Klatrende druer

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
christianhl

Klatrende druer

Post by christianhl »

Hei

Jeg ønsker å lage en pergola og tenkte at taket etterhvert skal dekkes av klatrende druer.... om det går. Dette skal plasseres i ett nordøstlig hjørne av tomt mot fjellskråning, masse sol og varme.

Spørsmål: Under gressplen er det leire, Jeg tenkte å sette plante druene i kasser ved hver stolpe til pergolaen. Hvor mye jord bør disse ha og boltre seg i?
Martin

Re: Klatrende druer

Post by Martin »

Etterhvert vil du trenge så store kasser som mulig vil jeg tro.
Jeg har et par drueplanter i "vanlig" størrelse terrasse-potter (ca 10 liter).
Det er mest for gøy, og jeg får et par-tre drueklaser. Det er det hele.
Pottene tas inn om vinteren.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
christianhl

Post by christianhl »

Men kassene vil være åpne i bunn, dvs plantene kan strekker røttene nedover så langt de vil...i leire. Vil det gå?
Martin

Post by Martin »

Det skader jo ikke å prøve.
Men du bør ha en klimasone som er egnet.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

christianhl wrote:Dette skal plasseres i ett nordøstlig hjørne av tomt mot fjellskråning, masse sol og varme.
Plasseringa verkar ideell, druene treng varme for å bli modne. Sjekk modningstid, herdighet (dei kan tåle mange kuldegrader!) osv. når du kjøper planter. Tidleg modning gir deg høve til å småspise druer utover seinsommaren.

Eg har planta mi drueplante i ein nedgravd "balje" utan botn, ca 15 L. Planta vert aldri vatna og får sporadisk med gjødsel. (mi drueplante står i drivhus, då eg ikkje har nokon varm plass for dyrking på friland). Du kan for eksempel plante drueplantene dine i store murerbøtter (20 L) utan botn og la berre ca 10 cm av bøtta stikke opp av jorda, dette for å unngå at ugras invaderer drueplanta. Dette går heilt sikkert bra, kos deg både med arbeidet og druene.
Rosa Leander
pølsebob

Post by pølsebob »

Jeg kjøpte tre drueplanter på et kjipt hagesenter for 3-4 år siden. Det ble fantastisk! De står på vestsiden av garasjen, men får sol tidligst i 12-tiden. Sør for det står en gigantisk ripsebusk som skaper et lunt klima uansett som vindfang.

Vinplantene står i bakken tett inntil grunnmuren. Stammene er pakket inn i store steinheller knekt av fjellet like ved, og siden fullt på med grus. Dette både for å magasinere varme og stoppe konkurransen fra ugress.

På garasjeveggen skrudde jeg fast små treklosser, som jeg festet armeringsjern fra Biltema på. Dette gjør klatring superenkelt for planten, og jeg får de litt vekk fra kledningen.

Når det gjelder klatring på tak så trengs det litt aktiv assistanse, vil jeg tro. Mine søker seg inn under det varme sutaket, og der klipper jeg de vekk. Men det skal lite til å plassere de hurtigvoksende spirende på taket istdf. :)

I slutten av august høster vi mange (!) alldeles nydelige druer. De er annerledes enn de man får i butikken: Veldig fin syrlighet, og store steiner. Hele familien gleder seg til de. Vinblader kan du bruker i all slags midtøsten- og mediteran matlaging.

Er det av interesse tar jeg gjerne bilder og poster de her. Men vin er en glimrende plante å ha, veldig vakker også. Jeg ville ikke ha gått omveien om å grave ned plastkasser og heller satset på jordforbedring der og da. Det ser veldig mye finere ut i lengden.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Post Reply