Sniler, igjen !

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Sniler, igjen !

Post by Kor I. Ander »

Jeg lurer på hva som er riktig eller feil av de opplysninger man får igjennom media.

Siste jeg leste var att brunsnilene ikke likte kaffe? Kanskje jeg bruker feil sort kaffe men her er det mest sniler der jeg har strødd ut kaffe. Att Boasniler skulle jage eller spise brunsniler har jeg aldri sett. verken døde eller levende. Derimot har jeg sett brunsniler spise på Boa. De var riktignok døde (Boaen altså) Å dele de i to har jeg litt i mot da jeg har delt noen og den ene delen har krabbet ett stykke før den døde. Jeg bruker salmiakk. 1 del salmiakk til 3 deler vann. Trykksprøyte. En eller 2 dusjer så er de livløse. Det høres ikke godt ut men de dør jo fort. Minner meg om en samtale jeg kom til å overhøre (ufrivillig) på ett av stedets varehus. En eldre dame ville ha musegift. Beklager sier ekspeditøren, vi har kun rottegift. Hvorpå damen sa: Tror du ikke det blir litt sterkt for dem ! Jeg lurer også på Hva disse brunsnilene spiser. Her ser jeg dem som oftest på naboens skvallerkål. Jeg har en Hosta (for å lokke dem dit) Men den har de ennå ikke rørt til tross for att det er i ett område hvor jeg finner flere. Oftest ser jeg dem i grusgangene, og får vel inntrykk av att de er veloppdragne som ikke tråkker i beddene. Salmiakkblandingen jeg bruker virker også på flere arter med ugress så 2 fluer i ett smekk.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Inger E

Re: Sniler, igjen !

Post by Inger E »

Har du tjukt nok lag med kaffe? Og så må ein visst fylle på att ein gong i veka, har eg høyrt. Her et dei Hosta no. Det tok ei stund før dei fann fram. Og der desse står, er det planta så tett at eg orkar ikkje leite etter svineriet inn mellom alt, i alle fall ikkje når det er vått. Her har det vore mest små iberiasnegl i år, av ein eller annan grunn. Eg har problem med å forstå livsyklusen til desse dyra, eller eg har problem med å forstå at dei som forskar på dette, har rett. Når eg finn store sniglar tidleg på året, og små kryp heile tida frå i mai til no godt ut i juli, så lurer eg på om desse var egg i fjor haust, og endå mindre på at dei vart klekte i fjor haust og overvintra som små dyr. Då måtte dei vel vore større no? Eller har dei lege i dvale fram til nyleg? Og kva med dei som var store tidleg i år? Dei må vel ha overlevd som store? Vil dei då vente til i august før dei legg egg?
Apal
Herdighetssone: H4

Post by Apal »

Da jeg bodde i Porsgrunn, ble området først overbefolket av boasniler. Etter noen år hadde brunsnilene overtatt fullstendig. Derfor var jeg skeptisk da forskere for noen år siden hevdet at boasnilen spiste de brune og kom til å overvinne disse. Det virker ikke som det har slått til heller.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Jeg hadde aldri sett Boasniler før noen år etter att brunsnilene dukket opp. Den første jeg så var omtrent 20 cm lang !! Skal si jeg kvakk. Nå er det omtrent 30 % Boa og 70 Brunsniler. Skulle ønske det var noe som fungerte for å bli kvitt dem. Klarer liksom ikke å bli fortrolig med dem heller. Jeg prøver å tenke att tar jeg en blir det 2-400 mindre neste år. Det hjelper litt men det er nesten så jeg gleder meg til vinteren.
Siri K

Post by Siri K »

Apal wrote:Da jeg bodde i Porsgrunn, ble området først overbefolket av boasniler. Etter noen år hadde brunsnilene overtatt fullstendig. Derfor var jeg skeptisk da forskere for noen år siden hevdet at boasnilen spiste de brune og kom til å overvinne disse. Det virker ikke som det har slått til heller.
Hvilke forskere er det du refererer til her?
H2/H3 i hyttehagen
Bjørg

Post by Bjørg »

Men kjære utaler ikke Bioforsk seg om dette problemet da. Vil ikke de at vi skal spare Boaen fordi den spiser og dreper brunsneglen. Ja hver og en må nå bare spare på den. Jeg gjør det ikke. Kunne ikke ramle meg inn. I år har jeg virkelig sett hva sniler er og hva de er godt for. Boaen koser seg sammen med den brune ligger i gode bekytta klynger til jeg kommer og tar de. Få de vekk er mitt svar både den brune og Boaen. Her skal dere få noen dritlekre bilder. Tatt for en tre dager siden i hagen min. Om jeg har sniler ja. I går på ei ganske kort stund så knertet jeg vel en 250 i hagen rundt hagen og litt inn i naboens hage eller hager. Naboer av meg som aldri har sett en.
Kos dere.
DSC_0020.jpg
DSC_0022.jpg
DSC_0024.jpg
DSC_0026.jpg

Håper ikke noen fikk frokosten opp igjen. Men dette strir jeg med hver dag nå. Og ingen vil høre. Noe må gjøres. Jeg har ute ølfeller,ferramol i bokser,jernfixx i bokser og jeg tar selfølgelig livet av. Men når ikke de rundt meg gjør noe.

Bjørg
Siri K

Post by Siri K »

Jeg dreper også boasneglene, etter at jeg fant en gnafsende på en georgine. Så der er vi helt på linje, altså.
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Eg såg då eit program på tv der ein som gav seg ut for å ha forska på sniler, at boaen åt den brune. Dette må mange ha sett, for du verda kor mange diskusjonar eg har sett om nett det. Nei, boaen må du ikkje ta, den tek dei brune, vert det hevda. Men boaen er den einaste eg har funne i innerpotta til engletrompeten. Og der hadde han forsynt seg om natta! No i sumar fann eg ein i ei innerpotte der eg har fuchsia. Den et han no ikkje. Men i begge tilfeller var dette oppe på terrassen, og der har eg ril no ikkje vore plaga av den brune (har funne ein der, og han åt på ei daud humle). Boaen vert og kalla for kjellarsnile. Det forstår eg godt!
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Inger E wrote:Boaen vert og kalla for kjellarsnile. Det forstår eg godt!
Uff da !
Da bør man egentlig løfte "ut-og-inn-plantene" ut av pottene for å sjekke, før man tar dem inn om høsten ... :?

Boaer er utrolig ekle, man får et lite "slangesjokk" når man møter dem,
spesielt om de ligger etter hverandre (det er vel paring det, vil jeg tro...). :evil:
Jeg hadde noen få boaer i hagen for noen år siden. De er borte nå.
Jeg dreper alt jeg kommer over av snegler. Snegle er snegle ... :wink:
Apal

Post by Apal »

Jeg husker dessverre ikke navnet på den eller dem som for flere år siden uttalte at iberiaen kom til å fortrenge brunskogsnilen, men ved å leite litt på nettet fant jeg iallfall dette:
"- Boasnegler jakter aktivt på brune iberiasnegler,og iberiaen behøver verken være skadet eller død, sier Arild Andersen, professor II ved Bioforsk Plantehelse, til Glåmdalen. Boasnegler hater inntrengere og jager dem fra territoriet sitt."
Bjørg

Post by Bjørg »

Apal wrote:Jeg husker dessverre ikke navnet på den eller dem som for flere år siden uttalte at iberiaen kom til å fortrenge brunskogsnilen, men ved å leite litt på nettet fant jeg iallfall dette:
"- Boasnegler jakter aktivt på brune iberiasnegler,og iberiaen behøver verken være skadet eller død, sier Arild Andersen, professor II ved Bioforsk Plantehelse, til Glåmdalen. Boasnegler hater inntrengere og jager dem fra territoriet sitt."
Jeg venter ikke på at Boaen skal utrydde når den ikke gjør men snarere ligger kinn mot kinn med de brune i gropene sine. Jeg tar de alle. Jeg sparer ikke engang den hvite som også ligger der sammen med de.
Men jeg vil hennstille til dere som driver med aliving av disse ekle beista. Bruk engangshansker eller noe liknende. Der følger litt sykdom med snilene og kast hanskene etterpå.

Bjørg
Bjørg

Post by Bjørg »

https://www.facebook.com/Brunskogsnegl# ... ment_reply

Jeg synes dere skal ta en titt her dere som ikke er der fra før. Her får dere vite litt av hvert. Her kan dere også gjøre meg og haugevis av andre den tjenesten og skrive under så vi får sluxx. Om tinga virker på denne måten da. Det håper jeg virkelig. Jo flere underskrifter dess fortest mulig gjør at mange som er plaget til tenna kan klare å trekke pusten igjen.

Bjørg
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

DEt som skremmer er att de blir så mange flere hvert år. Jeg har ingenting imot vegg til vegg teppe men når det blir lagd av sniler stritter jeg i mot. Det spiller liksom ingen rolle hva man gjør, de bli flere allikevel. Det er en del grevling i området men det ser ikke ut til å hjelpe. Vet jo heller ikke om de tar dem. Skulle gjerne hatt pinnsvin men det har jeg ikke set på mange år. Hvor langt nord har de kommet- Tromsø? Hammerfest? Kirkenes? Jeg gleder meg til vinteren.
Inger E

Post by Inger E »

I fjor haust vaska eg alle potter på utsida og under, og eg hadde ute alle dei som er handterlege og sjekka jorda og innsida av pottene. Trudde eg hadde sikra meg godt, men den gong ei. Ut på vinteren vart det ete på eit par stiklingar av engletrompet. Eg visse då kva eg skulle leite etter, og fann fyrst ein. Det vart bra ei stund, men så oppdaga eg slim over nokre pelargoniastiklingar, og litt etter var det gange av den siste vesle trompeten. Så dei vart plasserte i glaskarmen, og der fekk dei stå i ro. Fyrst stod dei på brett med undervatning, altså ei flott gøymeplass. Eg var redd det var att ein på brettet, men der var det då berre fuchsia og pelargonia, og det er ikkje favorittmat. Då det så vart ete,på,ein pelargonia, og berre denne eine, måtte eg ta jobben og flytte alle plantene ( det var nokså mange, så det var eit tiltak. Der fann eg ein mager sleiping! Det siste var då at det var ein oppi ytterpotta til den store engletrompeten og! Må sei eg er vorten ganske tøff av meg, eg som knapt orka sjå krypa før. No er det .klipp i veg!
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det som er frustrerende er att en kan gjøre så lite. De blir fler og fler uansett hva en gjør. Det må en ny istid til for å bli kvitt dem ! Og da flytter vi vel etter dem- sydover.
Post Reply