Kinesiske riddersporer og Paradisblomst

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
anetre

Kinesiske riddersporer og Paradisblomst

Post by anetre »

Er det noen her som har erfaring med disse to artene:

Kinesiske riddersporer- Delphinium grandiflorum
Paradisblomst- Cleome hasslerina

Sådde begge den 28.3 og det er dårlig med spiring. To små Ridderspore spirer har tittet opp og det er det eneste.
Temteratuen så spiring for riddersporer er oppgitt til ca 20 grader, men har nok ligget litt over inn imellom.
For Paradisblomsten er det oppgitt ca 25 grader og den har vel ikke hatt det hver dag.
De vil vel spier allikevel vil de ikke det, bare ta litt lenger tid?
Frøene ble sådd i små torvpotter ( de som sveller ut ved vanning) De skulle vist væreså bra i følge ekspeditør hos Felleskjøpet. Vet ikke om jeg er helt enig der..

Hva er mest uheldig for frøene i spiringsperioden, for varmt eller for kaldt? :roll:
Er litt lite erfaring med når der gjelder såing innendørs.

Mvh Anette :)
Randi M.
Herdighetssone: H6

Re: Kinesiske riddersporer og Paradisblomst

Post by Randi M. »

Kinesisk ridderspore har jeg sådd for noen år siden og også nå i år. Frøene spirte greit begge gangene. Temperaturen på planterommet mitt ligger på omkring 20 grader. I år sådde jeg 25. februar og i notatene mine ser jeg at jeg priklet 10. mars. Mine frø er fra Impecta.
Hvis du har hatt temperatur på over 20 grader av og til tror jeg ikke det har noe å si. Er du sikker på at du ikke har hatt for mye jord over frøene dine? Jeg tror nemlig at mange gjør den tabben i starten av sin såkarriere. Passe tykt jordlag over frøene er omtrent dobbelt så tykt som tykkelsen på frøene. Et frø fra kinesisk ridderspore er omtrent 2 mm tykt, tenker jeg. Omtrent 4 mm tykt jordlag.... Kan det stemme med det du brukte?

Du sådde neppe alle frøene i posen. Prøv på nytt hvis du tror du har dekt frøene med for mye jord.
Skulle det nå være slik at du ikke har flere frø igjen, så kan du få frø av meg.

Paradisblomst har jeg ingen erfaring med.
Randi M.
Senja
magnolia

Post by magnolia »

Cleome har jeg gitt opp. Prøvde to ganger, men ingen spiring. Jeg husker vi hadde en tråd for et par år siden om hvor vanskelig det var å få Cleome til å spire.
Bjørg

Post by Bjørg »

Frø kan holde seg i mange år Det vet jeg for jeg samler frø hver høst og oppbevarer Men de kan bli for gamle !! Ikke for å sette ut rykter eller å skremme noen fra å kjøpe frø og prøve seg Men jeg fikk en historie servert som jeg håper ikke er sann Vedkommende sa at frø ble levert tilbake fra utsalg og butikker så ble de gamle frøa bladet med de som var nyere !!
Om dette stemmer Håper det ikke gjør det da Da må jo frøet ble lite spiredyktig en dag

Jeg kjøper ikke sånne frø Untaket er sommerblomster Jeg har ingen erfaring med spireevna på disse De jeg kjøper kommer fra helt andre plasser Mine spirer villig vekk

Bjørg
Elsa
Herdighetssone: H4

Post by Elsa »

Jeg sådde Cleome for tredje gang i år, og denne gangen fikk jeg spiring på frøa. Sådde 12. januar og spiredato 20. januar. Etter såanvisning fra Impecta la jeg frøa i lunket vann i to døgn før såing. Satte sådden under plantelys og med ca. 24-25°C i rommet. Nå har jeg 25 potter med Cleome som vokser i drivhuset. :)
anetre

Post by anetre »

Elsa wrote:Jeg sådde Cleome for tredje gang i år, og denne gangen fikk jeg spiring på frøa. Sådde 12. januar og spiredato 20. januar. Etter såanvisning fra Impecta la jeg frøa i lunket vann i to døgn før såing. Satte sådden under plantelys og med ca. 24-25°C i rommet. Nå har jeg 25 potter med Cleome som vokser i drivhuset. :)
Tusen takk for det tipset. Det står ikke noe om bløtlegging av frø på såanvisningen på frøposen som er fra Brøderna Nelsons. Kjøpet var et impulskjpp pga navnet Paradisblomst. Har nemlig en plante jeg fikk på Kjerringøy utenfor Bodø en gang. Stedet der den vokste var blitt døpt Paradiset ( og det var det også) og de jeg fikk den av viste ikke navnet. De hadde kalt den Simone for de fikk den av en mann som het Simon. Så da ble det Parsdisplanten hos meg :) Måtte jo da prøve meg på den ekte varianten..
Skal lage et nytt innlegg med bilde ang den andre planten i håp om å få rett på den.

Får se om de har fler frøpakker igjen på butikken og prøve på nytt.

Mvh Anette
anetre

Post by anetre »

Flere av Riddersporene har nå spirt og vokser smått om senn. Det gøyeste er at nå har to av Paradisfrøene spirt og to bittesmå grønne "ører" titter opp av jordens mørke. Strekker seg strevsomt mot lyset :) Så nå gjelder det bre å holde livet i disse. De står ennå i minidrivhuset og det er vel lurt å la de bli der til det har blitt mer fart på veksten. De har selskap av de små Ridderspore spirene :) Det blir spennende å følge med på veksten her..

Mvh Anette
Post Reply