Om å så Meconopsis punicea.

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Bjørg

Om å så Meconopsis punicea.

Post by Bjørg »

I flere år,ja en to/tre så har jeg prøvd å så Meconopsis punicea. Men frøa spirer ikke :twisted::twisted:
Har forhørt meg litt,i 2007, og jeg forstår at andre også har dette problemet.
Kom over en som fortelte meg at frø i Norge ,England og ellers i Europa ikke var spire dyktige. :?::?:
Måtte ha viltinnsamla
Men om dette er sant er der da andre som har hørt det samme og hva er det som har sjedd ??

Bjørg
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Snakka eingong med ein meconopsisentusiast nordpå, (der blir jo meconopsisen vakrare enn andre stader!) og han sa følgjande:
"Så dei i ein isoporkasse og lat dei snø ned, og til våren spirer dei."
Truleg ville M.punicea like det også?

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
rita

Post by rita »

Grunnen til at det er vanskelig å få spiredyktige frø her, er at vi mangler de insektene som normalt skal pollinere blomstene. Derfor ender vi gjerne opp med noe pulveraktig smått noe som ikke spirer, i stedet for frø:)

Håndpollinering er selvsagt en mulighet hvis man gjerne vil sanke frø av Punicea.

Punicea-frø skal helst sås ferske, og trenger kuldeperiode for å kunne spire:)

Hilsen rita
Hilsen rita
Bjørg

Post by Bjørg »

Nei ikke helt riktig rita, For i hagen i Narvik der fikk jeg M punicea frø som spirte greit av de plantene jeg hadde i hagen. Men de frøa jeg har kjøpt etter at jeg mista de jeg hadde i hagen der de har ikke spirt.
Og meconopsisfrø det sår jeg jevnlig.
Men det med innsekt som ikke klarer bestøvingen . Det var også forklaringen jeg fikk av han eksperten på Meconopsiser og andre stauder. Så at du også har hørt det gjør det mere sannsynlig at det er sånn.
Riktig som du sier at det blir mødd og dårlig frø.

Men i år har jeg skaffet til veie tre forsjellige frøposer fra tre forsjellige innsamlere. Kan jo ikke gi meg sånn uten videre
Mine Meconopsisfrøpotter står altid ute til de spirer . Jeg er redd for "damp off"og tar ingen sjangser.

Og Meconopsis punicea er monocarp til de som ikke vet.

Bjørg
rita

Post by rita »

Jeg har også opplevd å få fine frø av Punicea i hagen. Men det har skjedd bare en gang, og jeg har hatt planten i hagen i mange år (kjøper planter), så den ene gangen tror jeg var mest bare flaks og tilfeldigheter:)

Jeg sår gjennomsnitlig 8-10 forskjellige sorter Meconopsis årlig, noe ales opp inne, og noe står ute til de spirer. De siste årene har jeg vært lite plaget med damping off:)

Hilsen rita
Hilsen rita
Bjørg

Post by Bjørg »

Har heller ikke hatt de store plagene med damp off men jeg har hatt det.
Så de siste åra har jeg vært veldig forsiktig
Men nå selger jeg ikke planter lenger og kan mye mere slappe av Trenger ikke planter som egner seg for salg ,bare bytte og gi bort + min egen hage, Kjempefin tanke :D:D:D
Selger du Rita ???

Bjørg
rita

Post by rita »

Nei, jeg selger ikke. Overskuddsplanter brukes til bytting, eller blir gitt bort:)

Hilsen rita
Hilsen rita
akoen

Post by akoen »

Eg har heller ikkje klart å få denne til å spire, har prøvt med frø frå diverse plasser. Eg trur desse må være sprelferske.
Eg gir meg ikkje så lett,har nokre på gang i år også. Dei er kjøpt hos Holubeck, så dei er då villinsamla.

Eg har forøvrigt samme problem med Meconopsis quintuplinervia

http://anne.ktdata.org
Inger E

Post by Inger E »

M. quintuplinervia sår seg sjølv i sandblanda jord her.
akoen

Post by akoen »

Heldig du då. M. quintuplinervia har eg faktisk aldri hatt.
Det kan kanskje hende at denne også krever ferske frø.

Bjørg

Post by Bjørg »

Fant ut i dag da jeg sådde frø at jeg vist hadde fire forsjellige porsjoner. To fra hager utland og to som skal være viltinnsamla.
Dette med ferskheta vet jeg ikke riktig. De frøa som jeg sanka av mine egne planter de ble nå ihvertfall et par måneder før jeg sådde. Og som jeg sier litt lenger oppe. Disse frøa spirte !!
Jeg synes nå at Meconopsis frø spirer uansett om de har ligge et år eller to.
Meconopsis quintuplinerva vet jeg ikke. Har aldri sådd den Men at den er no vanskeligere kan jeg da ikke tro. Kommer vel ann på frøet om det er i orden eller ikke.

Bjørg
rita

Post by rita »

Jeg leste ett eller annet sted at quintuplinervia var svært vanskelig å få til å spire. Om det stemmer, vet jeg ikke for jeg har aldri sådd den. For noen år siden kjøpte jeg en plante, og den sprer seg villig med siderosetter - faktisk nesten for villig, så jeg gav bort mange småplanter da jeg måtte dele den av plasshensyn:)

Så hvis du ikke får spiring på frøene dine, akoen, så kan det vel være at jeg har en rosett eller to til deg til sommeren:)

Hilsen rita
Hilsen rita
akoen

Post by akoen »

Skal prøve å huske det til våren rita.

Spiny1000
Herdighetssone: H4

Re: Om å så Meconopsis punicea.

Post by Spiny1000 »

Jeg så at flere har hatt problemer med "damping off". Det har seg sånn at i tillegg til stauder og trær, så formerer jeg opp store mengder kaktus fra frø, i drivhuset mitt.

Og gjett hva som er de små frøplantenes verste fiende? I flg literatur fra mange land får "damping off" skylda. Jeg sleit med at mange frøplanter bare visnet hen. Men jeg gikk i dybden av problemet; ned i pottene. I en majoritet av tilfellene var det små glassaktige larver nede i jorda. Sciara-fluelarver og liknende. Disse larvene spiser organisk materiale i jorda, og små skjøre røtter. Særlig planter som ikke evner raskt å danne et forgreinet offensivt rotsystem er utsatt.

Når staudefrøplanter går på en smell og "damper off-til de evige skoger", så har jeg sjekket der også. Ofte små larver i jorda-under milimeteren brede, og kanskje et par-tre milimeter lange. Absolutt ikke alltid, men svært ofte. Mitt inntrykk er at "damping-off" ofte er en "sekundær" infeksjon. Den trenger lett inn i skadet plantevev.

Mine mottiltak: bestråling av sollys demper soppangrep. Et grus/sandlag øverst i potta, og luftig jordblanding hjelper. Potter som "går sure", virker extra utsatt. Gule limskilt på størrelse med en kortstokk fåes kjøpt på hagesentre: disse fanger mange av Sciara-fluene som vil legge egg.

Og noe av det viktigste: rett ph. Feil ph skaper døde røtter. Det blir som en saltvannsfisk i ferskvann eller omvendt: ioner/osmotisk trykk etc går galt om ph er feil.
F eks vokser ikke alle Meconopsis i sur jord. Arter som kan kalles spesialister er mer utsatt enn generalistene, som har bredere toleranse.

Er det flere som har tanker om dette?
It's just another day in paradise!
akoen

Re: Om å så Meconopsis punicea.

Post by akoen »

Når det gjeld nedvisninga av mine frøplanter, så bruker det å skje etter at eg har prikla om. Og då har i allefall røttene frisk jord, så eg tviler på at det er desse smålarvene. Men eg har vore plaga med desse i potter som spirer seint. Det gjeld altså ikkje Mec-ene.
I år står dei 25 sortene med meconopsis som eg har sådd kjøligt, men frostfritt. Og i år-bank i bordet- ser spirene veldigt friske ut. Eg prikla nett ut ein skog med lingholm-spirer. Eller rettere sagt, eg delte skogen opp i mindre biter, for i år har eg bestemt at eg skal gå forsigtigt fram. Det blei 8 potter med småskog av grandis. Så det vil vise seg om kjølige forhold vil hjelpe. Dei spirer og veks i allefall føreløbigt. :D
Post Reply