Må tomatplantene kastes? Bildeupdate - de lever enda.

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
scrooge

Må tomatplantene kastes? Bildeupdate - de lever enda.

Post by scrooge »

Plantet for en stund siden tomatplanter i slike små fiberpotter, de vokste fint. Jeg klarte å bli syk i flere uker og tomatplantene ble ikke prioritert, i dag har jeg sett på de og fiberpottene var i ferd med å løses litt opp og det hadde vokst et eller annet på flere av de, sikkert en sopp av noe slag (grønn). Jorden rundt noen av plantene var også tydelig angrepet. Jeg børstet av masse jord og delte plantene så godt det lot seg gjøre, plantene er også lilla på undersiden og nede på stilkene.

Jeg har plantet fire, men er usikker på om jeg bare skal kastet de også, hva tror dere? Hvis dere ikke tror at det er helsefarlig lar jeg dem bare stå. Onkelungen viser uansett ingen interesse for prosjektet, det har egentlig feilet på alle områder. :)

Image
Last edited by scrooge on 14 Jun 2017, 15:18, edited 1 time in total.
sveinv
Herdighetssone: H7

Re: Må tomatplantene kastes?

Post by sveinv »

Du kan trygt beholde plantene.
Neste gang du skal så unngå fiberpotter, de mugner lett. Det samme med papir-og dorullpotter.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
At plantene er lilla har med forholdet mellom temperatur, direkte sollys på planten og vanningen. Mest med solbestrålingen... Jeg tror ikke det har med mugg og usunnhet i jorda. :D
I alle fall vil plantene ta seg opp når du får anledning til å følge bedre med på dem, med vann og lufting, og eventuelt soldemping om det er full sol dag etter dag.

*
scrooge

Post by scrooge »

Takk for svar.

Ja, jeg trodde jeg var lur med fiberpotter, har beholdt de fire som hadde mest rot igjen etter deling så får vi se. Snør jo enda her nord så det er vel ikke så farlig at man er sent ute. Tomater til jul! :)
scrooge

Post by scrooge »

Image

De fire har overlevd, vokser sent, men med tanke på tilstanden de var i er jeg noe overrasket. Tomater tåler åpenbart noe mishandling. God tykk stamme.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Re: Må tomatplantene kastes? Bildeupdate - de lever enda.

Post by Lille_blomst »

*
Ser fine ut! :D

*
scrooge

Post by scrooge »

Det går sakte, men det skjer ting, etter en periode hvor det så ut som at de kom til å stryke med begynte det å skje ting. Den dårligste satte jeg ut for å teste herdighet, den var meget skrall, til min overraskelse har den vokst bra og til og med satt knopper.

At dette er busktomater må være en feil, kan i alle fall ikke forstå det, de ligner ikke noe på de som vi kjøpte på Plantasjen i fjor, disse er betydelig større.

Mange av de eldste bladene har nå store deler som er helt lyse og tørre, har klippet bort en god del, ser også en del nye skudd på stammen. Klart at pottene er for små siden de ble såpass store, men tror gjødslingen har vært ok siden bladene har krøllet seg i stor grad. Tror jeg har regulert vanningen for dårlig, tørket de for mye opp før jeg satte de under springen og gjorde dem godt våte, i det siste har jeg vannet litt og ofte, virker som det har blitt mottatt bedre.

Totalt tipper jeg det er rundt 20 tomater, lite i den store målestokk, men artig likevel. Har hatt noen blomster som bare har visnet bort, ble bedre da jeg ristet mer på plantene. Ser at en elektrisk tannbørste skal være bra å bruke til pollinering.

Image

Image
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Dette ser lovande ut. Vert det kaldt på seinsommaren, kan litt varme i drivhuset hjelpe på modninga, eller du kan ta dei inn og plassere dei lyst og ikkje for varmt.
Liknar faktisk mine busktomater ut frå bileta ??
Rosa Leander
Viola

Post by Viola »

Dette var jammen en hyggelig historie! Du må fortsette å legge ut bilder , følger spent med :)
Hilsen Viola
scrooge

Post by scrooge »

https://drive.google.com/open?id=0B_BfL ... nZTX044UGM

https://drive.google.com/open?id=0B_BfL ... URBQVIyNWs

https://drive.google.com/open?id=0B_BfL ... HB3QnBpaFk

https://drive.google.com/open?id=0B_BfL ... C1samRkbXc

Lett frisert for anledningen. :) Ser vel nå at jeg må beskjære de litt hardt og satse på at den tomaten som er litt størrelse på blir rød og heller ofre resten, om jeg får 25 eller 40 tomater er ikke så farlig. Vente til slutten av august og da knipe bort alt som ikke har en viss størrelse og kutte noen grener. Kanskje de blir røde da i løpdet av september.

Plukket en tomat i går som hadde fått et ganske stort svart felt, ett blad som lå akkurat over flekken, vet ikke om det kunne ha skylden? Til og med den som jeg hadde gikk opp og satt ut skyter nå skudd langs stammen som har vært naken i flere uker. De står veldig nært en varmepumpe, spekulert på om det kan være årsaken til alle de tørre bladene, jeg har nå stilt den inn slik at den blåser mest mulig bort fra plantene, merke absolutt bedring.
scrooge

Post by scrooge »

Ser ut som at det hjalp å klippe med litt hard hånd, fjerne litt knopper og gamle blad. To tomater nå som er godt røde. Dessverre er det to tomater som har fått en del brune flekker, mulig disse også blir svarte slik som den jeg kastet tidligere.

Tror jeg går for å få modnet de tomatene som er på vei nå også stopper jeg der, da bevarer man husfreden også, de tar jo en del plass i vinduskarmen.

Det er definitivt varmepumpen som gjør at bladene tørker ut og at stammen blir lysebrun, blir altfor tørt. Om det blir noe neste sesong må det planlegges og mekles. Aviser som underlag virket som en god ide for å samle vann som renner igjennom krukken, men det var det ikke. Må byttes ofte, jeg har sett etter mugg mellom potten og avisen, men i dag fant jeg ut at mugg mye heller vokser mellom vinduskarmen og avisen. Der var det svart og fint kan man si, kjekt med desinfiserende våtservietter. Tenker på disse skrekkbildene hver sommer fra mugne hybler, kunne aldri sovet i noe slikt.

Potter i isbokser eller lignende er definitivt den beste løsningen. Uten drivhus i Nord-Norge er tomatdyrking mer for moro enn mataukk.
Post Reply