Gulrøtter i melkekartonger?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
guest

Post by guest »

Jeg har en jente på 2 1/2 år som er veldig glad i grønnsaker generelt og gulrøtter spesielt. Når jeg forteller henne at gulrøttene vokser nede i jorda ser hun svært skeptisk ut. Vi har stor hage, og i år MÅ vi så gulrøtter slik at hun selv kan se hvordan de blir til. Men hvordan gjør jeg det? Jeg har spurt flere og alle sier at jeg må så i melkekartonger. Men jeg trenger mer informasjon!
- når skal vi så?
- hvor mange frø i hver kartong?
- skal føene stå lyst? mørkt? kaldt?
- når kan vi sette dem ut?

Jeg er svært takkmenlig for svar!
guest

Post by guest »

Skyll kartongen godt etter at du har brettet den opp i full høyde. I bunnen skjærer du hull i alle fire hjørnene, slik at overflødig vann kan renne ut. Fyll kartongen nesten helt opp med plantejord, evt. passe fuktig veksttorv. Så så tynt som mulig. Det er plass til fem gulrøtter pr. kartong, men frøene er veldig små! Hvis dere bare skal ha en liten avling, kan du kjøpe gulrotfrø på bånd for å lette såingen.
Dekk frøene så vidt det er med sand eller jord, dusj lett med spruteflaske og trekk perforert plastfolie over. (viktig: Pass på at jorden ikke tørker ut. Den må heller ikke være klissvåt.) Still kartongen lyst og gjerne i romtemperatur til frøene spirer. Deretter plasseres den på et kjøligere sted, men så lyst som mulig. Etter hvert tynner dere så det ikke er mer enn fem planter i hver kartong.
Når det blir varmere i været ( og etter å ha vennet gulrøttene gradivs til uteliv), kan kartongene med fordel graves ned i et bed, sett dem tett i tett.
Såtid? I påsken, kanskje, forutsatt at dere har plass i vinduskarmen til utelivet kan starte.
Hvis du bruker gjødslet veksttorv,er det ikke nødvendig å gjødsle mer. Lykke til.
guest

Post by guest »

Tusen takk for svaret. Jeg har et annet spørsmål som du kanskje også kan svare på. Fra min egen barndom husker jeg at vi spiste nepe fra naboens grønnsakhage. Vet du hvordan jeg går frem for å få gode neper som bare skal spises rå?
guest

Post by guest »

Neper sår du bare, men ikke for tidlig. Rydd et lite bed, gjødsle det litt og så nepefrøet litt ute i juni (Nøtterøy)- Etterhvert som nepene gror til, så dekker du jorda rundt dem med gressklipp. Du får ikke tidlige neper, men du får gode neper.
guest

Post by guest »

Mainepe og målselvnepe er snadder barnemat. Kan sås i flere omganger fra våren og utover sommeren
guest

Post by guest »

5 gulrøtter i en melkekartong? var ikke det den gangen det var toliterskartonger? Bruk store juicekartonger, de har dessuten folie på innsiden, og holder fasongen litt bedre.
guest

Post by guest »

Satt og kikket på gamle bøker igår - hagebøker. Der var det et bilde av 15 gulrøtter (store, lange, fine) fra èn melkekarong. Det var nok fra toliters. Men hva med andre røtter - persillerøtter - er det også en fordel å så i melkekartonger montro?
guest

Post by guest »

Jo, 5, Ståle, én i midten og de fire andre mot sidene. Etter hvert fyller de kartongen. (Med Nantes halvlang)
Men selvsagt var de gamle 2-literne mye bedre til formålet. Tine, hører dere!
guest

Post by guest »

Juice kommer jo i toliters kartonger! Jeg har satt igang med innsamling fra barna. De kjøper juice, vi gamle safter selv. Så nå skal det bli gulrøtter!
guest

Post by guest »

Tar opp et gammelt tema.

Vil prøve å så gulrøtter i melkekartong.er. Hva slags jord er best å bruke? Bare vanlig plantejord, eller bør jeg blande inn sand e.l.?
guest

Post by guest »

Jeg brukte veksttorv (gjødslet torv). Fuktet den og presset litt hardt i bånn (bånnen av melkekartongen hadde jeg skåret bort), så løsere oppover i kartongen. Ble fine gulrøtter.

Lene
guest

Post by guest »

Takk skal du ha!
Post Reply