Calabash/Flaskegresskar

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
trommisen

Calabash/Flaskegresskar

Post by trommisen »

Hei.

Ny på forumet og meldte meg inn for å få litt informasjon om flaskegresskar/calabash.
Jeg er trommeslager og skal lage et perkusjonsinstrument kalt shekere. Dette er laget av en forholdsvis stor calabash (flaskegresskar) som er tørket og hult ut. Jeg har kjøpt et gresskar fra USA (de kaller det Gourd), men det var veldig dyrt, og nå vil jeg laget noen fler instrumenter.

Vet noen om det finnes gartnere/hageentusiater som dyrker slike i Norge? Jeg har forstått at pga klimaet er det vanskelig å få gresskarene store nok her i nord (jeg trenger at den største "bulken" er ca på størrelse med en fotball.

Er det mulig å få dette til uten bruk av veksthus? Jeg bor i Bergen.

Blir taknemlig for alle gode råd, evt tips om noen saom dyrker slike og er villige til å selge et par til meg. De trenger ikke være tørket og hult ut. Det kan jeg gjøre selv :)

Også viktig at gresskaret har en "hals"

Kontakt meg gjerne på mob: 48074343 hvis noen har et tips.

Mvh Asbjørn

Her er noen bilder av shekeres samt en link til dyrkingsinfo.
http://www.welburngourdfarm.com/howgourdsaregrown.aspx
Image

Image

Image
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Calabash/Flaskegresskar

Post by Siri K »

"Veksthus" trenger ikke å være mer mystisk enn en tre- eller metallramme trukket med gjennomsiktig plast. Dette vil høyst sannsynlig duge for å få det klimaet som skal til for å dyrke litt større kalebasser. Jeg har tenkt å prøve det samme prinsippet i sommer selv, for vanlig chili- og tomatproduksjon. Så får heller mer avanserte konstruksjoner vente til senere.

Men om du ikke allerede har sådd, så begynner det å haste (kanskje det faktisk er litt seint nå).

Edit: det skal gå å så fremdeles.

http://www.runabergsfroer.se/?m=91
Last edited by Siri K on 04 May 2016, 10:40, edited 2 times in total.
H2/H3 i hyttehagen
trommisen

Post by trommisen »

Takk for info. Ja, lurer på om det kanskje er lit sent. Men det skader ikke å prøve :)

Her er to artikler jeg fant som kan hjelpe.

http://www.canadiangourdsociety.org/gro ... the-north/

https://www.northerndipper.com/news73.php
Inger E

Post by Inger E »

Eg har sådd desse for mangfoldige år sidan. Det var før hageinteressa vakna skikkeleg, så særleg stell fekk dei ikkje. Men det vart då frukter, om enn små. Eg var stolt berre av det, eg. Trur neppe mine fekk gjødsel, og jorda var heller ikkje av det beste slaget.
trommisen

Post by trommisen »

Kom på et jeg har en kamerat som bor på en grønnsaksgård (nedlagt). Så nå blir det å låne plass hos ham og lage et provisorisk drivhus :)
Siri K

Post by Siri K »

Her er en tråd om dyrking av kjempegresskar. Det bør være i samme gate som dyrking av større kalebasser, og du kan kanskje få noen tips herfra:

viewtopic.php?f=4&t=30871
H2/H3 i hyttehagen
trommisen

Post by trommisen »

Takk for all god hjelp. Jeg ringte en gresskardyrker i Canada (også kaldt klima). Hun ga meg masse gode tips.
Jeg har en terrasse som er 170 høy. Under terrassen er det et tregulv med sykler etc, og terrassen "henger 55 cm ut over tregulvet. Det er støttebjelker opp til terrassen ved tregulvet.

Planen er å lage en klatrevegg for plantene under terrassen og oppunder overhenget. Så skal jeg lage en 3 m lang,55 cm bred og 35 cm høy plantekasse som skal stå under overhenget. Gresskarplantene vil klatre opp og lage en "vegg" under terrassen og opp under overhenget.

Drivhus kan lages ved å lage rammer trukket med byggplast som henger ned fra yttersiden på overhenget. Da får plantene det lunt og varmt men har godt med luft siden det er åpent bak dem. Rammene kan enkelt hektes ned for å få tilgang til plantene. Tror dette blir bra :)
orm

Post by orm »

Artig vekst å dyrke. Har selv sådd disse en gang - ute sådd rett i bed - mot sørvendt vegg og hadde liten erfaring. Det ble jo noen små kalabasser, men syntes vel de ble vel små til å satse videre på. Morsom vekst for barn. Noen duk over seg hadde de ikke.
Vil tro resultatet kan bli adskillig større i et lite veksthus, med god jord og muligens gjødsling. Pass på at de får nok lys. Enda bedre om det blir musikk av det. Tvi, tvi!
ddn

Post by ddn »

Hei dyrket Calabash for 2 år siden med riktig suksess, riktig nok en annen type men...
Attachments
calabash.jpg
Post Reply