Podekvister eple

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Podekvister eple

Post by Siri K »

Nå har jeg fått forespørsel om et familietre der løeeple er en av sortene, så da prøver jeg meg vel på poding likevel. Og så kan jeg gjøre et forsøk med greiner rett i jorda også, når jeg er i gang.
H3/H4 i hyttehagen
Gunn M.

Post by Gunn M. »

Siri K wrote:Nå har jeg fått forespørsel om et familietre der løeeple er en av sortene, så da prøver jeg meg vel på poding likevel. Og så kan jeg gjøre et forsøk med greiner rett i jorda også, når jeg er i gang.
Trodde podingen skjedde utpå sommeren?
Stikke kvister bør du gjøre tidlig vår.
Torborg

Post by Torborg »

Gunn M. wrote:Jeg fikk en bunt med avklipte grunnstammekvister fra Gartner10 i fjor vår. Stakk de i et blomsterbed.
Det er en haug av de som levde på slutten av sommeren. Skal bli spennende å se hvordan det har gått etter vinteren.
Jeg satser på å forsøke å pode inn på de når de er klare for det.
Spennende. Gleder meg til å høre om grunnstammene har satt rot. Skrik ut hvis du vil ha podekvist av meg.
Torborg

Post by Torborg »

Gunn M. wrote: Trodde podingen skjedde utpå sommeren?
Det er best å pode i det knoppene spretter. Podekvistene skal være i dvale, men på grunnstammene skal sevja gå og knoppene vokse.
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Både grunnstamme og podekvist bør være i hvile. På Gjennestad gjorde de forsøk med å pode på høsten etter at grunnstamme og kvist hadde gått i hvile, det gikk det og.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Torborg

Post by Torborg »

OK, vet at det er mange måter som fungerer og dette er den måten jeg har lært. Det funker. 32 grunnstammer har jeg podet jeg og 32 trær har jeg fått.

Greiere hvis begge er i dvale egentlig. Da er det bedre tid.
Gunn M.

Post by Gunn M. »

Er det okkulering de driver med midt på sommeren da?
Jeg er så sikker på at det var en gammel gartner som forklarte for meg at det var best å drive med sånt midt på sommeren. Men det er noen år siden vi prata om det.
Torborg

Post by Torborg »

gartner10 wrote:Både grunnstamme og podekvist bør være i hvile. På Gjennestad gjorde de forsøk med å pode på høsten etter at grunnstamme og kvist hadde gått i hvile, det gikk det og.
JA, jeg er enig! Jeg husker rett og slett feil. Jeg podet i det våren kom, men både grunnstamme og kvist var i hvile!
Siri K

Post by Siri K »

Jeg fikk et tips i dag om at mitt (eller min mors) løeeple kan være løeple. Og det tror jeg er helt rett. Min fars slekt kommer fra Masfjorden, og beskrivelsen stemmer.

Så var det altså en import fra Amerika. :|
H3/H4 i hyttehagen
Torborg

Post by Torborg »

Så gøy!
Siri K

Post by Siri K »

Jeg kan kanskje tilby podekvister (om jeg skjønner hva fjorårsvekst er, osv), siden dette later til å være en "autorisert sort" og du er en samler. Jeg sender deg PM, Torborg.
H3/H4 i hyttehagen
Torborg

Post by Torborg »

Hadde vært moro å prøve :-)
Post Reply