Tomat-spørsmål

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Viola

Tomat-spørsmål

Post by Viola »

Lurer på etpar ting angående tomatene mine. De er i drivhus.

Spørsmål 1.)
Min venninne har samme sorter, også disse i drivhus. Mine planter er blitt så enormt mye større og høyere enn hennes, met tykke stammer og digre blader, de kroker seg oppunder taket og jeg har måttet heise dem opp, og noen har jeg måttet kutte i toppen. Hennes er slanke og nette, ca 150cm høye (som det står på frøpakken), mine er mer enn halvmeteren høyere, og mye kraftigere. Nå har jeg beskåret plantene en hel del, fjernet blader, og tatt bort toppskudd for å hindre vekst av nye klaser. Det er jo en god del tomater der. Men hennes planter har mer tomater.
Jeg vil bare gjerne skjønne hva forskjellen kan være...
Jord: Vi har brukt omtrent samme type jord, dvs jeg har brukt mer av torvfri Weibulls 100% resirkulert, hun har blandet i endel vanlig gartnerjord med torv. Vi har begge brukt kukompost til plantingen. Jeg har gjødslet litt, ikke mye, med hagegjødsel. Hun har brukt blåkorn og noe ekstra kukompost. Vi har samme str på potter, hun har 20 L, jeg har samme, og etpar som er litt mindre (12 L)Må nevnes at jeg sådde mine en måned før og hadde dem i kjølig rom med plantelys. Kan det være dette siste som utgjør denne store forskjellen? Noen som har noen teori?

Spørsmål 2)
Synes tomatene mine har veldig tykke skall! Litt FOR tykke. Agurkene også. Kan ikke huske at det var slik i fjor.. Hva kan grunnen være, mon tro?
Hilsen Viola
Post Reply