Har noen oppskrifter med nyper?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
phantom blot
Herdighetssone: H2

Re: Har noen oppskrifter med nyper?

Post by phantom blot »

Bortsett fra metodene beskrevet i tråden her er det vanligste å koke dem forsiktig mør og mose dem gjennom en finmasket sil (eventuelt melsikten). Du kan tilsette sukker om du vil, og kall det gjerne syltetøy ;- ) Nyper i likhet med solbær skal ha en evne til å beholde c-vitaminet etter det er kokt (ikke ihjelkokt). Koker man den inn vil man miste de verdifulle stoffene. Bort sett fra at nypeekstrakten man kjøper på glass er tilsatt ascorbinsyre for å ha en garantert mengde C-vitamin, tipper den hjemmelagde nypemosvarianten ville komt bra ut i sammenligning. Nyper er for tørr til at man kan presse noe ut av dem med vanlig kjøkkenutstyr, man trenger noe mer avansert da. Jeg tror jeg må prøve en tillempet metode av frysetøyet til island monkey.
Aasta

Post by Aasta »

Hei! Henger meg på denne tråden her! Eg er heilt vill etter nyper og liker godt både te og syltetøy. Metoden med å lage tørre flak ser jo bare helt fantastisk ut, elles mange bra tips her.

Men dette apparatet til å sette oppå kjøttkverna, DET var interessant. Noen som har funnet noe som likner?

Kunne vært greitt å slippe den kjedelige rensejobben :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
phantom blot

Post by phantom blot »

Lurer på om denne kan gjøre jobben? Jeg har en slik, aldri brukt den til noe. Jeg kjøpte kjøttkvern til kjøkkenmaskinen, og denne kom med i pakken.

Image
Aasta

Post by Aasta »

Ser kjempesmart ut! Har du prøvd?
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
phantom blot

Post by phantom blot »

Nei, ikke enda i hvert fall. Det må bli nypesanking en av de nærmeste dagene ;- ) Når jeg ser på den tipper jeg den utstyret vil presse mos gjennom den kjegleformede silen, mens rusk og kjerner vil gå ut i enden. Den er finmasket nok til at den siler ut kjernene i hvert fall. Etter litt mer søk på dingsen ser jeg de bruker den til babymat og eplemos.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Det finnes tilsvarende utstyr for andre kjøkkenmaskiner også, som for eksempel min Electrolux Assistent (eldgammel modell). Men jeg har aldri prøvd passértilbehøret. Kanskje det blir i år? Det finnes ville nyper heromkring også - Rosa canina (kaninroser, som jeg kaller dem).

Jeg ble dessuten litt nysgjerrig i forhold til passéring av jordbær - hva er det, bortsett fra hamsen, som skal fjernes på dem?

Image
H3/H4 i hyttehagen
kookyfoods

Post by kookyfoods »

Takk til The Post du tilbyr fantastiske oppskrifter
muffins oppskrift
brownies oppskrift
pannekake oppskrift
pavlova Oppskrift
Post Reply