Er Magnolia-trær mulig å få til?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
Mira
Herdighetssone: H4

Er Magnolia-trær mulig å få til?

Post by Mira »

Bor i sone 4 (muligens delvis 3).

Hvis jeg skal plante et Magnolia-tre (som ikke tas inn om vinteren), hvilken type anbefaler dere da?

Er det stor sannsynlighet for at det vil dø om vinteren, eller er den største risikoen at det vil leve men bare forbli lite?

Det er greit for meg om det bare forblir i buskhøyde. Men jeg er glad i Magnolia (barndomsminner...)

Noen som har erfaringer?
Inger Karin

Re: Er Magnolia-trær mulig å få til?

Post by Inger Karin »

Magnolia sieboldii greier seg nok bra, den danner knopper om våren, slik at de ikke så lett blir frostskadet. Mange Magnolia kan nok greie seg i H3/H4, for mange er problemet at de fryser tilbake om våren, og at det går ut over blomstringen.

Selv har jeg sieboldii, samt 'Yellow Lantern', 'Susan' og 'Rose Marie' x 'Black Tulip'.
'Sunsation' holdt én vinter. I fjor kjøpte jeg en 'Oriental Night' som erstatning for den.

Yellow Lantern har greid seg flere vintre, men den har ikke blomstret enda. De andre har stått for kort tid til at jeg har nok erfaring. M. sieboldii bør være et sikkert valg, men nyere hybrider som 'Galaxy' skal ha ganske bra herdighet. Det er laget mange nyere hybrider som tåler klimaet bedre, andre vil sikkert fortelle om dem... :)
Last edited by Inger Karin on 13 Mar 2014, 18:06, edited 2 times in total.
magnolia

Post by magnolia »

Stjernemagnolia (Magnolia stellata) er herdig, dessuten kommer den raskt i blomst. Noen magnolia-sorter trenger noen år på å starte blomstring. Den hvite stjernemagnoliaen liker jeg veldig godt. Kjøpte en som var merket hvit, men dessverre var den feilmerket og ble rosa. Fin den også, men den hvite er finere...
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Magnolia stellata 'Royal Star' har hvite blomster - og er ganske hardfør. Til H3.
M. x loebneri 'Wildcat' har også hvite blomster og opptil 52 kronblader pr. blomst. Til H3.
Mira

Post by Mira »

Nå har jeg tittet på bildene av ulike Magnolia. Likte veldig godt Magnolia Stellata, og enda bedre "Black Tulip". Lurer på om sistnevnte vil klare seg bra i H4? Det er sørvendt og sol hele dagen (når det ikke regner da!) men endel vind.
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Mira wrote:Nå har jeg tittet på bildene av ulike Magnolia. Likte veldig godt Magnolia Stellata, og enda bedre "Black Tulip". Lurer på om sistnevnte vil klare seg bra i H4? Det er sørvendt og sol hele dagen (når det ikke regner da!) men endel vind.
Jeg tror ikke det er så enkelt å svare på spørsmålet ditt. Mange nyere Magnoliahybrider er lite forsøkt her i landet, og H4 er kanskje på grensen for mange. Den jeg har er en hybrid av 'Rose Marie' og 'Black Tulip', og den kjøpte jeg på Ramme gård for et par år siden. Den har greid seg bra gjennom 3 vintre (tror jeg?), men 'Rose Marie' er vel nokså herdig. Er spent på den.

En tur på hagedagene på Ramme gård kan jeg anbefale, der har det vært solgt mange spennende Magnolia-hybrider. Vegge gård (Horten) har også bra utvalg av Magnolia. Der kjøpte jeg 'Oriental Night' i fjor, den skal holde seg liten (men herdigheten vet jeg lite om).

For bilder og beskrivelser av Magnolia vil jeg anbefale Magnoliastore, men herdigheten de angir er ofte ikke så riktig. Kanskje du også må ta litt hensyn til størrelse (bredde/høyde)?
Inger Karin

Post by Inger Karin »

En annen tråd om valg av Magnolia: viewtopic.php?f=45&t=26876
Mira

Post by Mira »

Inger Karin wrote:. Mange nyere Magnoliahybrider er lite forsøkt her i landet, og H4 er kanskje på grensen for mange.
Jeg er faktisk usikker på om det er H4 eller H3 her jeg bor. Ligger i grenseområdet (i følge kartet) så det er kanskje en blanding. Hagen er i alle fall sørvendt med lys hele dagen.
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg vet om to magnoliaer i H4 på to forskjellige steder i Buskerud. Begge står lunt til i en sydvegg og begge har klart seg godt gjennom de fem siste vintrene som til dels har vært tøffe. Dessverre vet jeg ikke hva slags magnoliaer de er, men den ene vil jeg gjette på at er sieboldii. Den andre er muligens stjernemagnolia, men den ser jeg bare på avstand når vi kjører forbi.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
salvia

Post by salvia »

..og jeg ser stadig et som lever i aller beste velgående langs Røykenveien et kort stykke fra Buskerudgrensen. Området her blir betegnet som sone 4-5. Det får ikke sol før et godt stykke utpå dagen, men har fordelen av å stå lunt til mellom en husvegg og en støyskjerm.
Mira

Post by Mira »

Hm....lunt til ved en husvegg ja. Det blir det nok ikke hos meg, for den plassen er "opptatt" av et annet tre, som er gammelt og ærverdig og skal få stå der så lenge det lever.

Så den tiltenkte plassen til Magnoliaen er faktisk nederst i en liten bakke. Muligens kommer det en Thuja hekk like bortenfor, som dels kan skjerme treet. Jeg lurer på om det er noe jeg kan dekke treet med om vinteren de første årene, for å hjelpe det til å overleve?

I dag oppdaget jeg store blomstrende grener fra et tre, i en stor vase i en blomsterbutikk. Vidunderlig vakre. Da jeg så nærmere etter, viste det seg at det var - nettopp ja - fra en Magnolia. Synet gjorde meg enda mer ivrig etter å få et slikt tre i hagen!
Post Reply