jorbæreple,bananeple?

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
lyn gordon

Post by lyn gordon »

jeg lurer på om noen vet noe om disse epletrærne.
det ene er jorbær eple,
det andre er banan eple:|

lyn gordon
lyn gordon
Gunn M

Post by Gunn M »

Jeg vet at det er et tre i en bestemt hage på øvre Romerike som er godt over 100 år, og påstås å hete sitroneple. Smakte på en bit i fjor sommer, og det var relativt unikt.

Dine eksempler har jeg aldri hørt om, men det utelukker ikke at de finnes et sted. Det er veldig mange kultivarer som engang ble brukt, som ingen har tatt ansvar for å bevare.

Hva med å sette inn en notis i f.eks. "familien", som har en ganske voksen leserkrets. Kanskje noen husker noe. De fleste i den generasjonen er ikke på nett (selv om det finnes unntak).

Hilsen Gunn M.

-Alle skrivefeil tilskrives for tiden en gipsa albue! Slit de med helsa!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Gunn M
<br />Jeg vet at det er et tre i en bestemt hage på øvre Romerike som er godt over 100 år, og påstås å hete sitroneple. Smakte på en bit i fjor sommer, og det var relativt unikt.

Dine eksempler har jeg aldri hørt om, men det utelukker ikke at de finnes et sted. Det er veldig mange kultivarer som engang ble brukt, som ingen har tatt ansvar for å bevare.

Hva med å sette inn en notis i f.eks. "familien", som har en ganske voksen leserkrets. Kanskje noen husker noe. De fleste i den generasjonen er ikke på nett (selv om det finnes unntak).

God bedring:)Gunn M
Mvh.Enna

Hilsen Gunn M.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Herba
Mvh.Anne
Gunn M

Post by Gunn M »

Takk, Enna.

Har plukket av gipsen i går, så nå går det vel forhåpentligvis sakte men trutt framover.

Få få fiksa "sitatet mitt... ;)

-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
lyn gordon

Post by lyn gordon »

ja,jorbæraplen fikk jeg tak i på hjeltnes;ulvik,men de vet ikke noe særlig om den.
bananaplen fikk jeg fra en frøsamler i vegårdshei.
en lokal sort tror jeg.(dette har jeg faktisk en haug av vis noen er intressert.;)

en skrivefeil her og der er bedre en ingenting i hagen:x

lyn gordon
lyn gordon
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Hvis den bananapalen er en lokal sort fra Vegårshei, er jeg interessert:D Vet du noe mer om den? Hvor gammel sorten er osv?
lyn gordon

Post by lyn gordon »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Budeia
<br />Hvis den bananapalen er en lokal sort fra Vegårshei, er jeg interessert:D Vet du noe mer om den? Hvor gammel sorten er osv?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">ska ringa å høre,fått den fra eilif aas,han har mange lokale sorter fra vegårdshei.;)

lyn gordon
lyn gordon
Stephen

Post by Stephen »

Bananeplen er omtalt (blant flere andre lokale eplesorter fra Vegårshei) i bladet Sjølbergaren (Nr. 25, s.22; Katalog 2005) (Redaktør er Eilif Aas). Hovedtreet står på Lillejord på Leidulvstad. Sorten skal ha "vært oppformert i rimelig antal siden 80-tallet". Send meg en pm hvis du vil ha Eilifs epost adresse.

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
lyn gordon

Post by lyn gordon »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Stephen
<br />Bananeplen er omtalt (blant flere andre lokale eplesorter fra Vegårshei) i bladet Sjølbergaren (Nr. 25, s.22; Katalog 2005) (Redaktør er Eilif Aas). Hovedtreet står på Lillejord på Leidulvstad. Sorten skal ha "vært oppformert i rimelig antal siden 80-tallet". Send meg en pm hvis du vil ha Eilifs epost adresse.

Stephen, H4-5 Malvik, ST
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">ja ,det er han jeg har fått de fra.
fant fram bladet,takk for info,det nærmeste er ofte enklest.
viste du at eilif flytter til peru.

lyn gordon
lyn gordon
Post Reply