fjernet og man ser røttene langs pottekanten pottes det om.
Sett rosen på en varm plass og vann og gjødsle regelmessig. Gjødslingen må opphøre først i september. Fra slutten av september settes potten kjøligere og det vannes sparsomt slik at rosen avmodner mot vinteren. Overvintring enten innendørs rundt 0 grader eller grave ned potten og dekke til. Man kan godt sette stiklingene i Oasis med en flaske over med avkuttet bunn og sette på en tape som dekker 3/4 av flasketuten, eller plante i en stor plastpose med lukkefals som vi lar ha en liten åpning til veksten begynner.





Metode 2: Stiklinger på friland. Forskjellen ligger i lengre stiklinger, ca 8-12 cm hvis mulig. Nå kan vi godt beholde 2 bladsett. Kan plantes i luftig jord eller i sand. Stikk ca 1/2 lengden under jorda. Noen sorter feks.Iceberg, The Fairy, Nina Weibull, multiflorahybrider, pimpinellifoliaer osv. kan stå rett i jorda. Det beste er å lage en tunnel med fiberduk over. Nå må vi være litt mere rause med vanningen og vanne jevnlig omtrent hver 2 til 3 dag avhengig av været. Fiberduken fjernes som beskrevet over. Disse kan overvintre der de står. Dekkes luftig. Kan gjødsles svakt med flytende blomsternæring til førsten av september..

Sorter: Queen Elisabeth, Tom-Tom, Lilli Marlene, Iceberg, The Fairy, Nina Weibull, Perfecta, Aglaia, Dorothy Perkins, Gerbe Rose, Poppius, Mozart, Great Western, Rosa helenae Hybrida og Lykkefund, President de Seze, Schneezwerg, Flammentanz, Elle, Hurdalsroa, Maidens Blush, John Cabot, John Davis, William Baffin, mange bunndekkeroser osv.

Metode 3: Luftavlegging. Man tar bort småbladet fra knoppen man vil bruke. Vi skjærer et 2-3 cm langt snitt under den hvilende knoppen og tar bort barken. Bakepulver eller rotningshormon kan drysses på og så legger vi på litt fuktig mose. Rundt det hele binder vi på hvit plast. Etter 3 til 5 uker vil man se røttene begynner å vokse. Så snart det har blitt litt rotdanning som er noe kan vi skjære skuddet fra morplanten.
Dette anbefales først og fremst for sorter som er vanskelige å stiklingsformere på vanlig vis eller hvis man feks. skal dra på ferie, men kan selvsagt brukes på alle roser. Den største fordelen er at man slipper å være bekymret for fuktigheten. Disse råtner eller tørker ikke bort
som følge av slurving med vanningen.

Rotningsmiddel og bakepulver kan fremme rotdanningen og tiden det går frem til røttene dannes.
Midlene virker bra på sorter som Super Star, Bushman' s Triumph, Hanne, Peace og Frau Astrid Spath.
Det tar 2 til 5 år før plantene oppnår normal størrelse.

Stort sett alt som finnes av roser lar seg stiklingsformere, en del av de gule rosene kan være vanskelig å få til. Stilk og klaseroser er ofte lett å få røtter på, men disse vokser som oftest svakt med dertil dårlig blomstring og de avmodner dårlig mot vinteren slik at de blir mindre hardføre enn okulerte eksemplarer. Ofte fører slik svak vekst til at rosen lettere angripes av soppsykdommer.
Stiklinger tas kun fra sunne og friske grener.
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Roser på egen rot som er alet frem i veksthus dør ofte når de blir plantet på friland. Jeg vil også nevne at Mellbye's planteskole leverte noen rotekte roser i våres men det ble klagestorm for de var små og puslete. De leverte både 2 og 3 år gamle planter.
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Fikk noen fra Löta AB, Eskilstuna, og de var små i vår, men nå er de 70-80 cm høye med god forgeining. Og de er meget friske og fine!
Olav
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Takk, Roger. Dette skriver jeg ut. Jeg burde kunne få til å rote roser. Jeg har da podet Sciadopitys og podet blåregn og Robinia med stort hell! Samt rotet Chamaecyparis m.v.
Olav
guest
Posts: 81342
Joined: 27 Feb 2006, 00:15

Post by guest »

Fikk noen roser på egen rot fra Kristin. En var kraftig, de to andre meget puslete; men nå er de alle kraftige og trivelige. Jeg plantet dem direkte på voksestedet med litt dekke for de minste!
Olav
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 101 guests