Gjødsel med mye nitrogen (fiskegjødsel?)

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
cjohansen

Gjødsel med mye nitrogen (fiskegjødsel?)

Post by cjohansen »

Jeg har noen chiliplanter i hagen som foreløpig ikke trives så godt. Via et amerikansk forum fikk jeg anbefalt å tilføre nitrogen, eksempelvis via "fish fertilizer" (fiskegjødsel?), som visstnok skal være omtrent utelukkende nitrogen. Er det noen som har noen erfaring med dette - og ikke minst: Hvor får man tak i det? Ser ikke ut til at hverken Plantasjen eller Felleskjøpet har det.
sveinv
Herdighetssone: H7

Re: Gjødsel med mye nitrogen (fiskegjødsel?)

Post by sveinv »

Kan det ikke være "varmemangel" og ikke nitrogenmangel som gjør at de ikke har det så bra?
Det går nok bra.

http://planteriket.no
cjohansen

Post by cjohansen »

Hehe, jo det kan det klart også være. Men jeg lurer nå fortsatt på hvor jeg kan få tak i gjødsel med mye nitrogen, gjerne fiskegjødsel.
Inger E

Post by Inger E »

Salpeter har vel mykje nitrogen?
Kimo

Post by Kimo »

cjohansen wrote:Jeg har noen chiliplanter i hagen som foreløpig ikke trives så godt. Via et amerikansk forum fikk jeg anbefalt å tilføre nitrogen, eksempelvis via "fish fertilizer" (fiskegjødsel?), som visstnok skal være omtrent utelukkende nitrogen. Er det noen som har noen erfaring med dette - og ikke minst: Hvor får man tak i det? Ser ikke ut til at hverken Plantasjen eller Felleskjøpet har det.
Er garantert temperaturen som forårsaker at planten ikke har det så bra. Med mindre du har drivhus, liker ikke chili seg noe særlig utendørs i Norge. Ikke liker den særlig med vind heller. Vil ikke anbefale å ha chili ute.
cjohansen

Post by cjohansen »

Vel, jeg har chili i potter ute som gjør det veldig bra, så det er åpenbart mulig, selvom jeg gjerne skulle sett litt sol nå etter mange dager med regn. Beddet får drivhus over seg snart. Bakgrunnen jeg ga i den opprinnelige posten var veldig kort - det ligger betraktelig mer vurdering/diskusjon bak enn det kanskje kan se ut til.

Denne tråden handlet i utgangspunktet om hvor jeg får tak i gjødsel med nitrogen. Så, om noen har noe å tilføye på det er jeg interessert i å høre.
arisaema

Post by arisaema »

Hønsegjødsel inneholder masse nitrogen og selges overalt, fiskeslo ender vel som regel opp som mat til oppdrettsfisk her i landet?
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Ikke bare oppdrettsfisk som får mat laget delvis av fiskeavfall, men også høns.

Så bruker du hønsegjødsel får du egentlig ferdig omdannet fiskeavfall :mrgreen:
island monkey

Post by island monkey »

Du bærer med deg nok av nesten rent nitrogengjødsel, i flytende tilstand. Mye mer enn chiliplantene dine noengang ville trenge. Om du er mann, så har du til og med en handig gjenstand å få det i jorden til plantene med. Gratis, raskt og steril! ;)
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

island monkey wrote:Om du er mann, så har du til og med en handig gjenstand å få det i jorden til plantene med. Gratis, raskt og steril! ;)

:lol: :lol: :lol:
Boubou
Herdighetssone: H2

Post by Boubou »

Tenkte som deg Island Monkey, men ikke så finurlig :D
cjohansen

Post by cjohansen »

Det viser seg at blodmel er stort sett nitrogen, så jeg gikk for det.

Nå ble bakgrunnen egentlig aldri presentert her, men det egentlige problemet ser nå ut til å ha vært "transplant shock" (hva kaller man det på norsk?), særlig for de plantene som var veldig "root bound" (igjen, norsk?). Det ser ut til å ha tatt seg opp nå - enkelte av plantene har satt over 20 frukt, noe eldre frukt har begynt å modne, plantene vokser osv. Yay!
phantom blot

Post by phantom blot »

Det går an å kjøpe fiskemel i helsekostbutikker, men det er flere år siden jeg så de for salg i hagesentre. Sist jeg hørte noe til det i Norge var det under nanvet Agromarin. Når det gjelder benevnelsene kan vi fint si omplantingssjokk på norsk, men vi pleier i grunnen bare å si at plantene kan få litt hard medfart når vi potter om. Når røttene snurrer seg tett i bunn av potten sier vi det med flere ord, og har ikke like innarbeidede begrepe på norsk. Det er mange kilder til nitrogen, en del av dem er nevnt, om plantene står ute i bakken er nok hønsegjødsel det letteste, mens neslevann, og ulike typer flytende gjødsel fungerer godt i potter. Blodmel er ganske enkelt å få tak i, man roter en spiseskje i øverste jordlag rundt planten om det trengs litt ekstra nitrogen, man må gjøre det ganske ofte for det er hurtigvirkende og må gjentas i hvert fall hver 14. dag om det skal ha noe effekt på planten over tid. Det er stort sett de som driver økologisk som tar seg bryet med å bruke slike ting som fiskemel, beinmel og tangmel. Det har også vært gjødsler basert på slakteravfall, men med frykt for sykdom og restriksjoner er det mindre brukt.
jthebassman
Herdighetssone: H1

Post by jthebassman »

Urea (felleskjøpet), kan blandes med vann og benyttes som bladgjødsel... ekstremt effektivt.
Inkhuldra

Post by Inkhuldra »

Det må da være mye enklere for gutta å tisse på flaske, tynne de edle dråper ut med vann, og bruke det som gjødning? ;-)
If at first you don't succeed
skydiving is not for you
Post Reply