I vårmodus

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Gunn M

Post by Gunn M »

Nå er det deilig å leve!
Kveldene er så lyse at jeg holdt på ute til 22.20 før jeg måtte melde pass og skrubbe av meg jorda.

Vi holder på å klargjøre drivhus nummer 2, dit jeg skal flytte en del agurker og paprika, samt de mest følsomme tomatene mine. Hver kvadratsentimeter av den klargjorte kjøkkenhagen er besådd, noe dobbelt opp da jeg har klokketro på samplantinger av alle mulige slag. Jeg begynner å kaste skjeve blikk på pallekarmer etcetra da jeg selvføleglig synes jeg har greid å putte alt for lite i jorden.

I kveld har jeg renset kvekerøtter mellom kjøkkenhagen min og kornåkeren på nordsiden. Tror jammen jeg lager meg et solid belte med sukkererter der kveken forsvinner. Det gir meg litt mer privarliv utover sommeren og er jo ganske godt også. Har igjen å så vanlig sukkerert, men har sådd brytsukkerert. Ringerikserter har også blitt stappet i jorden, og en 5-6 slag bønner. Jeg kom litt ut av tellingen.

Ruccola og mizuna har fått fine frøblader. De kan vel høstes litt forsiktig etter noen uker. Og jeg kan nesten ikke vente til jeg kan plukke squash, tomater, agurk og meloner i egen hage.

Livet er på topp, venner!

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Harryford

Post by Harryford »

:D Et herlig inlegg!!!

Jeg holder også på med drivhus nr 2. Kjøpte et gammelt Hydro med glass, som jeg tenker bruke til tomater og noen krydderplanter, av sorter som ikke er så glad i regnvær!!!

Men blir litt misunnelig når du skriver at hver kvaderatsentimeter av kjøkkenhagen er besådd, hos meg er det motsatt! Ikke en kvaderatsentimeter er besådd! :(
Holder på med påfylling av kompostjord, ca 6 kubikkmeter som skal på sengene, dvs jeg ble nesten ferdig med trilingen i går! Kjennes i ryggen idag!:evil:

En gang var kjøkkenhagesengene, i høyde javnt med gresset rundt, men i løpet av 10-12 år, har for lite ny organisk tilførsel, gjort at jeg, vi, plantene, har "spist" oss nedover!!!

Kompostjorden fikk jeg fra komunen, er vel egentlig kompost og sand! Har testet den, og den synes være ok. Hadde tenkt å starte utesåingen i dag, men det øser ned, og snart er det av sted til komfirmasjon, noe Mai er "full av!

Men "arbeisledig" blir jeg vist ikke tross regnværet. Har ørten staudespirer som skal - eller egentlig skulle ha vært :oops: prikllet for lengst! - og de befinner seg i platedrivhuset! Tørt og godt!:)

Slik så det ut i drivhuset,- - - - Image - - - - for noen dager siden!

Bildet er "klikkbart!

Jo det er en flott tid, og slett ikke så værst å leve! ;)

Hilsen John
Risør
Hilsen John
Risør
smolt

Post by smolt »

Du verden, her var det litt av hvert, og for en orden. Men, ser jeg en vedovn som holder varmen i drivhuset, eller.......
Harryford

Post by Harryford »

Jo det stemmer det Smolt, blei så lei av å "tenke på" pengene som gikk til strømmen, når jeg satt der, at jeg monterte inn en vedovn i våres!

Ovnsrører går som du ser rett opp, for så å gå langs taket invendig, og ut i andre enden!

Røret som slutter et stykke opp på veggen, går ned til en vifte som ligger under "gulvet"! - - - "Gulvet" består av 50 cm, med 16-22 pukk. Under pukken går det et nettverk av vanlige 10cm dreneringsrør, som varmluften fra taket blir blåst inn i. Disse slipper varmluften ut gjennom sine mange hull, og den siver opp mellom pukken, som da blir oppvarmet!
Om natten kan kladluften i huset bli fraktet samme veien, og følgelig blir den, "oppvarmet" av pukken!

Dette hjelper til å høyne snitttemperaturen i drivhuset, og det jevner ut tempen mellom dag og natt!

Ovnen brukes for å "kosefyre" når jeg "jobber" der, og når sola "svikter", slik at jeg trenger å magasinere mere varme i gulvet!

Er glad i å jobbe med ved! ;)

Her et nærbilde av oven - - - - Image

Sementsteiene som er stablet luftig på sidene, er for strålingsbeskyttelse og varmelager!

Hilsen John
Risør
Hilsen John
Risør
Gunn M

Post by Gunn M »

John, når jeg skriver at "hver kvadratcentimeter er besådd" så betyr ikke det mer enn at jeg jobber med nybrott, og kjøkkenhageflekken min var bare ca 30m2. Det var alt jeg regnet med å ha tid til det første året. Men siden jeg er såpass godt igang så kommer jeg trolig til å gjøre litt mer. Det er bare så mye kvekerøtter rom skal ristes unna! :twisted:

Jeg er helt nødt til å fikse mer bed. Jeg har 23 sorter tomater hvorav de fleste skal vokse ute i sommer. Og det er ikke veldig mye ekstra plass i blomsterbedene. De fylles opp med drueplanter, flere blåbærbusker, stauder og roser (riktignok sortert etter behov for sur jord!)

Nå har jeg også en mindre skog med plommeplanter (eikerplommer) som står og roter seg mens de venter på nye hjem, i og utenfor drivhuset. Jeg har ett epletre og to søtkirsebær som skulle vært plantet, de har stått på vent en uke nå, og jeg burde renset ugras i alle bed. Jeg skal kjøpe inn noen kvadratmeter kantstein og legge på langs i kantene på blomsterbedd og langs verandakanter, etc. Få skikk på bedene, få alle på samme bredde, og gjøre det enklere å slå plenen. (Det siste både for å gjøre det lettere for mannen å slå plen, men også å ungå en del fataliteter når han drar fram "snurreren".)

Så det er nok å drive med, ja. I tillegg kommer det inn avviksmeldinger på hjemmefronten hvis jeg er alt for mye ute i hagen og ikke gjør "jobben min" innendørs. :oops:

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
smolt

Post by smolt »

Denne oppvarmingsmetoden fasinerte meg. Har selv et lite drivhus, men høye strømpriser de siste vintrene har har satt en naturlig stopper for strømbasert oppvarming. Jeg har en vedovn stående ubrukt, og er som deg en lidenskapelig vedhogger, så dette tror jeg nok kunne passet også for meg. Har du flere bilder av "konstruksjonen"?. Holder du nattefrosten unna, eller må du gå fyringsvakt?:)
Harryford

Post by Harryford »

30kvm er da langt over "lands-snittet" for kjøkkenhager Gunn! :) Tror kanskje jeg til vanlig har ca 60 kvm, og det er jammen nok å passe på, særlig for de som låner/paser, huset, når vi er på 4 ukers sommerferie!:oops:

Har 15 sorter tomat i år, men har de i drivhus, - ikke så lett å håndtere frilandstomater, med full jobb og lang sommerferie! Krever litt mer påpass ute, synes jeg!

- og ellers har visst også du litt å pusle med utover våren ja!;) ønsker som deg, å få litt "struktur" i "bondegårdshaven" min, letter arbeidet det!!! Her er målet minst mulig gress, og mest mulig bedd med "strukturerte ganger" i mellom! Gress er enklest i store flater!!!

Kanalen for avviksmeldinger, er stadig ute av drift!!!;)

Hilsen John
Risør
Hilsen John
Risør
Harryford

Post by Harryford »

Har ikke noen mer "oppklarende bilder", og det er forsåvidt ikke mer å se heller!!!

En rein instalasjon av ovn, uten noen "varmemagasin" har ikke så mye for seg, annet en for kosen, den tiden en fyrer!
Det er jo veldige varmetap i slike drivhus, selv med 10mm kanalplater, som jeg har, fyker varmen fort ut!

Har du glasshus, må det soleres med bobleplast, hvilket forøvrig er fordel i platehus og.

Varmemagasinet i mitt drivhus, er de 6 kubikkmeterene med pukk jeg har i gulvet! Får du varmet opp de, holder varemen noen dager! Det beste er jo å fyre hver dag! Om vinteren, klarer jeg vel ikke holde mer en 10 grader i gulvet, men det hjelper jo godt på det!

Muren drivhuset står på, er laget av 25cm leca, i dag vill jeg vel valgt isoblokk! Det 6 blokkrader oppå hverandre, og siden mitt drivhus står på fjell, har jeg 5cm markisolasjon i bunn. Pukken tar 2 blokkrader, slik at det er en snau meter igjen, opp til der vinduene begynner!

Til røykrør for oven brukte jeg vanlig spirorør, "lufterør" dette pga prisen, de er noe tynnvegget, men det går fint! Den første meteren fra oven er tykkvegget røykrør!

Nå er det slik, at vann har 4 ganger større lagringskapasitet, en stein, så det er jo noe å vurdere!!! - Eller å en annen måte, ved lik magsinevne, tar vann bare en 4dels plass!

Skal vann brukes, trengs det en del "tekniske løsninger" - kanskje frostvæske!

Leste om en som fyllte opp gulvet med "1000vis" av vannfylte flasker, som han blåste varmluft under!!!! Mange muligheter!
Det bør i alle fall være et system, som også gir en mulighet til å lagre solenergien!

Hilsen John
Risør
Hilsen John
Risør
Snella
Herdighetssone: H2

Post by Snella »

He he, det er noe med å klare å slå av den kanalen ja! Er ganske enkelt i disse dager heldigvis ;) Våren går jo så fort ute, men støvet er der jo hele året (her tas det skippertak når alle er tomme for rent tøy....:oops:)

For en smart innretning du har laget til drivhuset Harryford!

Fikk meg til å tenkte på vår animasjonsfavoritt Wallace, i Wallace og Gromit filmene. Hadde han bodd i et kaldere strøk ville han nok prøvd å kopiere den til drivhuset sitt ja.

Er dette en egenutviklet ide, eller noe som har vært i bruk i gartnerier tidligere i større format??? Ble veldig nysjerrig nå :oops:
Ugress er også grønt....!
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Dette var en interresant tråd som får hjernevinningene til å spinne:) En enkel løsning på noe som fort kan bli veldig dyrt og komplissert. En varmepumpe blir en dyrere løsning antagelig, i ditt drivhus er det viften og rørsystemet gjennom steinlageret som gjør samme nytten!. Smart :D

Men hva med vannlager? Vannbeholderen måtte vel være isolert? Eller kunne man bruke grunnvannet som varmemagasin? Men da måtte man bruke varmepumpe for å få høy nok temperatur 8)
Harryford

Post by Harryford »

;) Dårlig forhold på den kanalen av og til ja!!!

Du varmluften under pukken, leste jeg om i et Hagetidend, en gang i 80 åra. Det var ingeniør Terje Gimming, som skreiv den. Tok mot til meg for en 3 år siden og mailet han, (etter så mange år :oops:) men fikk raskt svar, med div tips! Selv var han kanskje ikke såååå fonøyd, men det er jeg. :)

Vedovner er blit brukt før, men kombinasjonen, med føring av den dens varmluft under gulvet, i denne "moderne formen", er vel noe jeg har tenkt ut selv!!!
Meeen som det meste annet nytt, så er jo ideen med varmluft ført i mursteinskanaler, under gulv, og i vegger, brukt i de gamle orangeriene!!!

Varmelageret trenger ikke være under gulvet, eller ikke en gang inne i drivhuset, selv om begge deler er en forenklende fordel!

Et drivhus, med nedgravet varmelager i jorden, vil om vinteren dra fordel av jordvarmen, som vel er sånn ca 4 grader. Litt seinere på våren, kan det være en fordel å ha lageret over bakken, for å dra nytte av en høyere snitt-temeratur. En må vurdere litt, om hva, og når, en vil bruke drivhuset! Stenger en 3 måneder på vinteren, kan lageret ligge over bakken. Vil en ha god temp om vinteren, legges det under bakken!

Nevner igjen, at vann har ca 4 ganger større varmelagringskapasitet, enn stein! - - Men "krever" litt mer utstyr!

Hilsen John
Risør
Hilsen John
Risør
Martin

Post by Martin »

Mai måned er full av forventning om alt som skjer. Mange nyanskaffelser på høstsalget i fjor, utvikler seg for første gang i hagen.

[image=2365]

Jeg er spent på om denne alpine klematisen, Pink Flamingo, er like vakker som på bildene.

[image=2366]

Bladene på den japanske lønna, Aureum, var ganske slitne da jeg kjøpte den. Nå starter den på nytt.

[image=2367]

Denne hvite japanske blåregnen har festet et jerngrep rund trestammen. Det spinkle fjorårsskuddet har nye spirer hele veien oppover.

[image=2368] [image=2369]

Praktmagnoliaen har jeg hatt i mange år, men den har aldri blomstret så rikelig som dette før. Insekter spiste hull i mange av knoppene, men de lot det være nok igjen til at jeg kan glede meg over den. Den vindfylte kystgrensa mellom Møre og Trøndelag er ikke det beste stedet for å dyrke denslags.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply