Hva trives i Trondheim?
Hva trives i Trondheim?
Finnes det en oversikt over hva slags frukttrær som trives i Trondheim-klima?
Vi skal plante eple, plomme, moreller og evt andre frukttrær, men finner ikke ut hva som egner seg. Ser de selger plommetrær på Plantasjen, men de er jo smakløse ifølge omtalen der.
Et spørsmål til: Når er det lurest å plante frukttrær: på høsten eller på våren?
Vi skal plante eple, plomme, moreller og evt andre frukttrær, men finner ikke ut hva som egner seg. Ser de selger plommetrær på Plantasjen, men de er jo smakløse ifølge omtalen der.
Et spørsmål til: Når er det lurest å plante frukttrær: på høsten eller på våren?
Re: Hva trives i Trondheim?
Det avhenger litt av hvor i byen du bor antar jeg. Bor du på Byåsen (som meg), så er plommer det sikreste. Jeg har hatt sorten Victoria, men den rakk aldri å bli moden. Opal derimot er sikker, og jeg synes ikke den er smakløs.
Eplesorten Summerred har jeg hatt gode epler på kun en gang. Det var sommeren 97 som var en fantastisk sommer.
Slå til når Plantasjen har 70 prosent salg nå på høsten. Det går helt fint.
Eplesorten Summerred har jeg hatt gode epler på kun en gang. Det var sommeren 97 som var en fantastisk sommer.
Slå til når Plantasjen har 70 prosent salg nå på høsten. Det går helt fint.
Hvis Summerred ikke blir modne i Trondheim, ville jeg plantet Tranparent Blanche (glassepler). De er gode som spisefrukt rett fra treet og er også gode til kaker, desserter og eplemos, men egner seg dessverre ikke til lagring.
Kirsten
Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Jeg bor på Jakobsli, og har solen fra formiddagen og til kvelden, avbrutt av et par husskygger underveis.
Får ta meg en tur på Plantasjen og se en gang til. Det var ganske utplukket på frukttrær da vi var der i dag.
Takk for svar
Får ta meg en tur på Plantasjen og se en gang til. Det var ganske utplukket på frukttrær da vi var der i dag.
Takk for svar

Du har langt bedre solforhold enn meg. Så Summerred kan kansje gå bra hos deg. Det er et flott eple med mye smak. Eplesorten Aroma rikeså.Isbjørn wrote:Jeg har solen fra formiddagen og til kvelden
På hytta har jeg Summerred mot sørveggen av huset, og eplene modnes hvert år. Men det er 2 klimasoner bedre enn på Byåsen. Her er fjorårets Summerred på hytta.
De så gode ut 
Ligger Trondheim (Jakobsli) i sone 7 sånn cirka?

Ligger Trondheim (Jakobsli) i sone 7 sånn cirka?
Jeg vil tro du har sone 4/5. Klimasonen kan variere mye selv innenfor en hage. I en lun sydvegg kan du ha sone 4, mens det kan være sone 5 andre steder i hagen.
Hos meg i sone 2/3 blir Summerred moden før Aroma, så jeg vil tro Summerred er et tryggere valg. Men gi uansett treet en så solrik og lun plassering som mulig. Har du plass, kan du plante treet mot en sydvegg og beskjære det som et espaliertre. Da kan du spare minst en sone i forhold til å plante det vindutsatt til på friland. Du bør riktignok følge godt med om våren og dekke knopper og blomster mot nattefrost om nødvendig. Noe stort problem skulle det ikke være, for epler blomstrer relativt sent.
Hos meg i sone 2/3 blir Summerred moden før Aroma, så jeg vil tro Summerred er et tryggere valg. Men gi uansett treet en så solrik og lun plassering som mulig. Har du plass, kan du plante treet mot en sydvegg og beskjære det som et espaliertre. Da kan du spare minst en sone i forhold til å plante det vindutsatt til på friland. Du bør riktignok følge godt med om våren og dekke knopper og blomster mot nattefrost om nødvendig. Noe stort problem skulle det ikke være, for epler blomstrer relativt sent.
Kirsten
Finnes det noen epletrær (eller andre frukttrær) som klarer H7?Isbjørn wrote:Ligger Trondheim (Jakobsli) i sone 7 sånn cirka?
Ifølge hageselskapets sonekart ligger hele området rundt Trondheimsfjorden, inkludert Trondheim, i sone H4. Men jeg vil tro at det i realiteten varierer mellom sone H3 og H5, alt etter hvor i byen man bor. Jeg bor på Lade, som ligger ved fjorden og derfor kanskje har ekstra lang vekstsesong og mildere vintrer. Her er det ikke noe problem å få modne frukter av både epler, pærer, plommer, moreller og kirsebær.
I dag startet Plantasjen med 70 prosent avslag på frukttrær.
Jeg har ikke søtkirsebær fra før av, og jeg vinglet litt mellom Stella, Sunburst og Lapins.
Men tilslutt valgte jeg Lapins.
Jeg har ikke søtkirsebær fra før av, og jeg vinglet litt mellom Stella, Sunburst og Lapins.
Men tilslutt valgte jeg Lapins.
Var på planteskolen på Stjørdal og fikk personlig service
Fikk smake på eple og valgte Huvitus (om jeg ikke husker feil). Og så ble det Opal plommetre.

Vi har Opal plommer og i år var det masse plommer . Tynner du ut får du bedre frukt . Lykke til med dine nye frukttrær
.

Takk! Fikk nøye instruksjoner om hvordan jeg skulle trimme trærne hver vår. Så jeg håper jeg husker hvor jeg skal kutte i februar/mars.
-
For fire år siden ble det utgitt en egen sortsliste for Trøndelag. Anbefales! Eksperter i Sør- og Nord-Trøndelag står bak listen. Kan skaffes på Fylkesmannes landbruksavdeling.tror jeg-