Hva er galt med mine tomatplanter ? :/

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Fredrikbrunol
Herdighetssone: H3

Hva er galt med mine tomatplanter ? :/

Post by Fredrikbrunol »

Hei alle Hage entusiaster :D

Er mitt første forsøk på grønnsakshagen i år, og med det er det satt litt forskjellige delikatesser. Blant annet biff-tomater. Har plantet 2 planter på 40 liter jord, med hjemmelaga selvvanning kasse. Alt økologisk.

Var bortreist i 4 dager, men ettersom alle planter har selvvanning med 20 liter hver burde ikke dette være et problem.
Gjødsel iform av BioThrive Bloom og BioThrive Root ble også blandet ut i vannet ( Normalt tilføres dette rett i jord, og ikke i vanning-systemet ). Når jeg kom hjem hadde tilstanden skiftet betydelig, ikke bare på tomat, men resten av drivhuset også. :?
Tomatplantene mine viser forskjellige "mangler" alt etter hvor på planten jeg ser. Legger ved bilder av forskjellige blader fra samme plante, i håp om noen kan fortelle meg hva som må gjøres for å redde tomat avlingen.
Ellers har jeg høstet bortimot 20 kg hver av agurk og squash, og litt av alt annet, men frykter veldig at plantene er blitt infisert med Meldugg da høstingen har stoppet og plantene later til å "mistrives"!!!

Link til bilder.
https://www.dropbox.com/sc/lumogmz4ljhk ... XwmH1GQy5a

Tusen takk for all tips å råd, fra en grønnskolling i vest :)
Kjellaug

Re: Hva er galt med mine tomatplanter ? :/

Post by Kjellaug »

Akkurat det samme har skjedd med tomatplantene mine, så eg gledar meg til å sjå kva for svar du får.:)
island monkey

Post by island monkey »

Er det hovedsakelig eldre blader som er rammet?
Jeg vil gjette at alle planter har nok fått for mye mat, og mens du var bortreist at tomatene også fikk for mye vann. Det er lett gjort.
Tevilvel

Post by Tevilvel »

Samme her, alle bladene på mine planter er blitt gule. Og de vokser seg kjempehøye selv om det sto at de skulle bli buskete. Noen som vet hva som er galt?
IMG_1732.jpg
blys

Post by blys »

Tevilvel wrote:Samme her, alle bladene på mine planter er blitt gule. Og de vokser seg kjempehøye selv om det sto at de skulle bli buskete. Noen som vet hva som er galt?
Først og fremst hadde jeg villet gi plantene større potter. Pottene dine ser ut til å være for små i forhold til plantestørrelse, noe som gjør det vanskelig å regulere både vann og næring. Gi de potte på minst 10l (dette er litt avhengig av sort og hvor store de skal bli). Gule blader nederst kan blant annet tyde på for lite næring.
MariaB86

Post by MariaB86 »

Hei! Jeg plages med noe som ser ut som soop på bladene? Er det noen som vet hvordan jeg blir kvitt dette? Plantene mine står ute og ikke så varmt lengre:S Men dette hadde jeg på de varmeste dagene også
Attachments
image.jpeg
MariaB86

Post by MariaB86 »

Og dette er den andre planten:S
Attachments
image.jpeg
Post Reply