Dagens glede!

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
orm
Herdighetssone: H4

Re: Dagens glede!

Post by orm »

Heldig trost! Håper den vil finne mat selv etter hvert. Har også skvallerkål som har blomstret fint. Selv om blomstene er pene, vil man jo helst ikke ha den over alt. Noe får man luket selv om de snart titter opp igjen. Har hatt praktblomstring under tre store rhododendroner. De står også plassert mot et gjerdehjørne. Kan ikke si jeg gleder meg til å krype under der og luke, så det har blitt utsatt. Nå må jeg snart før frøene modner.
island monkey

Post by island monkey »

Masse blåknapp, og masse sommerfugl og bier. Jeg må vel tilbake for noen frø..
Devils bit Scabious.jpg
Tror ikke jeg noensinne så en slik mengde før - men det skylder vel meg.
Martin

Post by Martin »

Fra drivhuset.
Jeg skulle egentlig finne fram noen bilder av Duranta erecta, men stoppet opp ved dette bildet som ble tatt i månedskiftet august/september. :)
Duranta erecta.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Du er virkelig flink til å ta gode bilder, Martin.
Martin

Post by Martin »

Mange takk Nienna, men humler er jo særs fotogene da. :)

Jeg tar med et bilde av frøkolbe i utvikling på en orkidé.
Er spent på om den utvikler seg som den skal.
Dette er ny opplevelse for meg.
Frøkolbe.jpeg
Siri K

Post by Siri K »

Jeg regner med at du er klar over at det å dyrke orkideer fra frø er nokså spesielt - særlig er det visst viktig å sterilisere frøkolben før du åpner den i sterile omgivelser (mener Magnolav har skrevet noe om dette tidligere her på forumet).

https://www.instructables.com/id/Sowing-Orchid-Seeds/

Det finnes oppskrifter på agargel for dyrking på nettet.

Jeg har vært borti noe lignende da jeg prøvde å dyrke matsopp i heimen (østerssopp, ikke noe veldig spennende), men fikk forurensning etterhvert og null resultat. Selve agargeldyrkingen gikk dog helt fint, det var da soppen skulle ha mer "substantial food" at det feilet. Jeg brukte trykkoker (med litt dårlig pakning) for sterilisering, men det skal visst være mulig å gjøre dette på andre måter også, med hydrogenperoksid.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Jeg undres på hvordan frø fra orkideer og sporer fra sopp klarer å spire og vokse i sine naturlige usterile omgivelser? I all jord finnes det jo myriader av bakterier og konkurrerende sporer. Orkideer har jeg gitt opp å dyrke. Men skulle gjerne ha dyrket litt sopp i hagen :)
Martin

Post by Martin »

Det er ikke så viktig å få spiring på orkidéfrø.
Blir det for mye styr, så er det ikke noe for meg.
Men synes det er morro at frøkolben vokser iallfall. :)
Nienna

Post by Nienna »

Martin wrote:Det er ikke så viktig å få spiring på orkidéfrø.
Blir det for mye styr, så er det ikke noe for meg.
Men synes det er morro at frøkolben vokser iallfall. :)
Enig :) Kanskje frøkolben bare skal få åpne seg naturlig og drysse frøene ned på jorden under seg?
Siri K

Post by Siri K »

Å få frøkolber på inneorkideer er såvisst ikke alle forunt her i landet, så naturligvis er det gøy! :)

En del jordlevende orkideer er avhengige av at deres sopprotpartner finnes i jorda der frøet/frøene lander. I nærheten av morplanten er jo dette tilfellet, så da har frøene en mulighet. Sopper har det ofte med å utkonkurrere andre sopper, altså kan det være gunstige forhold der akkurat den rette soppen allerede vokser. Jeg aner ikke hvordan det er med trelevende orkideer.

I et næringsrikt agarmedium vil alt av bakterier og sopp trives, og det er derfor det er essensielt å hindre alt annet enn orkidefrøene (eller soppsporer eller en liten bit steril sopp (fra det indre av soppen)) i å slippe til. Men det er ikke sikkert at det er nødvendig å lage sin egen improviserte sterilbenk. For Martin kan det kanskje holde å vaske ned besøksbadet i låven (du har det?) med klorvann, og bruke det som arbeidsværelse til sterilarbeidet. Ellers må man være nøye med at alle redskaper som kommer i kontakt med frø eller agargel er sterile. Jeg har ikke fått det til (med sopp), men det er andre som har gjort det, uten å ha sterilbenk.

Poenget med å dyrke orkideer i agargel er selvsagt å få maksimalt antall planter ut av et antall frø (om man lykkes med dyrkingen, så klart). I naturen er det kanskje én av titusen frø som blir til en plante.

Jeg ser ikke helt poenget med å dyrke sopp i hagen når det (vanligvis) er så mye å plukke ute i omgivelsene om høsten. Men det stiller kanskje i samme kategori som mitt forsøk på å dyrke østerssopp i en toliters melkekartong: det er artig å prøve! :)

Edit: En grunn til å ville dyrke sopp i hagen er morkler. De er sjeldne å finne ute i naturen, men det skal visstnok være mulig å få dem i hagen ved å bruke ubehandlet furubark som dekkbark (altså uten sopphindrende midler - naturligvis). Da kan de dukke opp uten at man gjør noe spesielt, påstås det. Forutsetningen er naturligvis at det finnes morkler i naturen i ti mils omkrets. Det gjør det nok i sone 2.
Last edited by Siri K on 17 Sep 2019, 17:47, edited 1 time in total.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Jeg prøvde å " implantere" spissmorkler i et hagebed med bark. Ofret en god del modne sopper. Men nei, ingen ting skjedde. Har også prøvd blå ridderhatt i hageavfallkompost. Heller ikke det lykkes. Blågrå østerssopp kom ut av en slags kubbe av kaffegrut som jeg fikk i gave. Den hadde jeg inne. Ikke store avlingen. Restene med mycel og grut ble lagt rundt en passende løvtrestubbe. Det er flere år siden jeg sluttet å se om det ble noen sopper.
Har funnet både matblekksopp, ruterørsopp, sjampinjong, puddertraktsopp, skjellkjuke, grønnkremle og stanksopp i hagen. Så det er jo grunnlag for sopp.

Joda, massevis av sopp i skogen. Og alt mulig annet spiselig i naturen. Men det hadde vært kjekt å ha litt gourmetsopp i hagen :D
Siri K

Post by Siri K »

Matblekksopp er skikkelig god, synes jeg i alle fall, så den bør du fôre med kugjødselkompost! :P

Om du har lyst til å forsøke heggetraktsopp, har jeg akkurat plukket sopp med "rot" (og derfor mycelrester), så jeg kan prøve å sende den nederste biten av stilken. Aner ikke hvordan dette materialet da bør behandles, så det blir i så fall temmelig eksperimentelt. Heggetraktsopp er god! I motsetning til hva som står i enkelte bøker, trenger den ikke å avkokes før tilberedning (dette har jeg fra flere hold, inkludert professor Gro Gulden).
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Sopp i hagen er mange dagers glede :D
Ja, tror nok jeg har gjødslet for lite der matblekksoppen var. Den dukket ikke opp i år :( Men det varierer hvilken sopp som får dominere fra år til år. I fjor var det mye ruterørsopp, og året før der igjen var potetrøyksopp. I år var det stanksopp flere steder i hagen. Fryktelig lukt! Men jeg lot den være i fred :)

Veldig snilt av deg å tilby meg heggetraktsopp :D Tror ikke at den er vanlig på Vestlandet. Jeg har i allefall aldri funnet den. Visste ikke at den kunne dyrkes. Tror du det er mulig å få til her?

Jeg går med planer om å lage til en dobbel pallekarm med kompost slik at jeg har et sted hvor jeg kan prøve meg på å dyrke frem sopp fra mycelrester. Hvis jeg skal lykkes må jeg nok legge litt arbeid i prosjektet. Jeg har også drivhus og spekulerer på om jeg kan dyrke sopp i murerbaljer.
Siri K

Post by Siri K »

Heggetraktsopp er en av soppene som danner sopprot. Den kan altså ikke leve uten å ha et tre å alliere seg med. Som navnet sier vokser den gjerne med hegg, men om det også er andre løvtrær den kan vokse med, vet jeg ikke - prøver å finne det ut. Den er ikke en vanlig forekommende sopp, så sannsynligvis er den temmelig kresen på voksested. Men det er jo bortimot gratis i tid og penger å grave ned litt sopprotrester i nærheten av et passende tre, og vente noen år for å se om den har "slått til". Her vokser den i høyt gress i en slags lund, mellom løvtrær på kalkgrunn.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Jeg har et ungt eiketre som kanskje vil ha seg en soppvenn :) Og jeg tror at jordsmonnet i hagen inneholder kalk. Planter som trives her tyder på det. Har også endel gamle bøketrær. Men de har allerede alliert seg med soppene. Hegg har jeg ikke. Men det kan det nok bli en råd med. Har masse gammel svarthyll. Så jeg håper å finne judasøre en dag :)
Post Reply