Hvordan velge roser?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Krika9

Hvordan velge roser?

Post by Krika9 »

Og hvordan forberede forholdene best mulig for at den skal trives?

Vi holder på å renovere et gammelt hus som har stått ubebodd i 30 år. I følge naboer har det "alltid" vært roser på sydveggen. Dette ønsker vi å reetablere. På grunn av drenering og rør til vann/avløp ble alt på forsiden av huset fjernet, og jeg rakk ikke å grave opp rosen som var der.

Så - planen vår er ny terrasse som skal heves fra terreng. Rosen må derfor trives i et spesiallaget bed. I planen vår har jeg satt av 50 cm bredde. Dybden kan være 50-70 cm. Selve bedet kan være 5 meter. Fasadens lengde er ca 6 meter og det er to vinduer. Jeg ser derfor for meg at rosen skal vokse mellom/rundt de to vinduene.

Vi er i H2, Vestfold. Det er rett sydvendt, og huset er planlagt å bli malt hvitt.

Jeg har sett på:
Wisley 2008
Image
Paul's Himalayan Musk
Image
Anne Boleyn
Image
Claire Austin
Image
Princess Anne
Image
Mortimer Sackler
Image

Ikke vet jeg om noen av disse kan være aktuelle?
1978
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan velge roser?

Post by 1978 »

Jorddybde og lignende får du helt sikkert bedre kvalifiserte svar på her inne, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg hadde en gang Wisley 2008 på ønskelista, men ser at jeg har strøket den fordi jeg fant en del klager på den rundt omkring på nett- lunefull plante og lite blomster gikk igjen hos flere. De andre vet jeg ikke noe om.

For å få rosene til å trives er kvaliteten på jorda viktig, bland inn kugjødselkompost når du planter, og sørg for å plante så dypt at du dekker podestedet- den klumpen på rota helt øverst der greinene starter.

Vil du at rosene skal klatre på veggen, bare være busker, eller litt av hvert?

Her er noen forslag til roser jeg syns er fine:
Brother Cadfael
Geoff Hamilton
Alnwick Castle
Princess Alexandra of Kent

Klatreroser:
The generous gardener- har veldig god erfaring med denne. Store flotte blomster, god remontering.
Constance spray- den eneste av mine forslag som er engangsblomstrende- har bare ett stort blomsterflor hver sommer, men har til gjengjeld verdens nydeligste blomster når den blomstrer. Plantet min i fjor og gleder meg stort til blomster i år!
Heritage- er ingen klatrerose egentlig, men oppfører seg som en hos oss. Min favorittrose tror jeg. Superkraftig plante, produserer utrolige mengder blomster her.

Du har masse fint å ta av- sone 2 er jo et drømmeutgangspunkt:-) lykke til!
Krika9

Post by Krika9 »

Tusen takk for et fyldig svar, 1978! Jeg tar det med meg i vurderingen.
Krika9

Post by Krika9 »

Da er vi ett år frem i tid og bedet nærmer seg ferdigstillelse.

I fjor fikk jeg tak i 8 roser på billigsalg, hvorav 2 ble gaver og en overkjørt av traktor.

Jeg har igjen 2 stk Martin frobisher, 2 stk new dawn og en som antakeligvis er Perennial blush. Noen med erfaring fra disse? De har overlevd gjennom vinteren plantet i veldrenerte bøtter, men plantes ut i løpet av to ukers tid. Men hvilke skal jeg velge på sydveggen min?
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

New Dawn er ei nydelig klatrerosa. De svakt rosa blomstene passer godt på hvitt hus.
Jeg har hatt den på hvit vegg,men den har dessverre gått ut. Ser at du bor i et mildere klima, så jeg vil absolutt anbefale den :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Krika9

Post by Krika9 »

aberf wrote:New Dawn er ei nydelig klatrerosa. De svakt rosa blomstene passer godt på hvitt hus.
Jeg har hatt den på hvit vegg,men den har dessverre gått ut. Ser at du bor i et mildere klima, så jeg vil absolutt anbefale den :)
Takk for svar!

Hvor stor kan den bli? Som du ser av bildet er det to store vinduer på den veggen, holder det med to stykker? Tenkte egentlig å plante dem rett under vinduene, og binde dem opp/styre dem slik at de vokser på hver side. Tror dere det går?
Attachments
IMG_2977.jpg
Martin

Post by Martin »

Mange av mine roser er blitt borte med årene, men New Dawn har overlevd to flyttinger i hagen.
Så jeg kan også anbefale den. Nå er rosa minst 25-30 år gammel.

Hos meg står den på friland, og bindes opp. De lengste skuddene blir da godt over to meter høye.
Men busken har mye torner. Det merker du om våren når du beskjærer den. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
magnolia

Post by magnolia »

Det dumme ved Martin Frobisher at han ikke er selvrensende, dvs. de visne rosene blir sittende på og skjemme. Ellers fin.
Krika9

Post by Krika9 »

Martin wrote:Mange av mine roser er blitt borte med årene, men New Dawn har overlevd to flyttinger i hagen.
Så jeg kan også anbefale den. Nå er rosa minst 25-30 år gammel.

Hos meg står den på friland, og bindes opp. De lengste skuddene blir da godt over to meter høye.
Men busken har mye torner. Det merker du om våren når du beskjærer den. :)
Mye torner er kanskje ikke så lurt når det er der vi skal ha spiseplassen. Men hvis jeg binder den opp blir det kanskje ikke så ille?
Krika9

Post by Krika9 »

magnolia wrote:Det dumme ved Martin Frobisher at han ikke er selvrensende, dvs. de visne rosene blir sittende på og skjemme. Ellers fin.
Så da må jeg fjerne underveis i løpet av sommeren? Er det mye torner på den?
magnolia

Post by magnolia »

Det er ikke nødvendig å fjerne den, og den har ikke spesielt mye torner. Du kan bare plukke av de visne rosene i klasen så blir den helt fin.
Martin

Post by Martin »

Krika9 wrote:Mye torner er kanskje ikke så lurt når det er der vi skal ha spiseplassen.
Mange roser har jo torner, og det er ved rydding/beskjæring du kommer i kontakt med dem.

Et tornefritt alternativ er f.eks rosen 'Lykkefund' (Honningrosen). Men den blir høy.
http://www.haveabc.dk/16/honningrose---rosa-helenae
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
calypso

Post by calypso »

"Nesten tornefri" betyr at det akkurat er nok torner til at man hekter seg fast i de tornene man tror ikke er der.... :mrgreen:
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Hvis du ikke vil ha torner må du ikke velge Pauls himalayean musk. Den er vakker og vokser som et uvær, men stappfull av hissige torner. Og den har jeg altså plassert ved trappen ned til terrassen... :roll: Lykkefund er omtrent fri for torner, men fargen blir vel litt unnselig mot et hvitt hus?
magnolia

Post by magnolia »

Såvidt jeg husker er Ghislaine de Féligonde praktisk talt tornefri. Den er veldig vakker, og jeg sysler med tanken på å anskaffe den en gang til.

http://www.roseraieduvaldemarne.fr/rose ... annee=2011
Post Reply