Bruk av roseblomst til mat, pynt, parfyme?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
pølsebob

Bruk av roseblomst til mat, pynt, parfyme?

Post by pølsebob »

Vi har utrolig mye roser i hagen, spesielt én busk som legger beslag på vel 10-12kvm er produktiv. Det er en slags villrose som gir flotte, røde blomster. Røfflig hver tiende dag går jeg en runde i hagen og klipper av avblomstrede blomster, nyper og den slags. Dette fyller lett en 10 liters bøtte med litt stapping. Har lenge tenkt at det er sløsing bare å kompostere denne herlig luktende bøtta. Skulle koke ned en ladning til rosevann en gang jeg får tid...Nå ser jeg i NatGeo at man attpåtil kan bruke roseblomster til mat. Da blir jeg gira og vil prøve det...

Hva er det dere bruker roseblomster til?
Attachments
20140731_124906.jpg
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Inger E

Re: Bruk av roseblomst til mat, pynt, parfyme?

Post by Inger E »

Eg har berre brukt det til salat. Friske blad, vel og merke.. Dei må ikkje vere på randen til å dette av. Vert svært pent saman med grønt, og du kan no og lage di eiga rose på toppen.
the
Herdighetssone: H3

Post by the »

På matsiden: Rosegele, kandiserte roser, nypesuppe, nype-te
Og ellers: Rosefuktighetskrem, potpourri.
Se f.eks. på "Moseplassen" http://moseplassen.com/2008/09/nyper-fr ... e-og-gane/
-Mette
A gardener's work is never at an end.
pølsebob

Post by pølsebob »

Wow, her var mye å ta tak i! Herlig, takk!
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Jeg bruker tørkede roseblad, rosa francofurtana, i blanding med andre urter jeg tørker til te :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Post by KirstenHansen »

Min hjemmelagede badesalt med roseblad er herlig i vintermørket.
island monkey

Post by island monkey »

Beklager men det å koke skal til PølseB, for rosevann er det mest allsidige du kan gjøre med blomstene. Til og med Mrs Pølse kan lukte roser - og du selv også da, om du ville ønske det. Det kan godt fryses om du lager så mye at du tviler på holdbarheten.
Ellers er rosesmør noe artig, men det blir kjedelig ganske fort. Rosehonning derimot er også ganske brukbar. Bare stapp et glass full av blader, hel honning på, glem i en uke eller to, varm glasset litt og hel av.
Post Reply