Hjelp til dill

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Ulven93

Hjelp til dill

Post by Ulven93 »

Hei!

Plantet dill for en rundt 2 uker siden. Den har vokst til 7-8 cm og stenglene står alene i rundt 1cm (andre er kuttet) i en 10 cm potte. Nå har stenglene startet å "falle", de ser ikke sterke nok til å stå selv. Er dette fordi de ikke får nok lys (står under kjøkkenlampe 24/7) eller kan det være at de er overvannet? Andre ting?

Takk for hjelp på forhånd. Har forøvrig plantet salvie rett ved siden av som ser veldig fin ut (like stor).
orm
Herdighetssone: H4

Re: Hjelp til dill

Post by orm »

Har du kjøpt ei potte i butikken og delt? Kan godt være du har for lite lys. Da blir plantene ofte slik, men er det ikke også i varmeste laget for 'voksne' dillplanter inne tro? Mener dette er en plante som lett går i stokk, men selv har jeg ikke hatt den i hagen siden guttungen lå i elva og krepsa, så jeg burde egentlig ikke uttale meg.
Kikk på innlegget 'Planer og mer planer' under Matplanter. Der ligger det også en lenke til dilldyrking. Kanskje finner du noe der.
Ulven93

Post by Ulven93 »

Oi! Den tråden så jeg ikke før nå, men den treffer ikke meg helt likevel.

Dillen er dyrket fra frø, kunne jo kjøpt i potte, men synes det er artigere å knekke koden selv :) Dillen så veldig fin ut frem til helga. Temperatur er jeg veldig usikker på (ligger på rundt 22 grader ved kjøkkenbenken). Har også litt liten tro på at det er lite lys som er problemet siden jeg leser det er noen som får til dill gjennom vinteren også.
island monkey

Post by island monkey »

Finnes det noe annet på kjøkkenbenken også?
Ulven93

Post by Ulven93 »

Ja! Av grønt finnes det Salvie, Tarragon og av og til står noen nye hvitløk der som trenger litt lys. Står rett ved siden av olivenolje, saft og zalo.

Kan det ha en innvirkning?
island monkey

Post by island monkey »

Neppe innvirkning, men så har du noe å sammenligne dem med. De fleste planter trives ikke på 24/7 lys dog. Vet du intensiteten av dette lyset? Hvordan gjør de andre det? Et bilde ville vært handig!
Ulven93

Post by Ulven93 »

Legger ved to bilder. Salvien klarer seg utmerket!

20150317_160025.jpg
20150318_151414.jpg
island monkey

Post by island monkey »

Ah, tusen takk, det er veldig forklarende!
Jeg gjetter at det er ikke nok lys allikevel, for salvien er temmelig høy også. Se hva som skjer når du øker lyset noe, men ikke sett dem i solen på én gang, for då tørker de nok ihjel. Noengang kan slike lange spirer omplantes dypere, så de ser kortere ut, men jeg vet ikke om det går med dill. 22 º C er nok bra til salvien, men litt høyt for dill, så du kan også prøve med et kjøligere sted.
Ulven93

Post by Ulven93 »

Så bra! Tusen takk for tips :) Bor i en studentleilighet i nordvendt vindu, så mulighetene til mer lys er nok dessverre få. Har prøvd å omplante dill før (forrige gang) og slet den gang med å få de på rett spor og endte derfor på en ny start istedet. Å plante de dypt i jorda kan jo kanskje være en ting jeg må prøve. Selve dillbladene starter å bli synlig på dillen som på salvien nå, men håpet for at de reiser seg igjen er vel små?

Om så kommer jeg nok til å prøve å omplante ila morgendagen :)
Post Reply