A pumpkin's tale...

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Re: A pumpkin's tale...

Post by KirstenHansen »

Ja, nesegrus beundring her også. DImageet er litt av en jobb og få det til.
Her i hengekøyemodusen, med sparsom gjødsling har vi helt andre resultater. Jeg plantet de nok litt for tett sammen, og de har tatt over terrassen, men hagestolene og hengekøya ha de latt være. Mot alle formodninger har jeg fått gresskarfrukter over all forventning.
Disse klatregresskarene har plutselig blitt store som brusbokser.
013.JPG
008.JPG
Aasta

Post by Aasta »

Så gøy! Gratulerer med kjemeflott gresskar! Det er nok jord og næring og nok vann som er hemmeligheten? Vi er i gang med planlegging av ny skolehage til neste år, og det hadde jo vært artigt å prøve å få til noe slikt! Så vi melder oss på om det er noen frø å få… :D
Hvor stort areal må vi beregne for en slik gigantplante? :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Lydphil

Post by Lydphil »

Jeg synes henge-konseptet er veldig gøy! Lar seg ikke gjøre med de største typene, men er en gøy måte å tenke gresskar på.

Langt på vei har du listet opp det viktigste Aasta. Skolehage høres spennende ut. Når det kommer til plass vil jeg skille mellom hva som er ideelt og hva man MÅ ha. Ideelt sett skal man minimum ha en 10x10 meters flekk pr plante. Sideskuddene skal få vokse godt, og man er avhengig av å komme til ved gresskaret, så det må være tilgjengelig. I tillegg må planten ha så gode solforhold som mulig, samt at man kan få vannet på en enkel måte. Tenker spesielt på vanningen i ferien.

Det er jo ikke slik at alle har plass til å bruke 10x10 meter av hagen til en enkelt plante. Jeg har ikke gjort det selv. Jeg har et kjempegresskar i en skråning hvor det så vidt er jord, og det umulig kan ligge noe særlig næring heller. Her har det vært utfordrende å vanne, fordi jorden er så skrinn. på denne planten har jeg nå to frukter, en på omlag 70, og en i overkant av 25 kilo.
Jeg har en på en skyggefull plass i hagen, men til gjengjeld har det vært grei jord, og masse gjødsel tilgjengelig. Der har jeg nå et som pr nå veier 100 kilo.
Det største gresskaret står på en flate med lite jord. Her har jeg valgt å fylle på med gjødsel for å øke mengden masse for å holde på vannet, samt at jeg har tillatt litt ukonvensjonell vekst (sideskudd bakover på planten) fordi jeg mener planten har for små muligheter til å utfolde seg ellers. Jeg skal forsøke å få tatt litt bilder om noen har interesse av å se litt av hvordan jeg har gjort det.

Grunnen til at jeg lister opp slik er for å vise at man fint kan få store gresskar uten helt ideelle forhold. Det viktigste man gjør er å gjøre så gode forberedelser som mulig før utplanting, samt å under veis i vekstperioden sørger for å fjerne uønskede sideskudd og tilføre nok vann og næring.

Frø skal dere få, kommer tilbake til hvordan jeg løser det rent praktisk når frøene er høstet :)
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Veldig artig å lese hva du gjør, du skulle skrevet gresskardagbok underveis med bilder og alt - så fikk vi andre nyte godt av det. :)
Aasta

Post by Aasta »

Kjempefint! :D
Vi er så heldige at vi er heilt i begynning av planleggingas-stadiet med skolehagen, så det kan nok settes av plass… tipper et slikt ‹rekordforsøk› vil falle i god jord hos de små håpefulle… og så er det alltids noe det er gøy å ha på halloween :D

Har også dyrka gresskar i egen kjøkkenhage; i år har eg to planter i eit bed som er 4 x 1,20 m og der ser ut til å bli sju frukter av brukbar størrelse. Godt fornøgd med det! :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
island monkey

Post by island monkey »

Lydphil, gratulerer så mye, det er jo et kjempefantastisk resultat! Du må vel få avisen ta det opp når tiden kommer, så veldig gøy, dette. Jeg er altså særlig utestengt men får utviklingene tross det med i store linjer. Forhåpentlig blir tekniske problemene rettet opp i tide for den 'grande finalen'. De varsler ganske rimelig vær foreløpig til deg så jeg, så det lover godt. Mitt gresskar er så mye mindre at jeg er nødt til å gi tapt på størrelsen - enda dette barnebarnet til 'George' er veldig vakkert, igjen. Jeg skal ta hevn til neste år! ;)
Tenk om du når 188 kilo... Ikke helt umulig da. Ha!!
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Post by KirstenHansen »

Godt se at dataproblemene løser seg. Det er jo så spennende å følge med på gresskarutviklingen. Jeg må be om unskyldning for skvasjen som har lurt seg med på leken. Den er nå hermed henvist til passende tråd.
Lydphil

Post by Lydphil »

Skal si du følger med IM. ;)

Ingen bilde i dag, men målingen tilsier 170 kilo. Fornøyd med vekten. Mindre fornøyd med at det kan tyde på at frukten sprekker ved stilken. Håper ikke det blir alt for galt, og den kan fortsette å vokse. Den nest største frukten har passert 110 kilo. Alt i alt er jeg veldig fornøyd så langt.

Jeg har en venninne som fikk frø av meg i våres. Hennes frukt er mest sannsynlig større enn min, så det bør være rom for rekord i Kristiansand når høsten virkelig kommer :) Blir spennende å veie, og ikke bare måtte stole på estimater basert på omkrets og slikt av frukten.
fiolina

Post by fiolina »

Nå lar jeg gresskar være gresskar her i det høye nord, lener meg tilbake og heier kraftig på Kristinansand! :)
island monkey

Post by island monkey »

Jeg gir tapt på vekten og innser at jeg trenger anstendig Atlantic Giant frø til neste år...;)
pumpkin 30 aug.jpeg
Skjønnhetsprisen derimot, der finnes det kanskje en sjanse ennå? Men over 50 kg blir ikke dette iår, så alle øyne rettes mot Kristiansand Lydphil!
fiolina

Post by fiolina »

Et nydelig eksemplar da! :) Jeg har gitt opp mitt, men det vokser faktisk stadig - og selv gubben har blitt interessert, så det sier nok noe. Så stort som ditt IM, er det nok på langt nær, men jeg er fornøyd siden det er betydelig større enn i fjor. Bilde kommer senere.
Lydphil

Post by Lydphil »

Det ser ut til å ligge godt at til skjønnhetsprisen IM ;) Jeg har ett gresskar som kan se ut som et hjerte om man legger godviljen til.
Image Image

Ellers vokser gresskarene enda, om enn litt senere enn før. Måler nå 123,5 på reserven

Image
og 180 på hovedgresskaret
Image

De siste tre dagene har regnet plasket ned, men fra i morgen av har de meldt litt "Indian summer". Jeg satser på at det gir ytterligere kilo på baken til gresskarene

- Philip
island monkey

Post by island monkey »

Det var en kjempesuksès da, og hvordan har stilken det?
Du skal vel snart tenke over en eller annen veiingsfest, med eller uten inviterte. Om tabellene stemmer, så er du jo farlig nær norgesrekorden.. De skjelver vel i Fredrikstad! :)
Lydphil

Post by Lydphil »

Det er fremdeles en seriøst stor sprekk i gresskaret, bak ved stilken. Det ser ikke ut til å ha utviklet seg, i negativ eller positiv retning. Har lest litt om slike skader, og slik jeg forstår det, så er det ikke krise så lenge det ikke sprekker helt inn til kjernen av gresskaret. Da er visst sesongen over.
Jeg satser jo på at tabellene er riktig. Skuffelsen vil bli stor om den ikke er det. Føler jeg er så nær 200-kilos grensen at jeg må klare det. - Har for ordens skyld sjekket et par andre tabeller. Jeg får omtrentlig det samme resultatet på alle.

Gresskaret ligger veldig dumt til, så jeg må ha hjelp til å få bært det ut av hagen. Venter så lenge som mulig med å tenke på den delen av prosessen, men antar at det skal la seg gjøre med en stor sekk, og nok mennesker.

Vi vet jo ingenting om de i Fredrikstad har dyrket et monster i år, eller om Englishman kommer susende inn fra sidelinjen. Mener på han skrev i fjor høst at han hadde lært masse, og skulle bruke kunnskapene i år...
island monkey

Post by island monkey »

Hehehe, nei, jeg tror ikke på engelskmannen. Han ville aldri klart å holde seg stille om et evt. suksèsrikt forsøk!
Men disse i Fredrikstad, det er da noe annet.. Forhåpentlig kjentes de seg trygge i den superrekorden deres og tok fri iår! ;)
Tabellene er ganske nøyaktig, men ikke gresskarene, og vektene varierer fordi tykkelsen av den lagen med 'kjøtt' kan variere. Jeg antar at det er minimalisert hos sorten du har, så det er bra. Og så er det jo slett ikke umulig heller at dingsen viser seg faktisk tyngre enn tabellene sier.. Veldig spennende!
Men hva skal dere veie monsterne på? Det går jo ikke lenger på noen hus-og-hage vekt, det skal noe industrielt utstyr til. Jeg synes det hele er fabelaktig - så mye du har lært på ett år. Og gudene har vært ganske velvillende også, så flott, så flott da!
Hold øyne med sprekken dog, så det blir ikke infeksjon. Kanskje noe mildt soppdrepende, av og til, eller holdt det tørrt. Eller begge deler. Jøss, jeg blir nervøs på din vegne, unnskyld..;)
Post Reply