Hjelp til valg av drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Simira
Herdighetssone: H3

Hjelp til valg av drivhus

Post by Simira »

Jeg koser meg med å dyrke litt tomat, paprika og agurk. Etter en del eksperimentering med minidrivhus i plast fra Plantasjen og Biltema fikk jeg for et par år siden et lite drivhus, det minste fra Harmony (https://www.hjemfint.no/harmony-drivhus-2-3). Det har passet meg fint. Det er lite, men pga. helsemessige begrensninger er det greit å ikke ha for mye plass til planter. :P

Nå i mars skal jeg flytte til nytt hus, fortsatt i Oslo. Jeg tror ikke nytt drivhus kommer opp i år, ihvertfall ikke før sommeren, men det står på planen. Det er på tide å tenke over hva som er best for meg denne gangen.

• Budsjett. Jeg hadde håpet å komme under 20 000 kr.
  • Størrelse. Det er et poeng å ikke ha det for stort, siden jeg faktisk ikke har kapasitet til å dyrke så mye. Men tenker minst dobbelt så stort som det nåværende. Ikke for å øke antall planter/kasser, men for å ha plass til en arbeidsbenk og bevege meg rundt dem. Jeg har en krakk med hjul jeg bruker. Jeg ser på rundt 5-7 kvm
  • Underlag. Lettvint er viktig. Jeg er veldig fornøyd med treplattingen som mannen laget under det jeg har nå. Men så leste jeg at impregnert materiale er frarådet med tanke på avgasser? Stemmer dette virkelig? Hvor viktig er det i et lite privat drivhus? Jeg har vurdert å støpe betongunderlag. Grus og gress utgår både med tanke på at jeg skal ha mulighet til å bruke stol med hjul, samt at det krever mer vedlikehold mtp. ugress.
  • Høye sidevegger. Høyde har vært et problem, særlig når jeg har agurk og tomater som klatrer. Det viser seg å være en utfordring å finne drivhus med høye sidevegger til en rimelig pris!
Jeg falt for ACD sine Piccolo drivhus sist jeg så, og Piccolo 4 står høyt på ønskelista, men så var det prisen da...
https://hageglede.no/produkt/acd-piccol ... e-drivhus/
Og så lurer jeg litt på om det blir for smalt. Jeg må få sett på et fysisk et.

Rimeligere alternativer jeg har funnet:
Odla fra Grønt Fokus: https://www.grontfokus.no/drivhus/drivh ... -m2-127528
Maxi 3 fra Willab garden: https://www.willabgarden.no/produkter/d ... 3-drivhus/

Forslag, råd og innspill er veldig velkomment! Og et spørsmål på tampen. Er hagemessa på Lillestrøm et bra sted å få sett på ulike drivhus? Jeg har aldri vært der, men håper helsa holder til et besøk i år.
Last edited by Simira on 02 Jan 2023, 19:23, edited 1 time in total.
Martin

Re: Hjelp til valg av drivhus

Post by Martin »

Jeg har ikke spesielt gode tips angående drivhus da jeg stort sett holder på med prydvekster.

Men jeg har vært på hagemessa, og det er gjerne flere som stiller ut drivhus der.

Mitt drivhus, fra Gartnerteknikk, ble kjøpt som en følge av at jeg så det utstilt.
Jeg la mest vekt på at jeg så for meg helårsdrift, og det har det blitt.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg har aldri hatt drivhus, men innbiller meg at det kan bli problemer med stabiliteten for et høyt drivhus med få kvadratmeter grunnflate. En måte å omgå det på, er å bygge en lav mur av murstein (eller leca), og sette drivhuset oppå. Denne løsningen har jeg sett på bilder. Billig blir det dog ikke, om du ikke kan mure selv, eller har noen som gjør arbeidet mer eller mindre gratis for deg.

https://www.greenhousepeople.co.uk/page ... eenhouses/
H3/H4 i hyttehagen
Simira

Post by Simira »

Siri K wrote: 02 Jan 2023, 16:26 Jeg har aldri hatt drivhus, men innbiller meg at det kan bli problemer med stabiliteten for et høyt drivhus med få kvadratmeter grunnflate. En måte å omgå det på, er å bygge en lav mur av murstein (eller leca), og sette drivhuset oppå. Denne løsningen har jeg sett på bilder. Billig blir det dog ikke, om du ikke kan mure selv, eller har noen som gjør arbeidet mer eller mindre gratis for deg.

https://www.greenhousepeople.co.uk/page ... eenhouses/
Å støpe en mur skulle jeg kanskje tatt meg råd til, men alle de rimelige drivhusene har jo terskel og dør, så det må jo være tilpasset å bygge på mur. Og DET er dyrt. Det vil ikke være veldig vindutsatt, så jeg er ikke så bekymret for akkurat det.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har stort drivhus/hagestue som mannen har bygget etter eget design. Men i høst kjøpte vi et billig drivhus fra Biltema som vi nå tester ut. Det er ca 5 kvm og kostet rett under femtusen. Passe stort til tomater, paprika og chili. Jeg har to av de minste pallekarmene i hvert hjørne.

Vi bor ganske vindutsatt til. Så det er et sjansespill, men mannen min er optimist. Og det er han vanligvis ikke uten grunn. Så langt har det lille drivhuset overlevd sin første storm:-) Noen vi kjenner har sitt på en lun terrasse der det er skrudd fast i terrasseplankene. Deres hus har stått i et par vintre.

Det er altså for tidlig for meg å komme med hverken advarsler eller anbefalinger:-) Ville bare nevne at en ganske billig løsning kan fungere, siden du ikke er bekymret for vind.
Simira

Post by Simira »

Jeg hadde egentlig bestemt meg for det fra Biltema, men sideveggene der er bare de standard 124 cm høye, og jeg synes det blir for lavt. Ellers oppfyller det de fleste kravene og ser helt fint ut også.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Hvis du først lager mur, er det vel ganske enkelt å modifisere drivhuset fra Biltema. Rammen på endeveggen kan da kuttes på begge sider under døra (med baufil eller vinkelsliper), siden den ikke trengs for stabilitet. Så forlenges døra i nedkant, med mer eller mindre solid materiale - kanskje med noen luftehull/netting.
H3/H4 i hyttehagen
Simira

Post by Simira »

Jeg er skeptisk.

Og så mailet jeg Hageglede om de hadde Piccolo utstilt. Det har de ikke, men de har en demomodell som de prøver å selge meg til redusert pris. Og jeg som ikke har flyttet enda, og hadde tenkt å vente med faktisk kjøp til etter hagemessa. Hjelp! Fornuft!
Simira

Post by Simira »

Nienna wrote: 02 Jan 2023, 17:34 Jeg har stort drivhus/hagestue som mannen har bygget etter eget design. Men i høst kjøpte vi et billig drivhus fra Biltema som vi nå tester ut. Det er ca 5 kvm og kostet rett under femtusen. Passe stort til tomater, paprika og chili. Jeg har to av de minste pallekarmene i hvert hjørne.

Vi bor ganske vindutsatt til. Så det er et sjansespill, men mannen min er optimist. Og det er han vanligvis ikke uten grunn. Så langt har det lille drivhuset overlevd sin første storm:-) Noen vi kjenner har sitt på en lun terrasse der det er skrudd fast i terrasseplankene. Deres hus har stått i et par vintre.

Det er altså for tidlig for meg å komme med hverken advarsler eller anbefalinger:-) Ville bare nevne at en ganske billig løsning kan fungere, siden du ikke er bekymret for vind.
Hvordan synes du høyden på drivhuset er innvendig? Sånn med tanke på hvis jeg skal ha tomater og agurker som klatrer der?
Nienna

Post by Nienna »

Tenker du da på det lille drivhuset fra Biltema? Det har jeg ikke testet enda, det ble satt opp i høst. Men generelt kan jeg si at jeg har tenkt å satse på busktomater og bare en sort ranke, nemlig Glacier som jeg hadde i fjor og var veldig fornøyd med. Den hadde jeg i en pallekarm med et slikt drivhustelt i plast over, også det fra Biltema. Jeg toppet rankene og spredde de utover så godt det lot seg gjøre. Det ble ganske fullt i teltet, men jeg fikk god avling med tidlige og søte tomater.

Jeg har hatt tomater i drivhuset/hagestuen. Der er takhøyden stor. Men det er tungvint å stå i gardintrapp for å høste tomater :) Og i fjor hadde jeg ranketomater i slike selvvanningspotter med stativ fra Biltema. De fungerte veldig bra. Jeg toppet plantene da de hadde nådd toppen av stativet som er ca to meter. Agurk fikk også tomatpotte med stativ, og det fungerte utmerket. Den klatrer like gjerne horisontalt, og min fant veien opp i druerankene. Jeg hadde snacksagurk, og en plante var mer enn nok til vårt behov.

I fjor hadde jeg ikke chili. Det skal jeg ha i år, og tenkte å bruke det lille drivhuset til dem. Pluss tomaten Glacier som er ranke, og som jeg tenkte å binde opp slik det viser seg å passe best :) Agurk blir i det store drivhuset som i fjor.

Det blir litt prøving og feiling som vanlig. Men jeg er sikker på at det lille drivhuset egner seg både til tomat og agurk.
Simira

Post by Simira »

Ja, jeg tenkte på takhøyden i det lille drivhuset med tanke på større planter. Jeg tenker at det må bli upraktisk. Selv om jeg ikke har mye av dem, så er det greit å ha litt plass i høyden. Gardintrapphøyde blir det nok ikke hos meg uansett.
Nienna

Post by Nienna »

Det lille drivhuset er 1,80 på det høyeste. Så jeg får se hvordan det fungerer med tomatplanter i år :)
Post Reply