Hvordan blir bærhøsten?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Rosa Leander

Re: Hvordan blir bærhøsten?

Post by Rosa Leander »

Blåbæra er favoritten min, men eg har dessverre ikkje tolmod til å plukke store mengder. Då eg var barn var vi ofte i blåbærskogen og plukka bær som vi tok med heim og klistra sund, blanda med sukker. Himmelsk godt! Bær og frukt var viktig matauk den tida og på "den store bærplukkardagen" gikk mor, bestemor, tante, bestefar, søsken og søskenbarn på bærtur. Dei vaksne plukka i bøttevis, medan vi ungane gav eit heller beskjedent bidrag til bøttene. Mine barn var og glade i blåbær med sukker, noko kjøkkenet kunne bere preg av i bærsesongen. Meinar å hugse at å blande ein halv liter blåbær med ein halv desiliter (?) sukker, kjøre det nokre sekund i hurtigmiksaren, ga eit nydeleg gelèaktig syltetøy til brødskiva.
No har eg dessverre utvikla allergi mot rå bær og kan ikkje ete meir enn to-tre spiseskeier før dei gir hevelse og kløe i ansiktet, men minna er like søte for det. Eg har mange glass med syltetøy, gele og saft i kjellaren og etterkvart kjem tomatar og paprika på glass. Gjer som Dag, haust inn og nyt gåvene frå naturen.
Rosa Leander
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Jeg har så mye hagebær som modnes på samme tid som blåbæra, så blåbæra blir med dårlig samvittighet nedprioritert. Men jeg koser meg med safting og sylting, det gir en godfølelse å ta vare på alle disse flotte ressursene fulle av c-vitaminer, antioksidanter og hva de nå heter alle sammen :)

Snart er Victoriaplommene modne også. Bra avling i år også på tross av utrolige mengder i fjor.
Føler meg rik :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Dag

Post by Dag »

Moro å se at det er flere som gleder seg over "villbær" og hagebær. Kjøpte Vicoriaplommer i dag. I Svelvik er
de modne allerede. Men bringebær, rips og solbær er vel nesten for sent, aberf ? Og det er ikke for sent å
plukke blåbær, for å ikke snakke om tyttebær.
Trilby
Herdighetssone: H8

Post by Trilby »

Her har det vært et kjempebra multeår. Blåbæra er det verre med, enkelte steder er det en del, men stort sett er det svært lite. Får satse på krøkebær!
H7/H8 i en lun krok på Nordkyn.
Martin

Post by Martin »

Jeg har akkurat vært en liten tur i skauen,
og der var det masse blåbærlyng å rulle seg i. :)
Blåbær-blåveis
Blåbær-blåveis
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aberf

Post by aberf »

Martin: Kledelig det da :wink:

Dag: Rips og bringebær er ferdighøstet for flere uker siden.....
Aud Berit

- ukjent -
Inger E

Post by Inger E »

Eg plukka aroniabør i går. Det vart vel to kilo denne dagen. Har plukka litt før, og det står att ein del som nok treng litt meir tid. Det vart ein god smoothie i dag, og så vert det saft og gele saman med rips og kanskje litt solbær seinare i haust. Eg har berre ein busk.
aberf

Post by aberf »

Aronia som smoothie, har jeg ikke tenkt på, men det må jo være supersunt!
Jeg har også tenkt å blande aronia med f.eks rips. Lagde saft av aronia alene for et par år siden. Kraftig saft som ble veldig god til riskrem.
Aud Berit

- ukjent -
Inger E

Post by Inger E »

Hadde saft og gele av aronia og rips i fjor, og det vart svært godt. Eg hadde med litt på 'stikk innom', eit tilbod til eldre i kommunen, i vår. Det let dei vel over.
aberf

Post by aberf »

Jeg tror også rips og aronia i blanding, kan bli veldig bra :)
Aud Berit

- ukjent -
orm

Post by orm »

Prøvde å lage gele av aronia i fjor. Det ble litt av et styr for den tyknet aldri. Den mangler tydeligvis pectin. Jeg måtte jukse til slutt og da ble det en slags grøt.
Dag

Post by Dag »

Det ser ut til å bli bra med tyttebær i år på mine trakter. Litt mindre i størrelse og litt søtere i smak. Tror det er et par uker for tidlig. Men likevel reiser jeg på Totenåsen en tur for å rekognosere. Skulle den være moden allerede, greier jeg meg med 15-20 liter.
Inger E

Post by Inger E »

Og eg hadde greidd med med to :)! Lukke til !
Dag

Post by Dag »

Men nå blir det først blåbærtur i morgen. Den skal visst være like fin enda. Og masse av dem - i alle fall i næheten av myrer. Jeg legger dem i fryseposer, nok til en kveldsdessert. Lettsukret. Det er fantastisk godt. Og jeg tror det gjør godt også :) Jeg reiser til mitt "hemmelige" blåbærsted. Det er så kronglete å komme dit, at det er bare sånne som meg som gidder.
orm

Post by orm »

Her er blåbæra over for lengst. Små og tørre var de også. Håper jeg kan finne litt tyttebær senere, for nå er det tomt hjemme. Holder nok godt med et par kilo her også. Skal bare ha i små glass til middagen, men i min barndom ble det fortært mye tyttebær både til dessert og på brødskiva.
Post Reply