Flere kjøkkenhagefantaster her?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Torborg

Post by Torborg »

Er det flere kjøkkenhagefantaster her?
I så fall vil jeg gjerne vise dere nettstedet under, som jeg fant i går. Se på utvalget av tomater, bønner og løkfrø (hvor er sikle-smilyen?).

På bokfronten er det Sarah Raven: The vegetable plot, som er favoritten min (jeg har en bitte liten pause fra Monty Don.). Derfor var det ekstra moro og se at de aller fleste av hennes favorittgrønnsaker finnes her.

Se selv: :D

http://www.felcopruners.net
Ann

Post by Ann »

Fantastisk nettsted å kjøpe grønnsaksfrø! Må prøves ut ved anledning :-)

noen kaller meg hageGal
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
solfrid

Post by solfrid »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Torborg
Torborg[/i]
<br />Er det flere kjøkkenhagefantaster her?
I så fall vil jeg gjerne vise dere nettstedet under, som jeg fant i går. Se på utvalget av tomater, bønner og løkfrø (hvor er sikle-smilyen?).

På bokfronten er det Sarah Raven: The vegetable plot, som er favoritten min (jeg har en bitte liten pause fra Monty Don.). Derfor var det ekstra moro og se at de aller fleste av hennes favorittgrønnsaker finnes her.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Foreløpig ingen fantast, men har planer om en kjøkkenhage i pallekarmer i år. Siden er lagt i favoritter, og vil bli flittig brukt. ;) For en nybegynner, har du noen gode norske bøker å anbefale?

Solfrid

Evig solskinn skaper ørken.
Torborg

Post by Torborg »

Kaare Aamli: Grønnsakhagen. Den er utrolig bra, :)
solfrid

Post by solfrid »

Takk for tipset, Torborg! :)

Eli

Post by Eli »

Enig med Torborg at boka Grønnsakhagen av Kaare Aamli er veldig bra når en skal ha tips for en allsidig kjøkkenhage.

Kortreiste vitaminer fra egen kjøkkenhage er sunt.
Bjørg

Post by Bjørg »

Flott nettsted.Har lagt det inn på Favoritter. Var ivrig for noen år siden i kjøkkenhagen og har tenkt å starte opp igjen til neste år. Skal bli skikkelig gøy med løk og alle de andre godsakene.
Lavendel

Post by Lavendel »

Jeg er også kjøkkenhagegal! Jeg er helt avhengig av å ha kjøkkenhage hvert år.

Jeg vil gjerne få anbefale den svenske boka: "Jordens täppor" av Lena Israelsson. Den er min kjøkkenhagebibel.
Harryford

Post by Harryford »

Siden vi er kommet inn i kjøkkenhagens bokavdeling her, så vil jeg legge til en bok som er fin, - Den heter "din økologiske kjøkkenhage" og er skrevet av Troels v. Østergaard.
Dette er kjøkkenhage på friland. Den baserer seg på økologiske dyrkinsmåter, med jordforbedring, kompost, gjødsel, blandingskulturer, hageplan, og alle de vanligste grønnsakene, en for en! + + +!
Den er et veldig fint tillegg til Kaare Aamlid sin!

- og Lavendel jeg vil sjekke opp Lena I. sin Jordens Tâppor! spennende :)

Med hilsen
John
Hilsen John
Risør
vallset

Post by vallset »

Har hatt kjøkkenhage siden 1979.. og liker det kjempegodt, har bønner, redikker, persille (masse persille som jeg tørker, gir bort og bruker hele sommeren) gulerøtter, sjalottløk, kepaløk, rødløk, vårløk, ringblomster, blanda blomsterfrø (da har jeg råd til å plukke inn i vaser og krukker, samt plante inn igjen i blomsterbedd når noe dør der), blomkål med duk over, slipper å sprøyte da, squash- også med fiberduk over, forskjellige typer salater, rødbeter, mai-neper og det jeg har plass til ellers. Gjødsler med naturgjødsel og vanner når det er behov. Koser meg hver kveld, da går jeg dit og ser over plantene.
Gleder meg masse til våren igjen. Sår alt direkte ut, så nær som blomkål og persille, de plantene kjøper jeg av en lokal gartner.
Margrete

Margrete
Margrete
Stephen

Post by Stephen »

Helt enig med Lavendel, Lena Israelsson's bøker er spennende. Liker også "Köksträdgården - det gröna arvet" - om gammeldags og sjeldne grønnsaker.

Med vennlig hilsen

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Elisabeth på Lista
Herdighetssone: H1

Post by Elisabeth på Lista »

Kjøkkenhagefantast - å ja da! Satt i morges og siklet, med frø over hele kjøkkenbordet - og så for meg alle de spennende grønnsakene jeg skal tilberede og spise i sommer og høst! I år blir hovedvekten på tomater, squash, mais, bondebønner - i tillegg til alt det vanlige. Fryder meg over grønnsaker i mange farger og former - dyrker f.eks.røde, gule og polkagrisstripete rødbeter, gulrot i mange farger - og i år har jeg bestilt tomat og squashfrø fra http://www.kokopelli.asso.fr/boutic/index-en.html.
Så da blir det alt fra hvite til fiolette tomater - bl.a. en bifftomat som heter Pink Grapefruit, den skal være rosa inni og gul utenpå!
Kokopelli har frø til mange gammeldagse sorter som ellers er forsvunnet fra markedet. Runåberg i Sverige har også det, så jeg anbefaler dem også! http://www.runabergsfroer.se Både Runåberg og Kokopelli har mye økologisk dyrkede frø. Ellers må jeg jo si de hadde mye lekkert på nettstedet som startet denne linken!
Lavendel

Post by Lavendel »

Elisabeth, har du noen gode tips for å lykkes med mais? Jeg kan ikke si at jeg har fått det helt til. Tenkte jeg virkelig skulle satse på å få til det i år. Bor i sone 4/3.

Sånn ellers dyrker jeg omtrent det samme som deg.
Jeg er utrolig glad i bondebønner! Første året jeg dyrket dem ble jeg utrolig skuffet. Men så leste jeg et sted at man må ta av skinnet på bønnene...
Christine

Post by Christine »

Jeg er ny kjøkkenhage-fantast. Det fikk fart på seg når jeg skaffet meg noen palle-karmer. Jeg planlegger å skaffe meg noen flere i år. Gulerøtter, tomater og urter har jeg hatt i flere år, selv da jeg bare hadde veranda. I fjor når pallekarmene kom, ble det jordbær, diverse salat, poteter, våløk og rødløk i dem. Det samme skal jeg ha i år, men hvis jeg får tak i ett par karmer til, blir det mere av alt, og kanskje også noe nytt. Viktigst er at det er grønnsaker som faktisk blir spist. Ikke bare av meg, men av gutta mine også. Derfor er det endel som blir droppet. Tomater og sukkererter går ned på høykant, så det må jeg ha.

Christine
Christine
Elisabeth på Lista
Herdighetssone: H1

Post by Elisabeth på Lista »

Lavendel, i fjor prøvde jeg noe nytt(for meg) med maisen. HAr tidligere sådd inne og plantet ut, etter anvisning på frøposen.Har alltid hatt problemer med lange, tynne planter som ikke overlevde utplanting særlig bra, eller i allefall sturet lenge. I fjor lagde jeg ca. 20 cm dype riller i jorda, sådde rett ut, og dekket med blank byggeplast. Hele jordstykket. Lot det ligge slik til plantene "stanget" i plasten, tok av plasten og hyppet godt. La noen flate stene mellom plantene for å holde på solvarmen. Og jeg fikk så fine maisplanter! Enda vi hadde en dårlig sommer her i sone H1/2. Skal prøve enda tidligere i år, så snart telen går!

Ellers sto jeg i går og spadde snø ut av bedene i kjøkkenhagen, og strødde kalk på det som var igjen! Nå orker jeg ikke vente lenger! Bare snøen er helt bort fra bedene skal jeg dekke med plast for å tine, og så salat og spinat under plast. I år vil jeg eksperimentere med å tøye grenser, og skal prøve en del drivhusting på friland - tomat etc- som jeg ikke har fått til før.
Sådde 12 sorter tomat inne på badet i går! Så nå får bare familien innstille seg på lite plass på badet en stund fremover!
Post Reply