Plommer

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Janne

Plommer

Post by Janne »

Har masse plommer igjen og har noen gode tips til hva jeg kan lage. Skulle gjerne laget syltetøy av alt, men det skal jo spises opp også...

Hvis noen ønsker plommer og vil høste selv, så er det bare å komme og plukke gratis! Bor i Sande i Vestfold.
Janne

Vestfold (H4)
Kirsten

Post by Kirsten »

Plommesyltetøy er det beste syltetøyet jeg vet om, så siden jeg ikke har plommer i hagen selv, kjøpte jeg faktisk plommer og syltet i år. Hermetiske plommer er nydelig og gammeldags søndagsdessert med litt krem til. Hermetiseringsprosessen er imidlertid litt omstendelig, så jeg gir plommene et oppkok i sukkerlake og fryser det ned i stedet. Jeg bruker mindre sukker enn det hermetiske plommer skal ha i følge oppskriften. Det smaker minst like godt, er sunnere og mer lettvint:D

Hvis plommene sveller stenen, kan du også dele dem i to og bruke dem i stedet for epler i eplekakeoppskrifter.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Takk for tilbudet, men vi spiser så lite syltetøy :)

Her har gjøk og sisik, trost og stær spist opp alt det vi ikke rakk å spise opp ferskt. Oppdaget hemmeligheten med godt plommesyltetøy i går, nemlig å fiske opp alle skallene under kokingen. Brukte 80 g sukker til 400 g plommer, veid etter at stenene var tatt ut. Det ble deilig kald dessert med fløte på. Svensk fløte medd 40% fett! :oops:

Idag var det slutt på plommene hos oss
Janne

Post by Janne »

Varm plommekompott med is smaker også nyyyydelig!!!!!
Janne

Vestfold (H4)
Mokki

Post by Mokki »

Du kan legge ned plommene i sprit? Til bruk på iskrem feks? Eller lage likør på dem? Eller rett og slett stene dem ut, legge i bokser og fryse dem. Da kan du koke plommegrøt utover høsten :)
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Vi frøs mange plommer ett år. Men de var ikke noe gode med skallet på :)
eirik eikenøtt

Post by eirik eikenøtt »

lage saft,nydelig saft.
restene til syltetøy.
saften kan også bruks som saus, på feks.sagopudding.
jeg liker best å bruke blåplommer,early rivers :P
eirik eikenøtt
Stephen

Post by Stephen »

Bruker ikke syltetøy - derfor tørker jeg alle plommene mine (uansett om det er sviskeplommer eller ikke); dette er lett og de kan oppbevares lenge og brukes etter behov....
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Har laget hermetiske plommer i dag,blå kjøpeplommer.Er spent på resultatet.
Janne

Post by Janne »

Hei Stephen!

Hvordan tørker du plommer?
Janne

Vestfold (H4)
Prema

Post by Prema »

Hei Janne!
Plommetemaet stoppet visst opp her i oktober, men sesongen nærmer seg jo igjen.
Litt langt for meg å reise til Sande, men det må da være masse folk som vil ha. De gidder kanskje ikke å plukke....Selv plantet jeg mitt første tre i høst, og det ser ut til å være i live. Blir nok en stund til jeg kan hente inn, og legge ned i rom. Da holder de seg visst i evigheter, og er fine å bruke til desserter. Helst vaniljeis ville jeg si. MED sausen!
Hilsen fra Prema, som også ville ha prøvd dem i smoothies; sammen med banan, muligens. Og hva med pannekaker, har noen prøvd det?
Janne

Post by Janne »

Legger du hele plommer ned på rom? Brunt rom?? Hørtes noko godt ut ja..!
Janne

Vestfold (H4)
Lavendel

Post by Lavendel »

Jeg har sett oppskrift på svisker. Var det ikke her på hagepraten, da? Man fylte en kjele med plommer og tørket sakte i ovn over natten, eller noe sånt?
Det fins sikkert oppskrifter i gamle kokebøker.
Stephen

Post by Stephen »

Sorry - ser at jeg svarte deg ikke, Janne. Jeg tørker vanligvis sakte (ca. 50C) i en ovn (fjern først stein fra fruktene og legg ut i et lag på et eller flere ovnsbrett). Jeg har også laget meg et slags "tørkeapparat" (6 brett) som henges over en vedovn i stua. Varmen fra vedovnen fungerer bra. Men det blir oftest litt for varmt å begynne med fyring i september når plommene er klar, men miljøvennlig tørking er det! Jeg bruker dette mest nå til traktkantarell.
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Prema

Post by Prema »

Selv foretrekker jeg brun rom, men det kommer sikkert an på plommesorten hvilken som passer best. Fant ut at holdbarheten blir bedre etter at glasset er åpnet, om vi fyller på nytt. En kopp plommer, til en kvart kopp brennevin. Noen bruker like mye sukker som rom også. Uansett bør glassene stå kjølig, for ikke å gjære. Hilsen Prema.
Post Reply