Beskjære klatrerose nå?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Linea

Beskjære klatrerose nå?

Post by Linea »

Kommet hjem fra lang sommerferie har min svære klatrerose (Flammentanz?) ramlet ned fra veggen etter all nedbøren, og har fått meldugg og annen soppsykdom. Et sørgelig syn! Vil det være OK å foreta en krafig beskjæring av den nå?
Martin

Re: Beskjære klatrerose nå?

Post by Martin »

Velkommen til Hagepraten.
Det er en fordel å oppgi hvilken sone du har i profilen din.

Siden du ikke har fått svar fra noen som virkelig kan roser,
vil jeg bare ta med min erfaring fra sone 3-4.
Hardføre Flammentanz tåler det meste.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Re: Beskjære klatrerose nå?

Post by orm »

Skal ikke påberope meg at jeg kan roser, men Flammentanz ser ut til å tåle mye. Jeg kommer til å ta en gammel grein helt ned på min nå og kanskje litt mer da den har stanget i taket og en grein har lagt seg over gangstien. Denne er ny og skal bindes opp når jeg bare har fått vekk noe av krattet innerst. Her blir bare det nødvendigste tatt. Kraftig beskjæring ville jeg nok ikke tørre, men kanskje Dag er innom og kan svare.
Denne er jo engangsblomstrende og for lengst ferdig med blomstringen. Må man så må man. Regner med at det er såpass sent at det ikke blir noe særlig ny vekst nå. Ellers er det å håpe på at frosten lar vente på seg.
Om man bor slik at kuldegradene banker på døren, er det kanskje lurt å prøve å få heist den opp med tau og ta beskjæringen til våren.
Om man går inn på brukerkontrollpanel, kan man tilføye herdighetssonen man bor i eller i alle fall distriktsnavn. Da blir det enklere for folk å svare på spørsmål.
Post Reply