Overvintring av sitron- og avocadotre

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
løk1
Herdighetssone: H4

Overvintring av sitron- og avocadotre

Post by løk1 »

Da har nok kulda kommet for å bli i denne omgang og jeg skal overvintre mine halvt år gamle småtrær. Det er X antall sitrontrær og 3 avocadoer. De har for det meste stått i drivhus i sommeren og er nå inne. Siden jeg aldri har overvintret noe som helst tenkte jeg jeg kunne høre med noen her som har erfaring.

Plantenes forhold for øyeblikket:
Som jeg nevnte står de inne spredd over to vinduskarmer. Sola er på rette plass, men den blir aldri høy nok. Så er de heldig får de kanskje 1 time sol i toppskuddene når den er oppe. Det er varmekabler på denne plassen som konstant står på 21 C, men nå får de sikkert litt kulde fra vinduene også.

Min plan:
Jeg har tenkt å kjøpe en eller to stk 2x36w åpne lysrørsarmaturer(industriarmatur?) med reflektor, å putte inn noen T8 6000K rør fra biltema. Siden jeg ikke har et eget rom til overs som jeg kan ha kjørlig konstant, må det bli i en bod. Dette er en bod som på en måte er en del av huset, så jeg tror det er greit isolert osv. det blir kaldt der på vinteren, men tror aldri det blir under NULL, men holder seg heller noen grader over dette. Det er ingen vinduer der, så den eneste lyskilden vil være fra armaturene.

Har de små træra mine noen sjans til å overleve vinteren under disse forholdene? Har jeg vært utydelig så må dere bare si ifra! Jeg takker for svar og tips! :mrgreen:
Martin

Re: Overvintring av sitron- og avocadotre

Post by Martin »

Jeg har prøvd med overvintring ved vinduer (kjørlig og lyst), og det fungerer greit.
Men jeg har liten erfaring med overvintring uten vinduer. Det bør gå om plantene får lys nok i boden din.
Det gjelder å finne rett balanse med vanning, sånn at plantene ikke råtner.

Jeg har også hatt lysarmaturer over vinduene i stua.
Det høres vel ikke spesielt fint ut, men det ble faktisk ikke så verst med lys ned på plantene.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
løk1

Post by løk1 »

Eneste problemet er at det ikke er mitt hus, men mine planter. Så når det gjelder lys osv i vinduer tror jeg ikke det blir veldig populært. Har du overvintret sitron el avocado? Balanse er viktig ja, også når det gjelder lys og varme. Jo lavere temperatur-> desto mindre lys trenger plantene, da de ikke lenger er i "fullgir" (ettersom jeg har forstått). Ser for meg st sitronene skal klare det. Det er heller avokadoen jeg bekymrer meg for :roll:
noen som har holdt de kjørlig gjennom vinteren?
orm

Post by orm »

Tror ikke det spiller noen rolle om det ikke er vinduer i et overvintringsrom hvis det bare er nok lys. Sitrus tåler nok å ha det ganske kaldt, men antagelig ikke kuldegrader over tid. Jeg tenker at noen få varmegrader kan holde, men har ikke selv erfaring med å overvintre disse. Bladene vil antagelig felles og komme igjen til våren slik mine Jacaranda oppfører seg. De står i litt oppvarmet drivhus som også avokadoen gjør, men avocadoen mister ikke bladene. Nå har jeg det kanskje litt for varmt i drivhuset, men vet det noen ganger har krøpet ned i 4° - da ikke over tid. Har tidligere holdt det på 7°, men de siste vintrene har jeg vært litt for 'slepphendt' med strømmen.
Martin

Post by Martin »

Jeg har overvintret avocado i flere år, og den sto ved vinduet i et kjørlig rom.
Så enkelt som det, og her er en tråd fra tidligere.

viewtopic.php?f=4&t=24768
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
løk1

Post by løk1 »

Sett tråden. Men her snakker de ikke om kunstig lys, men "kjørlig ved et vindu" noe som ikke er aktuelt for meg pr dags dato. Ser du sier det samme.. 36w dagslysrør(6500K) fra biltema gir 3013 lumen pr rør, siden jeg skal ha 4 tilsvarer dette 12 052 lumen over bordet(120x50). Vil dette kunne kompensere for den svake vintersola vi har her til lands? Jeg kan hvertfall tenkte meg at lysene vil være flotte til spiring av frø før sommeren!
melby
Herdighetssone: H3

Post by melby »

Min erfaring er at det beste for å kompensere for lite lys om vinteren her I nord er å oppbevare de så kaldt som mulig. Jo høyere temperatur de har kombinert med lav lysende gir jo mer strekkende vekst. Dette gjelder jo ihvertfall om man vil ha så kompakt vekst som mulig.

AMK
løk1

Post by løk1 »

Var den oppfatningen jeg også hadde melby. Har gått til innkjøp av 2 stk åpne industriarmaturer på 36w, skal henge de opp i boden om ikke så alt for lenge. Pottet om avocadoene OG kuttet de litt ned for litt siden, jeg tror muligens de fikk litt sjokk, må si at de henger litt mer med bladene en jeg liker.. men forhåpentligvis kommer de sterkere tilbake etter en god hvilepause i boden.
melby

Post by melby »

Har mine avocadotrær i et veksthus om vinteren. Holder temperaturen over 0, ca 2-3 °nå som det er kaldt. Står der sammen med mye annet rart. Citrus har jeg satt inn i kjelleren. Kunne hatt de også ute I veksthuset men ble sånn i år. Før jeg satte opp midlertidig isolasjon i veksthuset ble det minusgrader der flere ganger og avokado klarte det bedre en de citrusene jeg har :)
melby

Post by melby »

Har mine avocadotrær i et veksthus om vinteren. Holder temperaturen over 0, ca 2-3 °nå som det er kaldt. Står der sammen med mye annet rart. Citrus har jeg satt inn i kjelleren. Kunne hatt de også ute I veksthuset men ble sånn i år. Før jeg satte opp midlertidig isolasjon i veksthuset ble det minusgrader der flere ganger og avokado klarte det bedre en de citrusene jeg har :)
løk1

Post by løk1 »

Ikke dårlig! Selv uten varme klarer du å holde temperaturen over 0? :shock: Er det tykk bobleplast du bruker da eller? Kompenserer du med noe ekstra lys i drivhuset og kjelleren? Plantene dine er kanskje noen år gamle å litt mer hardføre enn mine.. Tørr nok ikke ha de så kaldt den første vinteren.. satser på temp mellom 5-10 grader.
melby

Post by melby »

Nei, ikke uten varme. Nå som det har vært -16 på det laveste har jeg en vifteovn som har stått på fullt egentlig, bare for å holde meg over 0.

har ellers en liten frostvakt som jobber ved litt høyere temperaturer.

er første gang jeg overvintrer i det drivhuset(nytt) så prøver meg frem litt med isolasjon og oppvarming så får vi se hva som blir best.

Min erfaring er at planter kommer seg mye fortere igang på våren om man oppbevarer de i drivhus kontra kjeller.
Vanskelig når det begynner å våres å ta alt inn og ut av kjelleren, de som er i drivhuset får da bedre start.
løk1

Post by løk1 »

Ja du får ha lykke til med den "første" vinteren :) hvordan drivhus er det du har? Tykkelse på poly eller glass? Merker du noe på strømregninga når alt går sånn på fullt?

Vi hadde en 2000w oljeovn for å forlenge sesongen litt, og jeg vet ikke om det var ovnen sin skyld, men strømregningen ble en del større enn forventet den perioden.
melby

Post by melby »

Takk for det!

Husker ikke hva det het nå men kjøpte ett av de som ble brukt i den hagereality serien på tv. Sto på felleskjøpet på holstad. rett under 16 m2 glass i veggene og tynn poly i tak. Kanskje det er 10 mm.

Får se hvordan det går med strømregninga, regner med den vil vokse litt.
Post Reply