Hva trives i Trondheim?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Isbjørn

Hva trives i Trondheim?

Post by Isbjørn »

Finnes det en oversikt over hva slags frukttrær som trives i Trondheim-klima?

Vi skal plante eple, plomme, moreller og evt andre frukttrær, men finner ikke ut hva som egner seg. Ser de selger plommetrær på Plantasjen, men de er jo smakløse ifølge omtalen der.

Et spørsmål til: Når er det lurest å plante frukttrær: på høsten eller på våren?
Martin

Re: Hva trives i Trondheim?

Post by Martin »

Det avhenger litt av hvor i byen du bor antar jeg. Bor du på Byåsen (som meg), så er plommer det sikreste. Jeg har hatt sorten Victoria, men den rakk aldri å bli moden. Opal derimot er sikker, og jeg synes ikke den er smakløs.

Eplesorten Summerred har jeg hatt gode epler på kun en gang. Det var sommeren 97 som var en fantastisk sommer.

Slå til når Plantasjen har 70 prosent salg nå på høsten. Det går helt fint.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Kirsten

Post by Kirsten »

Hvis Summerred ikke blir modne i Trondheim, ville jeg plantet Tranparent Blanche (glassepler). De er gode som spisefrukt rett fra treet og er også gode til kaker, desserter og eplemos, men egner seg dessverre ikke til lagring.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Isbjørn

Post by Isbjørn »

Jeg bor på Jakobsli, og har solen fra formiddagen og til kvelden, avbrutt av et par husskygger underveis.

Får ta meg en tur på Plantasjen og se en gang til. Det var ganske utplukket på frukttrær da vi var der i dag.

Takk for svar :)
Martin

Post by Martin »

Isbjørn wrote:Jeg har solen fra formiddagen og til kvelden
Du har langt bedre solforhold enn meg. Så Summerred kan kansje gå bra hos deg. Det er et flott eple med mye smak. Eplesorten Aroma rikeså.

På hytta har jeg Summerred mot sørveggen av huset, og eplene modnes hvert år. Men det er 2 klimasoner bedre enn på Byåsen. Her er fjorårets Summerred på hytta.

Image

Image
Isbjørn

Post by Isbjørn »

De så gode ut :)

Ligger Trondheim (Jakobsli) i sone 7 sånn cirka?
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg vil tro du har sone 4/5. Klimasonen kan variere mye selv innenfor en hage. I en lun sydvegg kan du ha sone 4, mens det kan være sone 5 andre steder i hagen.

Hos meg i sone 2/3 blir Summerred moden før Aroma, så jeg vil tro Summerred er et tryggere valg. Men gi uansett treet en så solrik og lun plassering som mulig. Har du plass, kan du plante treet mot en sydvegg og beskjære det som et espaliertre. Da kan du spare minst en sone i forhold til å plante det vindutsatt til på friland. Du bør riktignok følge godt med om våren og dekke knopper og blomster mot nattefrost om nødvendig. Noe stort problem skulle det ikke være, for epler blomstrer relativt sent.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Isbjørn wrote:Ligger Trondheim (Jakobsli) i sone 7 sånn cirka?
Finnes det noen epletrær (eller andre frukttrær) som klarer H7?
Arbustus
Herdighetssone: H4

Post by Arbustus »

Ifølge hageselskapets sonekart ligger hele området rundt Trondheimsfjorden, inkludert Trondheim, i sone H4. Men jeg vil tro at det i realiteten varierer mellom sone H3 og H5, alt etter hvor i byen man bor. Jeg bor på Lade, som ligger ved fjorden og derfor kanskje har ekstra lang vekstsesong og mildere vintrer. Her er det ikke noe problem å få modne frukter av både epler, pærer, plommer, moreller og kirsebær.
Arbustus
Herdighetssone: H4

Post by Arbustus »

Martin

Post by Martin »

I dag startet Plantasjen med 70 prosent avslag på frukttrær.

Jeg har ikke søtkirsebær fra før av, og jeg vinglet litt mellom Stella, Sunburst og Lapins.
Men tilslutt valgte jeg Lapins.
Isbjørn

Post by Isbjørn »

Var på planteskolen på Stjørdal og fikk personlig service :) Fikk smake på eple og valgte Huvitus (om jeg ikke husker feil). Og så ble det Opal plommetre.
Torill K

Post by Torill K »

Vi har Opal plommer og i år var det masse plommer . Tynner du ut får du bedre frukt . Lykke til med dine nye frukttrær :D .
Isbjørn

Post by Isbjørn »

Takk! Fikk nøye instruksjoner om hvordan jeg skulle trimme trærne hver vår. Så jeg håper jeg husker hvor jeg skal kutte i februar/mars.
Hvitveisen

Post by Hvitveisen »

For fire år siden ble det utgitt en egen sortsliste for Trøndelag. Anbefales! Eksperter i Sør- og Nord-Trøndelag står bak listen. Kan skaffes på Fylkesmannes landbruksavdeling.tror jeg-
Post Reply