Stengler med morellignende blader dukker opp på rare steder

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
salvia
Herdighetssone: H4

Stengler med morellignende blader dukker opp på rare steder

Post by salvia »

Ja, i et område som har gått for lut og kaldt vann de siste 3-4 årene. Over 10 m fra andre morelltrær som finnes her (ekte og fuglemorell). Med en masse lange, seige røtter med knollformete utvekster det skyter nytt fra. Veldig vanskelig å luke. Får morelltrær så lange røtter? Og ter de seg sånn? Eller kan en enslig morellsten sluppet av en fugl avstedkomme såpass på 3-4 år? Dette fenomenet er nyoppdaget, ikke lagt merke til noe sånt de første 17 årene i denne hagen. Noen som skjønner hva som foregår
aimar

Re: Stengler med morellignende blader dukker opp på rare steder

Post by aimar »

Kirsebær har det med å sette rotskudd, særlig hvis de blir sagd ned eller kraftig beskåret. Hvis du har sagd ned et kirsebærtre i det området i løpet av de siste årene, så kan det være stubben som har satt masse rotskudd.
salvia

Post by salvia »

Hmm, jeg har ikke saget ned noe - men det digre, gamle morelltreet som har dødd for mange år siden står fortsatt. "Gamlemor" som jeg kaller det, har flere ganger sendt ut nye småtrær i nærheten av seg. I starten overlevde ingen av dem, men de siste 5-6 årene har ett klart seg og vokser og trives. Jeg håper det skal bli som sin mor og bære like gode frukter. Men disse rotskuddene jeg n snakker om, de er altså over ti meter unna, tye kanskje - jeg er ikke god med avstandsberegning - og imellom der er det ingen andre rotskudd å se.
orm

Post by orm »

Vil ikke se bort fra at kirsebær kan sende så lange rotskudd. Har to gamle søtkirsebærtrær og finner stadig nye skudd i plenen som gressklipperen tar. Nå har disse vært beskåret flere ganger. Kan ikke huske å ha sett noen fullt så langt unna mortreet, men husker datteren og jeg skulle dele en hosta. Vi sleit og sleit og var jo redd for å skade hostarøttene. Det viste seg at det var en kraftig kirsebærrot som hadde vikla seg inn. Bare fire meter her, men den gikk sikkert videre. Ville tro at eventuelle frøplanter hadde litt tynnere røtter i alle fall så lenge de ikke hadde vokst seg store. Hadde ett 6 m. unna som jeg lot vokse noen år, men usikker på om det kom fra frø el. rotskudd.
salvia

Post by salvia »

Når du forteller om skudd i plenen du tar med klipperen, så kommer jeg på at jeg nok også har sett noe sånt i plenen, klippet og ikke tenkt noe mer på det. Så har røttene altså klart å komme seg tvers over den store plenen og inn i to forskjellige bed. Det er jo vilt langt. For en voksekraft - og det særlig fra et dødt mortre.
orm

Post by orm »

Tenker at de nok får litt kraft fra de småskuddene som vokser opp langs rotutløperne i plenen selv om disse ikke får stå så lenge. Har forresten et lite tre nå som har etablert seg tett inntil syrinene. Det har sikkert vært kuttet på og ikke tenkt så mye over annet enn at det har skjermet litt og derfor fått stå. Det har gitt bær et par somre nå. Bærene er mye mindre, har en annen rødfarge og er en del surere enn på søtkirsebærtreet som det ikke står så langt unna. Har ikke forfulgt røttene, men regner med at det er rotskudd. Så tenker jeg på om søtkirsebærtrærne er podet på en annen grunnstamme. Disse trærne mine er så gamle nå at det er umulig å skimte noe podested og da de ble plantet hadde jeg nok ikke mye peiling på slikt. Kankje noen her inne vet?
Post Reply