Tips til bruk av tørket salvie?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
jette
Herdighetssone: H3

Tips til bruk av tørket salvie?

Post by jette »

Litt frisk salvie er godt i mange retter, og jeg har selvfølgelig en salvie i hagen om sommeren.

Etter et besøk hos en familie i Palestina, fikk familien med seg mye gaver fra den palestinske hagen. Små krydderposer, egenprodusert olivenolje, og en svær bærepose :shock: full av noe som ligner (og dufter som) tørket salvie :D
Hva i all verden skal vi bruke all denne salvien til??? Forslag mottas med takk :D
Jette
Lene i Fredrikstad

Re: Tips til bruk av tørket salvie?

Post by Lene i Fredrikstad »

Jeg bruker tørket salvie til te i blanding med andre urter. Urtete med salvie gjør godt når jeg er forkjøla og ved andre plager. Teen kan også avkjøles og brukes til å skylle munnen med ved betennelser i tannkjøttet/munnhule.
Tørket salvie er også fint som urtekrydder i maten. Det er litt sterkere i smaken enn fersk salvie, men lett tilgjengelig hele vinteren.
Salvie er mye brukt i mange kulturer og det er mange sider om bruk av salvie (og andre urter) på nettet, her er en bra norsk side, Rolv.no om salvie: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... lv_off.htm
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Kirsten

Post by Kirsten »

Salvie er godt som krydder til lyst kjøtt - både svin og kylling.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
magnolia

Post by magnolia »

Salvie passer til alt mulig, men særlig til svinekjøtt. Salviete er kjempegodt, og sunt. Salvia = helbrede.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Takk, takk :D
Sønnen min har alt brygga seg en svær gryte te og håper det hjelper mot mageproblemene, han pådro seg på turen. Og det blir salviemarinert kylling til middag :wink:
Jette
blomsterprakt
Herdighetssone: H4

Post by blomsterprakt »

Først nå ser jeg at dere har kommet med tips om salvie. Nå er de lest og jeg skal forsøke. Min gamle salvie som levde i 10 år dukket ikke opp i år. Men imorgen skal jeg kjøpe en ny.

Hilsen Tove
Post Reply