Artisjokk

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
blys

Artisjokk

Post by blys »

Er det noen som har erfaring med å dyrke artisjokk?
Hvordan oppbevarer dere frøsådde planter gjennom første vinter?
Jeg bor i H4 og tror artisjokk ikke klarer første vinter her.
All kunnskap angående å lykkes med artisjokk mottas med takk.
island monkey

Re: Artisjokk

Post by island monkey »

Jeg har rimelig erfaring med å dyrke artisjokk, men dessverre (for deg) ikke i Norge. Her er det H1 på det verste, kanskje ikke engang. Når vi har mild vinter overlever plantene uten besvar (bortsett fra at snegl elsker å overvintre blant og inn plantene og gjør stor skade om de får sjansen). Hvert tredje år fryser allikevel alle mine artisjokkene ihjel. Så det blir nok ikke enkelt i H4..
Jeg tror at jeg ville forsøkt å så de relativt sent, i en bøtte, så overvintre plantene i garasjen eller noe slikt sted, og da plante dem ut i friland snarest som mulig, beskyttet, om våren. Da får du nesten sikkert 'blomster'. Om du sår nye det samme år, kan du vel ta sjansen og prøve overvintre de som står ute. Men uten at noe ganske effektivt bygges over det ville jeg ikke satset mange penger på overleving..
I Hellas vokser de som ugress og betraktes de som ugress. Folk kjørte jordfreseren rett over artisjokkene som hadde vokst fra randen inntil åkeren. Det var ganske lærerik å se plantene, meget store og frodige. De misliker helt klart all frost, når alt er sagt..
blys

Post by blys »

Takk for svar, selv om det ikke var veldig oppløftende for mitt dyrkningsprosjekt.
Artisjokken er allerede sådd og plantene har voks. 2 planter har fått liten blomst, dog ikke av spiselig størrelse.
Men er det riktig som du sier, så vil de ikke dukke opp neste vår antar jeg.
Vel, jeg skal gjøre et forsøk både ute med dekke i vinter og jeg vil også ta inn et eksemplar eller to i kjelleren.
Time will show :?:

Hva tenker grekerne på - pløye ned artisjokk :shock:
island monkey

Post by island monkey »

Det skal også gå an å så dem inne, så tidlig som mulig, jeg har hatt blomster i første året mange ganger. Eller, så snart du har en nydelig plante, ta rotavleggere: etter en stund kommer det unge planter ved siden av. Det blir litt interessant å se hva som skjer, herdighet er noe ganske rart, og en snødekke er noe ganske merkelig også. De misliker helt sikker vår mildtvær-frost-mildvær-frost vintersyklus, så hvem vet.
Tja, disse grekere.. Til deres forsvær må jeg innrømme at artisjokkene virkelig oppførte seg som ugress. Jeg må finne et veldig lunt sted og ta det hele litt mer seriøs. Fantastisk grønnsak!
PS: det sies at 'cardoon' skal være itt mer herdig, og siden en spiser stilkene, så har du kanskje mer avling. Kanskje verd et forsøk også?
blys

Post by blys »

Til opplysning så sådde jeg ganske tidlig inne - sånn ca mars og de fikk komme ut på friland i mai.
Fikk et tips om å fjerne blomst når de kom, slik at planten skulle konsentrere seg om å bli kraftig første året.
Fikk også tips om at til høsten så skulle jeg fjerne visne blader slik at bladene ikke råtnet og at dette gikk ned til roten. Jeg vet at det er noen som får til overvintring her i Norge, men muligens med mildere vintre enn jeg har.
Ser at plantene har en tendens nå til å visne/gulne i de nederste bladene som legger seg flatt og løsner ved roten.
Disse fjerner jeg og da ser plantene litt "stusselig" ut.
Jeg ser ingen rotavleggere på mine planter, men jeg skal så en ny omgang inne neste år - og da ennå tidligere enn i år.
Ja det er en nydelig grønnsak og ganske dyr å kjøpe i butikk og ofte er den vanskelig å få tak i.
Jeg syns det er gøy å prøve å dyrke litt utradisjonelle grønsaker, men om jeg lykkes gjenstår å se.

Vet du forresten om plantene er næringskrevende?
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Har da hatt artisjokk en gang i tida. Den gang var lykka bedre enn forstanden. Sto i sørveggen. Kan aldri tenke meg den ble sådd inne en gang. De vokser kanskje fort? Jeg husker ikke, men det ble noen små knopper. Ble ikke forsøkt overvintret, nei, men kanskje vokser disse seg til på en sommer slik at man kan høste?
Det demrer etter hvert at disse ble spist (var ikke noe du ble mett av). Det demrer også at jeg etterpå fant ut at det ville blitt noen flotte blomster om de hadde fått stå. Kanskje ville det bare blitt frosne knopper?
Skjønner jo at en overvintret plante ville produsere mer. Har sett dem i varmere land.
island monkey

Post by island monkey »

Artisjokker liker god næringsrik jord, ja. Les litt om 'cardoon' også dog. De sier at de er samme planten, men det stemmer ikke i praksis synes jeg. De som dyrkes som cardoon har mindre blomster men mye mer bladverk, og de er mye høyere. Vakre planter. Sent på sesongen pakkes hele planten inn i noe som utelukker lyset (og kanskje holder kulden borte, i Norge), og så spiser en stilkene etter noen uker. Veldig godt!
Skal skrive cardoon'en på planlisten over neste år, du virker inspirerende. ;)
blys

Post by blys »

Takk for tips. Skal jammen sjekke ut 'cardon' og hvor det er mulig å få tak i frø.
island monkey

Post by island monkey »

Det er ikke egentlig noe å tåpe med et par planter, om du setter i gang med artisjokk uansett.

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink ... rdoon.html
http://www.harvesttotable.com/2007/01/cardoon/

Frø er cheap & cheerful hos oss, jeg har noe liggende til og med tror jeg og kan godt sende noen.
blys

Post by blys »

Har lest litt om cardoon. Den skal heller ikke være hardfør for vinter i Norge, bare ved milde vintre.
Den må nok graves opp og oppbevares i kjeller den også, slik som artisjokkplanten.
Kardon (vill artisjokk) kalles den på norsk.
Hvordan er smaken på bladstilkene på kardon, sammenliknet med artisjokk? Leser også at blomsterknopp på kardon kan spises, samt de store røttene (men da har man ingen plante mer).
Jeg har funnet et sted å kjøpe frø - type 'Bianco Avorium' - det er verdt å gjøre et dyrkningsforsøk neste vår.
Eller takk for ditt generøse tilbud om frø :D
Det blir spennende og gøy å se hvordan det går. Håper på mild vinter :wink:
Artisjokkplantene mine er av type som skal være den mest hardføre slaget.
island monkey

Post by island monkey »

Neida, kardon er nok heller ikke hardfør der du bor: ikke glem at de ikke er hardfør hos meg 1/3 av vintre eller noe slikt. Men en kan dyrke en anseelig stor kardon innenfor én sesong, og så høste betydelige mengder, enda planten behandles som ettårig. Den smaker artisjokaktig, men litt annerledes, den ene artikkelen beskriver det godt. Nydelig grønnsak. Jeg pleide slite med sneglene forøvrig, de likte seg enormt blant de innpakkete stilkene. Men jeg tror at jeg skal gjøre et dyktig forsøk igjen til neste år. Området kan vel brukes til Jersey walking stick kale i samme slengen, for den trenger også beskyttes i de fleste vintre.
island monkey

Post by island monkey »

Apropos Blys, husker du navnet ti artisjokkene dine? Jeg så et bilde på Hagegal, og bladverket er mye tynnere enn de fleste hos oss, så jeg er litt interessert om det handler om en annen sort.
blys

Post by blys »

Sorten jeg har sådd er 'Green Globe'.
island monkey

Post by island monkey »

Ah takk, så bra, de har også vi.
Jeg kom nylig over en haug av kardoonplanter på en tom parsell; plantene tårnet høyt over meg, de var minst 2 meter.
kardoon 2015 1.jpeg
De er avblomstret, og de fleste blomsterhoder er stappfulle av frø. Massevis av blomst også.
kardoon 2015 -2.jpeg
Så den som ønsker seg noe skal bare si fra. Ellers kan jeg sende en større pakke til hvem det nå er som styrer frøboksen nå for tiden, om ønsket. Det er virkelig en kjempeflott plante, så til og med en ikke spiser den, så er den trivelig å se på.
Her er noen linker:
https://www.youtube.com/watch?v=Q7e9M1bq32k
Mannen forklarer all slags om all slags, men kardonen er litt før midten av klippet, det sies -3.09 hos meg.
https://www.youtube.com/watch?v=6pqOv0VZPk4
Bjartus
Herdighetssone: H3

Post by Bjartus »

Har en artisjokkplante (vet ikke navnet) som jeg overvintrer inne - ca 10 grader og kunstig belysning.

Den skyter nye bladskudd hele tiden, men problemet er bare at det "forrige" skuddet visner med en gang. Jeg antar at det ikke er det helt store for planten på lang sikt. Noen tips?
Post Reply