næring til eldre blomsterbed

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Merkla
Herdighetssone: H5

næring til eldre blomsterbed

Post by Merkla »

Hei!
Ingen grønne fingre her dessverre, men lyst og vilje til å lære mer om hagebruk. Vi har en gammel hage, som i øvrig utbyggere gjerne vil bygge blokker på, vi trives og tar vare på gamle epletrær, bærbusker med mer. Mitt spørsmål: et eldre bed med rosebusker, peoner, stauder, løk av påskeliljer, tulipaner trenger mer næring og plass. Kan jeg spa opp jord og tilføre ny pluss gjødsel? har lest om at jord skal få være i ro, ved å spa opp går det med en del løk som jeg antagelig kan plante på nytt igjen. Skal jord i blomsterbed spas opp, eller krafses litt i og gjødsles? Ser at det er trangt om plassen, så noe kan nok med fordel flyttes.
Lurer også på gjødsel, hvilken type til hva, hvor kan jeg lese mer om det?
Blir glad for svar!
merkla :)
Martin

Re: næring til eldre blomsterbed

Post by Martin »

Bruk søkeren øverst til høyre (skriv gjødsel) så kommer det opp diverse tidligere emner.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Spa minst mulig. Det er best for mikrolivet i jorden.Tulipanløker kan du ta opp etter blomstringen og plante om. Det samme gjelder andre planter som trenger å deles og flyttes. Regenerativt hagebruk er på fremmarsj. Les litt om det. Grønne fingre trengs ikke, det har naturen. Vi kan bidra med grønne tanker:-)
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Kjøp noen sekker med kugjødselkompost og legg et tynt lag på toppen hver vår. Det pleier å gjøre godt. Har du egenprodusert ugrasfri kompost, kan du godt bruke det i stedet.
Merkla
Herdighetssone: H5

Post by Merkla »

Takk for svar! :)
Post Reply