Tomatplanet ampel
-
Tomatplanet ampel
Hei:-) jeg har plantet ampeltomat-planter men nå ser de glisne og dårlig ut. I yilegg har jeg noen andre tomatplanter også som er det samme med. Bladene dør og faller av, noen som vet hva dette kan komme av? Var ganske dyre frø så kjedelig hvis alt skulle dø.
Re: Tomatplanet ampel
Hei!
Hvilken temperatur står de ved, hvor gamle er plantene, hvor ofte vannet, gjødslet osv? Vanskelig å si hva som gjør at de ser generelt dårlige ut, uten noe informasjon
Hvilken temperatur står de ved, hvor gamle er plantene, hvor ofte vannet, gjødslet osv? Vanskelig å si hva som gjør at de ser generelt dårlige ut, uten noe informasjon

-
Hei
Plantene er ikke gamle, jeg satte dem i mars så kanskje 20 cm høye, nå står de i omtrent 18 grader, vanner de når de bli tørre(for er redd for å overvanne), jeg plantet dem om for en stund siden i ny gjødslet jord, så ikke gjødslet dem noe særlig mye ekstra i førsten, etterpå har jeg gjødslet med litt gjødsel, men har ikke fått tak i biobact enda(som jeg brukte i fjor) for dem hadde ikke den jeg skulle ha på plantasjen så klart...

Plantene er ikke gamle, jeg satte dem i mars så kanskje 20 cm høye, nå står de i omtrent 18 grader, vanner de når de bli tørre(for er redd for å overvanne), jeg plantet dem om for en stund siden i ny gjødslet jord, så ikke gjødslet dem noe særlig mye ekstra i førsten, etterpå har jeg gjødslet med litt gjødsel, men har ikke fått tak i biobact enda(som jeg brukte i fjor) for dem hadde ikke den jeg skulle ha på plantasjen så klart...
Kanskje du lar de bli for tørre?
Tomatplanter er glade i vann.
Tomatplanter er glade i vann.
-
Ja, kan være lys, nå står de og får dagslys for er ikke nok plass under lampene. Men tror ikke det er pågrunn av vann. Er flink til å passe på det. Håper bare de overlever.
Hvis du tar et bilde av en plante, pluss nærbilde av undersiden av et blad, tror det det er større sjanse for å få et kvalifisert svar. Det er så veldig mange ting som kan være feil når en plante skranter. Se nøye etter under bladene om det kan være noe utøy på ferde.
H2/H3 i hyttehagen
-
Slik ser tomatplantene ut ! 

Det ser ut som bladene er svidd av solen. Hvis du skjermer plantene litt så vil dette gå helt fint. De ødelagte delene kan du plukke vekk, nye blader som vokser fram blir helt fine. Lykke til 

Den som har begge beina på jorda, står stille. Tor Åge Bringsværd
-
Okei ! Takk da håper jeg du har rett!
det skal jeg gjøre!