Nyplantet hekk henger med hodet

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
smurfine

Nyplantet hekk henger med hodet

Post by smurfine »

Plantet liguster hekk (barrot) for 1 uke siden. Regnet masse dagene etterpå + har vannet så den ikke tørker ut. Ser nå at toppen av hekken henger med hodet. Det har den gjort siden dagen etter utplanting Skal det være slik? Er det bare det at røttene ikke har fått skikkelig feste enda tro? Det sto jo at planting av hekk i oktober var perfekt siden plantene går i dvale. Blir bare litt engstelig.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Nyplantet hekk henger med hodet

Post by Siri K »

Dette har jeg null erfaring med eller peiling på, men håper at noen andre kommer på banen.

Når planter henger med hodet, er det gjerne enten fordi røttene ikke klarer å trekke opp tilstrekkelig vann, eller at det er en sykdom/skadedyr.
Last edited by Siri K on 20 Oct 2020, 18:43, edited 1 time in total.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Tror nok at plantene vil hente seg inn. Det er lurt å sette barrotsplanter i en bøtte med vann noen timer før planting for at røttene skal trekke til seg vann, men det er nok viktigst på våren når plantene har begynt å få blader. Det er riktig at høsten er en god tid for å plante hekk. Man slipper stort sett å vanne, og plantene er klar til å vokse til våren.

Det går nok bra :)
smurfine

Post by smurfine »

Nienna wrote:Tror nok at plantene vil hente seg inn. Det er lurt å sette barrotsplanter i en bøtte med vann noen timer før planting for at røttene skal trekke til seg vann, men det er nok viktigst på våren når plantene har begynt å få blader. Det er riktig at høsten er en god tid for å plante hekk. Man slipper stort sett å vanne, og plantene er klar til å vokse til våren.

Det går nok bra :)
Ja hadde de i bøtte med vann før planting. Fulgte instruksen fra leverandør. Sto ikke lenger enn 10-15 min tror jeg. Får håpe hekken kommer seg til våren. Kan det være at den henger litt med hodet videre nå og frem til våren, eller burde den ha stoppet med henging med hodet nå?
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg tror at plantene henger fordi de er nyplantet og ikke har etablert rotnett. Kan ikke tenke meg annet enn at det vil ordne seg. Er det vinterliguster? Den har jeg selv, og den har tålt det meste.
Post Reply